Doporučujeme, Technologie

Aby auta neplavala

27 dubna 2018   Galerie

Určitě jste to nejednou zažili. Vjedete do velké louže, dálnice je zalitá vodou a vůz je neovladatelný. Akvaplanink. Už brzy před tímto nebezpečím budou automobily řidiče varovat.

Využívat by přitom měly technické vybavení, které povětšinou už na svých palubách mají. Zatím s touto hrozbou nebudou umět samy pracovat i když je pravděpodobné, že podobně jako auta dnes dokážou sama udržovat vzdálenost nebo směr v jízdním pruhu, budou dříve či později tomuto „plavání na vodě“ umět předcházet, případně z něj bezpečně vybruslit , ale i varování, že riziko hrozí, bude jistě velmi vítanou pomocí.

Na automatickém systému varování před akvaplaninkem pracují inženýři firmy Continental. Na nebezpečí v předstihu upozorní výstražný systém využívající data z kamer a snímačů v pneumatikách. To znamená, že řidič bude moci dostatečně dopředu upravit rychlost.

Do sériových vozů by se přitom tento systém mohl běžně montovat už v příští generaci nových modelů. Zařízení je nyní ve výzkumné fázi. Vývojem hardwarové a softwarové části se zabývají konstruktéři společnosti Continental ve Frankfurtu, Hannoveru a Toulouse.

I s těmi nejlepšími pneumatikami vyvolává náhlý akvaplanink u řidiče leknutí, což může také znamenat nebezpečí nehody. Proto vyvíjíme vysoce výkonnou technologii založenou na informacích z čidel a na softwaru, který dokáže odhalit potenciální nebezpečí vzniku akvaplaninku. Díky tomu dostane řidič varování včas.

Stejně jako je tomu u ostatních pomocníků a automatických systémů v automobilech, i zde je tím nejdůležitějším prvkem člověk, jeho pozornost, soustředění, um.  Sám Continental totiž upozorňuje na zásadní vliv dostatečné hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Hloubka drážek na běhounu pneumatiky má spolu s množstvím vody na vozovce a rychlostí automobilu zásadní vliv na vznik akvaplaninku. Letní pláště byste měli vyměnit v okamžiku, kdy má vzorek hloubku tři milimetry. Pokud je pneumatika více opotřebovaná, riziko akvaplaninku významně roste. Odborníci obecně doporučují řidičům, aby na mokré vozovce nebo za deště vždy snížili rychlost.

V hlavní roli kamery

Akvaplanink vzniká, když pneumatika nedokáže pomocí kanálků, drážek a lamel odvést všechnu vodu ze styčné plochy s vozovkou. Důležité je proto odhalit, že se na silnici nachází velké množství vody. K tomu vznikající systém využívá záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových vozidel. V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory jejího rozstřiku, které mají kvůli vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu lze odhalit akvaplanink v jeho rané fázi.

Varování od kol

Kromě snímků z kamer chtějí inženýři využít ke sběru údajů o podmínkách pro vznik akvaplaninku také data z pneumatik. Jde o záznamy z čidel instalovaných přímo v pláštích. Systém využívá údaje o zrychlení z elektronického systému sledujícího stav pneumatik a zaměřuje se na specifické sekvence signálů. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.

Varování a doporučení

V budoucnu bude možné posuzovat údaje ze všech snímačů a v centrální řídicí jednotce vozidla je využít pro výstrahu před akvaplaninkem. Systém vyhodnotí nebezpečí a řidič dostane upozornění, jaká rychlost je ještě bezpečná. Další krok představuje technologie vzájemného propojení automobilů. Díky sdílení dat mezi vozidly a digitálním mapovým podkladům mohou varování o riziku akvaplaninku dostat vozy ještě před tím, než vjedou do nebezpečné oblasti. Již dnes takto funguje dopravní informační systém, aby upozornil na nebezpečná místa na trase.

Podobný výstražný systém je obzvlášť důležitý pro autonomní vozidla, která se musejí akvaplaninku vyhnout bez zkušeností, jaké má člověk za volantem. Continental považuje varování před rizikem akvaplaninku, určené jak pro řidičem řízená, tak pro autonomní vozidla, za další krok na cestě k dosažení svého cíle v rámci programu Vision Zero – silniční doprava bez nehod.

 

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte SWELL na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.