Volvo Concept 26

Horizonty

A autech a lidech III: relaxace podle Volva

4 května 2016   Galerie

Jak budete trávit čas během cesty do práce nebo na chalupu, až se vaše auto bude řídit úplně samo? Takhle si to představují ve Volvu.

Do křišťálové koule už jsme trochu nahlíželi: psali jsme o tom, jak budeme ovládat auta na dálku hlasem nebo jak si cestou z práce roztopíme troubu k ohřátí večeře předtím, než auto necháme samo zaparkovat.

Psali jsme i o tom, jak si do aut necháme streamovat obsah a jak navigace dokáže přizpůsobit trasu tak, abyste do cíle dorazili přesně se závěrečnými titulky.

No a dnes je čas na další vizi trávení času v autech. Volvo se svým vozem Concept 26 ukazuje už docela konkrétně, jak to na palubách našich strojů bude dost možná zanedlouho vypadat.

 

Šestadvacet minut. Ráno i odpoledne

Švédové si udělali výzkum, podle nějž průměrný Američan stráví cestou do práce nebo z práce 26 minut. Odtud taky pojmenování konceptu. Ten se dost liší od vizí jako Mercedes F 015, které zobrazují lidi sedící čelem k sobě, zatímco je auto odváží na koncert nebo do klubu.

Čas, čas, čas – je to smutné, ale tohle je ten největší velitel naší doby. A tak se Volvo snaží vymyslet, jak ho lidem dopřát trochu víc: k vyřízení pracovních emailů, debatám přes Skype anebo nakonec i k dokoukání poslední epizody nějaké té Ordinace nebo Ulice. Či Hry o trůny, jistě. (Což je ostatně něco, co mnoho lidí stejně už dnes dělá; bonusem tedy bude to, že při tom nebudou v ohrožení života.)

Volvo (správně) odhaduje, že nejvíc budeme autonomní jízdu využívat během těch otravnějších částí každodenních cest, tedy hlavně v kolonách a na dálnicích. A podobně jako dnes je i nadále hodně pravděpodobné, že ve většině aut bude jenom řidič – odpadá tak potřeba otáčet přední sedadla vzad. Lidi stejně neradi sedí zády ke směru jízdy, tvrdí v Göteborgu.

Jak daleko je doba bez volantů?

Concept 26 už vcelku věrně ukazuje, jak asi bude vypadat vnitřek vozů v rámci experimentálního programu Drive Me, který ve „městě Volva“ příští rok nabídne stovce skutečných lidí skutečná autonomní XC90.

Podle průzkumů si většina lidí myslí, že autonomní vozy by nadále měly mít volant a možnost být řízeny ručně, bude-li si to řidič přát. Je ale pravděpodobné, že s rostoucí oblibou a rozšířením tohoto druhu přepravy bude tenhle požadavek postupně slábnout.

Volvo Concept 26

Volvo Concept 26

Volvo se s konceptem dívá do budoucnosti blízké, nějakých pět až deset let. To je doba, kdy se autonomní auta budou stále potýkat s nástrahami, jako jsou stavby a opravy silnic, dopravní zácpy nebo sníh. Takže podle Volva je nezbytné, aby člověk měl možnost dokola přecházet z autopilota na manuální ovládání. A co je možná důležitější: že nám to podle automobilky bude velmi příjemné a pohodlné.

Pracuj, koukej, poslouchej…

Jak to tedy bude probíhat? Auto si „popovídá“ se serverem Volva a zjistí, jestli je bezpečné přejít do autonomního režimu. Pokud budou existovat pochyby kvůli rekonstrukci silnice nebo nepříznivému počasí a podobně, systém vše nechá v rukou řidiči. Ve Volvu si zkrátka chtějí být skálopevně jistí, že auto dokáže jet samo absolutně bezpečně. Švédové, jak jim tradice velí, pořád mluví o bezpečnosti víc než kdokoliv jiný: Volvo si dalo závazek, že v roce 2020 v jejich novém autě nezemře nebo nebude vážně zraněn žádný člověk.

Auto bude nabízet tři módy. Základní je „Drive“, tedy běžné manuální ovládání, jak ho známe dnes.

V druhém režimu „Create“ se zatáhne volant, sedadlo se posune dozadu, vyjede stoleček a z palubní desky před spolujezdcem se stane obří 25palcový displej. Jakýsi tablet na středové konzoli se posune vzad společně se sedačkou, aby řidič (pardon, pasažér) mohl ovládat všechny potřebné funkce jako navigaci, polohu sedadla či obsah na obrazovce. Ta by měla sloužit jako velká zobrazovací plocha pro notebooky a iPady či iPhony, nebo jako televize ke sledování oblíbených pořadů a filmů.

… nebo jen tak lenoš

Konečně třetí stav je „Relax“ – opěradlo se položí a člověk může pohodlně sledovat televizi, poslouchat hudbu nebo prostě nedělat nic a odpočívat. Sedačky ve Volvech vždy byly a jsou proslulé nadprůměrným komfortem – a tady je už šestá generace sedadel, která prý budou až nehorázně pohodlná (a samozřejmě bezpečná), když se sklopí skoro až naležato. To zatím v autech nikdo moc neřešil, obzvlášť u řidiče.

V autonomním režimu se změní také přístrojová deska. Zmizí tachometr (copak vás zajímá, co dělá motor, když neřídíte?), místo něhož se zobrazí časomíra odpočítávající, kolik času automatické jízdy zbývá. Takže když tam uvidíte 30 minut, víte, že máte tak akorát dostatek času na jeden díl seriálu.

Jakmile se čas určený autonomnímu řízení nachýlí ke konci, auto vás upozorní a vyzve k aktivitě. Dá vám ještě minutku dvě, abyste se vytrhli z meditačního transu a stali se opět pozornými řidiči. Pokud nezareagujete, vůz zajede ke kraji silnice a sám bezpečně zastaví.

Sice to ještě není stroj času, ale i tak je tenhle koncept už hodně blízko tomu, co zanedlouho budeme na silnicích zažívat. Co tomu říkáte, těšíte se? Šestadvacet ušetřených minut, dvakrát každý den?

Foto a video: Volvo

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.