Volvo Concept 26

Doporučujeme, Relax

40 pohledů do budoucnosti

3 ledna 2017   Galerie

Se začátkem nového roku trocha věštění: jak se nám (našim dětem a vnoučatům) bude žít, až to přijde. Co? Autonomní řízení, tedy chytré vozy bez řidiče, kterým předáme silnice.

Elektromobilita a autonomní řízení jsou jedním z největších témat automobilismu. Žijeme ve fascinující době, kdy doslova v reálném čase můžeme sledovat, jak se budoucnost rodí před našima očima. To, co jsme si nedávno neuměli ani představit, nás už brzy čeká ve skutečnosti. Tesla nebo Mercedes už přicházejí s automobily, které se samy řídí, byť zatím s limity. Uber v Pittsburghu nasazuje první autonomní „taxíky“, Volvo testuje flotilu samostatných aut v okolí Göteborgu.

I my jsme se více či méně futuristickým tématům věnovali. Připomeňte si třeba články o tom, jak si z auta budeme rozehřívat troubu k přípravě večeře, jak budeme auta ovládat hlasem na dálku a jak se bude automaticky parkovat, nebo o inovacích, které vymysleli ve Wolfsburgu pro nástupce legendárního Transporteru.

Psali jsme také o tom, jak nás auta během cest budou bavit, nebo o tom, jak si Volvo představuje relaxaci během jízdy. Se zajímavým konceptem auta jako osobního asistenta přišla společnost EDAG a vcelku odvážnou a dost možná velmi přesnou vizi nabídl také Rinspeed.

Vaší pozornosti by určitě neměl uniknout ani zajímavý rozhovor s jednou z největších českých kapacit v oblasti pohonů, s Janem Mackem z pražského ČVUT, se kterým jsme si povídali o budoucnosti spalovacích motorů nebo o jeho skeptickém pohledu stran prudkého rozvoje elektromobilů.

Se startem nového roku přinášíme malé zamyšlení i trochu toho koukání do křišťálové koule. Popusťme společně uzdu fantazii a zkusme si představit, jaké konkrétní dopady jednou bude mít, až vládu nad silnicemi a ulicemi převezmou autonomní vozy. Samozřejmě záleží na tom, ke které názorové straně se přikláníme tato doba totiž může nastat už doslova za pár let, anebo také až za dvě či tři dekády. Každopádně to je vzrušující. A tak trochu i děsivé.

Jaká tedy bude může být budoucnost aut bez řidičů?

  • Lidé nebudou automobily vlastnit, dopravu budou poskytovat firmy jako službu. Existuje tolik technických, ekonomických a bezpečnostních výhod, že právě tohle je jedna ze změn, které mohou nastat mnohem dřív, než si myslíme.
  • Světové ekonomice budou vládnout softwarové a technologické firmy, jako Uber, Google nebo Amazon, které z dopravy udělají právě ony služby. Bez zásahu politiků se obrovské bohatství přesune k velmi malému počtu lidí vlastnících software, výrobu akumulátorů nebo elektřiny a poskytujících servis a údržbu výrobní a dobíjecí infrastruktury.
  • Rapidně se promění design aut. Nebude nutné, aby vozy odolávaly nárazům jako dnes (autonomně řízené vozy v podstatě nebudou bourat, provoz bude pomalejší a plynulejší a kolizím budou auta předcházet), všechna auta budou elektrická, dočkáme se mnoha různorodých konstrukcí, tvarů a velikostí, jakož i toho, že auta se budou k sobě moci připojovat, sdružovat se. Přijdou novinky v materiálech například u pneumatik nebo brzd.
  • Automobily se stanou mobilními zdroji energie (kterou také budou moci prodávat): představte si je třeba jako zdroje na stavbách místo generátorů, při koncertech a dalších akcích nebo jako zdroj při katastrofách nebo výpadcích sítě.
  • Hrana zazvoní dnešním řidičským a technickým průkazům, budou nové způsoby identifikace.
  • Zmizí otevřená parkoviště a stání na ulicích, garáže dostanou nové funkce: budou z nich například miniaturní sklady nebo čisté a bezpečné toalety.
  • Dopravní policie a její dozor také dozná velkých proměn; policie v provozu nebude tolik potřeba, vídat budeme rovněž policejní auta bez posádky a strážníky, jak se na svých pochůzkách rutinně dopravují MHD.
  • Nebudou malé regionální dílny a servisy, prodejci aut, myčky nebo pumpy. Zmizí pojišťovací byznys, jak ho známe dnes.
  • Semafory a dopravní značení ztratí svůj význam. Auta dokonce dost možná ani nebudou svítit, místo našim očím viditelného spektra nastoupí infračervené a radarové technologie.
  • Změní se sítě dobíjecích stanic, ke slovu přijdou lokální jednotky využívající alternativních zdrojů, bude větší konkurence. Rodiny nebo malé firmy disponující solárními panely, větrnými mlýny či malými generátory využívajícími příliv, vlnobití nebo gejzíry budou prodávat své kilowatthodiny velkým společnostem vlastnícím flotily aut. Následkem toho se změní i způsoby měření a dost možná celý model dodávání elektřiny.
  • Vozidla s velkokapacitními akumulátory jako například náklaďáky budou sloužit jako zdroj energie v odlehlých oblastech a možná také jako nabíječky pro menší auta, když jiné zdroje nebudou k dispozici.
  • Dočkáme se spousty novinek ohledně zavazadel a jejich ukládání. Lidé si nebudou nechávat haldy věcí v autech a nakládání a vykládání balíků bude mnohem víc automatizované. Zavazadelníky aut budou jiné a jinak veliké. Dodatečný prostor budou zajišťovat přívěsy a další odpojitelná zařízení.
  • Lidem zůstane víc peněz, které nebudou utrácet za dnes velice drahou dopravu, která zlevní a bude snadno dostupná všem.
  • Počet taxikářů a řidičů nákladních aut klesne, postupně tyto profese úplně vymizí.
  • Velký rozruch nastane v politice, jak se lobbisté v tradičním automobilovém a petrolejářském průmyslu budou neúspěšně snažit zastavit rozmach autonomních vozů.
  • Otěže v konstrukci a výrobě automobilů budou držet společnosti, jako Uber, Google či Amazon společně s firmami, které ještě neznáme. Pravděpodobně budou dva nebo tři velcí hráči, kteří budou ovládat nějakých osmdesát procent trhu.
  • Jiná bude doprava zboží, díky lepším algoritmům budou nákladní vozy daleko lépe využité (plnější) a nevyužitá kapacita bude levnější. Vzniknou nové modely překupníků a malo- i velkoskladů.
  • Silnice budou prázdnější a postupně i mnohem užší, neboť autonomní auta se dokážou přesně vejít na menší prostor a jezdit s kratšími rozestupy (což je jedna z hlavních příčin dnešních zácp). Lidé budou dopravu sdílet, lepší bude její plynulost i využití infrastruktury.
  • Silnice se budou pomaleji ničit bude na nich jezdit méně aut, která budou lehčí (jiné bezpečnostní požadavky). Vzniknou nové materiály na stavbu, které dokonce budou sloužit jako generátory energie (solární panely nebo přeměňování kinetické energie aut).
  • Města budou mnohem zahuštěnější, jelikož bude potřeba méně aut i ulic a doprava bude dostupnější a levnější. Města začnou víc patřit chodcům a cyklistům tyto způsoby dopravy budou snazší a obvyklejší.
  • Lidé budou přesně vědět, kdy vyrazit a kdy dojedou do cíle. To znamená mnohem méně pozdních příchodů kvůli dopravní situaci.
  • Zmizí přestupky jako řízení pod vlivem alkoholu.
  • Velkým tématem a pravděpodobně i předmětem mnoha soudních sporů bude neustále větší počet interiérových kamer a záznamových zařízení, stejně tak venkovní kamery budou sledovat mnohem víc, než je tomu dnes (pozitivní dopad to bude mít na zločinnost).
  • Množství právníků přijde o zakázky pramenící z dopravních sporů a soudů po nehodách.
  • Stejně tak radnice přijdou o příjmy z pokut, mýt a dalších poplatků (obojí pravděpodobně zanikne) nebo ze spotřebních daní na palivo. Vzniknou ale jiné daně, nejspíš „kilometrové“, které se stanou horkým politickým tématem. Politické strany budou pravděpodobně hájit různé typy progresivních a regresivních daní v této oblasti.
  • Na letištích bude možné auty zajíždět přímo do terminálů, jejichž design se dramaticky promění, neboť doprava z a na letiště bude mnohem četnější než dnes, normalizovaná a integrovaná.
  • Otevřou se nové trhy s aplikacemi a dalším obsahem a službami, které si budeme kupovat během cest ať už půjde o jídlo a další zboží, vzdělávání nebo zábavu.
  • Doprava bude mnohem provázanější s dalšími službami a stane se součástí různých balíčků: večeře bude zahrnovat odvoz domů, cena za pokoj v hotelu dopravu na letiště a podobně.
  • Všudypřítomná, naprosto dostupná a levná bude místní doprava prakticky jakéhokoli zboží. Dodávky s sebou budou pravděpodobně vozit drony, které zajistí doručení „na posledních pár metrů“. Dost možná postupně zaniknou klasické obchody.
  • Mnohem větší počet lidí se bude účastnit nejrůznějších forem automobilových a motocyklových závodů, které budou sloužit jako emocionální kompenzace naší dnešní svázanosti s řízením.
  • Nesrovnatelně méně lidí na silnicích utrpí zranění nebo zemře. Lidstvo ale bude očekávat nulový počet takových případů, a tak každá nehoda způsobí daleko větší poprask než dnes.
  • Závažným tématem budou hackeři nabourávající se do „mozků“ aut. Pro boj s nimi vzniknou nové softwarové a komunikační firmy a technologie. Hodně se bude diskutovat o tom, jestli a jak lze zákony kontrolovat, sledovat a regulovat dopravu.
  • Silnice a mosty budou mít soukromé vlastníky a celkem malý počet firem bude ovládat většinu dopravní infrastruktury a vyjednávat s obecními úřady. Postupně nastane stav, kdy silnice, mosty nebo tunely ze státní kasy přestanou být financovány úplně.
  • Zásadně se zlepší mobilita pro seniory a lidi s hendikepy.
  • Rodiče budou mít víc možností, jak samostatně dopravovat své děti. Určitě vzniknou prémiové a bezpečné přepravní služby „ode dveří ke dveřím“.
  • Přeprava věcí mezi jednotlivci bude běžná, levná a otevře nové trhy představte si například snadné půjčování nářadí nebo sportovního vybavení.
  • Někdy ve vzdálenější budoucnosti budeme všichni mít svou vlastní „kapsli“, do níž nasedneme a necháme se vyzvednout jedním z autonomních vozidel; ta si kapsle budou mezi sebou předávat, aby cesta byla logisticky optimální.
  • Autonomní vozy budou uvnitř pravděpodobně nabité reklamou; za cestování bez reklam bude možné si připlatit.
  • Všechny tyto inovace se dostanou i do rozvojových zemí, kde je dnes dopravní situace opravdu velkým ekologickým i finančním trápením. Významně klesne znečištěnost ovzduší. Další a další lidé se budou stěhovat do měst. Zvýší se produktivita, tyto země začnou bohatnout a dost možná se velice promění.
  • V autech budou zástupy všemožných senzorů, které budou mít sekundární funkce vylepšování předpovědi počasí, zjišťování a prevence kriminality nebo detekce stavu infrastruktury (sledování výmolů). Tato data bude možné zpeněžit, profitovat na nich budou ony velké společnosti vlastnící dopravní služby.

Jak se na budoucnost díváte vy? Souhlasíte? Máte jiné představy a vize? Napište je do diskuse.

, , ,



2 komentáře

  1. Marduk napsal:

    Dobrý den, to co tu píšete, jsou absolutní bláboly. Vysvětlete mi prosím, jestli vůbec máte představu o poruchovosti elektroniky, počítám že asi ne. Už mnoho let se v ní pohybuji a čím dál víc zjišťuji, že začíná být více a více nespolehlivá. Problém lidí jako jste vy, je zřejmě ten, že si představujete budoucnost takovou, že nebudete muset nic dělat a elektronika udělá vše za vás že? Vůbec vás nezajímá, že lidstvo tímdle úplně zdegeneruje, vlivem vaší slavné elektroniky. Řekněte mi prosím, jak moc škodí auta v ekologii?? Já mám snad za to, že to je jen velmi malé procento… Čím chcete vytvářet tu elektřinu? Když už dnes začíná být problém vyrobit dostatek elektřiny? Kde jí budete brát pro miliardy „automobilů“? Povím vám, že i když pracuji v elektronice, zabývám se elektronikou pozitivní jak já říkám, tzn. konstruuji rozvaděče pro různé stroje a podobně, ne s tou negativní, jako jsou telefony, tablety a podobné nesmyslné věci. Ano jsou nesmyslné, a víte proč? Mám auto z roku 1979, kde žádné nejsou, mám motorku z roku 80, která nemá žádný displej, hraju na bicí a dokážu se obejít i bez toho a jsem šťastnější, než kde kdo kolem mě s mobilem v ruce. Komentář píšu na počítači, který využívám k muzice především. Tendle komentář jsem si nemohl odpustit, jelikož vaše vidina „budoucnosti“ je až nechutná a celkově dnešní technologie mě až zaráží. Pokud lidé nechtějí zakořenit do židlí u počítačů, měli by se nad tímdle zamyslet, ale bohužel jsem asi jediný, který vidí opravdu ty negativa, a proto pro mě taková budoucnost je jen krok zpět, ne kupředu. Děkuji a doufám, že se dočkám nějaké odpovědi.

  2. Honza Škoda napsal:

    Vážený pane Marduku,
    článek je potřeba brát s nějakou nadsázkou, vždyť to jsou vize! Myslím, že mnoho z těch vizí je realizovatelných v horizontu 50 a více let, takže netřeba se obávat o Váš vůz z roku 1979 😉
    Sdílím s Vámi názor na spolehlivost dnešní elektroniky, ale je třeba mít na paměti, že je to hlavně otázka její dnešní nízké ceny. Ale i v dnešní době se vyrábí velmi spolehlivá elektronika (letectví, kosmonautika). Budoucí přeelektronizovaná auta nebudou patřit nám lidem a tak nás spolehlivost elektroniky v nich nemusí tak trápit, to bude starost poskytovatelů dopravních služeb a ti se patrně postarají o zvýšení spolehlivosti. Na druhou stranu, vozidlo bude muset být schopno se vypořádat i s výpadkem některého ze subsystémů.
    Takže chce to hlavně klid a nohy v teple… Rozhodně nemá smysl se rozčilovat nad nějakými vizemi vzdálené a vzdálenější budoucnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.