Doporučujeme, News, Technologie

California Dreamin’

27 ledna 2017   Galerie

Další dílek do skládačky I.D. od Volkswagenu. Tentokrát na téma mikrobus pro osm lidí + dojezd 600 kilometrů. Seznamte se.

Pojďte se trochu zasnít. Je konec let šedesátých a z rádia zní ta dnes už profláknutá, ale pořád krásná hymna hipíků: „If you’re going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair.“ Léto, cesta na nějaký ten víkendový festival, kytky ve vlasech, Kalifornie…

Máte to?

Teď střih. Zima roku 2017, autosalon v Detroitu. A návrat o půlstoletí zpátky, který přichystal Volkswagen. Sněte dál. Tohle je totiž jenom koncept, který se do výroby hned tak nedostane. Ale je to nádherné retro v moderním kabátu a s jaksepatří moderními „střevy“.

Nedávno jsme psali o novinkách, které automobilky (a nejen ty) představily na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. Ve stejnou dobu, ale na jiném místě Spojených států, svět spatřil další příspěvek do série retro busíků se znakem VW. Tenhle je elektrický, jezdí jak jinak než autonomně, říkají mu I.D. Buzz a na jedno nabití má ujet až 600 kilometrů.

A podle nás by ho Volkswagen tedy měl začít vyrábět. Ostatně mikrobus je součástí elektrické ofenzivy, kterou výrobce z Wolfsburgu vyhlásil už na rok 2020: pět let poté by chtěl chrlit milion elektromobilů každý rok.

Nešálí mě zrak, říkáte si? Ani ne, něco podobného už tu bylo. Na loňském CES jsme totiž viděli podobný koncept Budd-e; jeho o rok mladší nástupce je ale o notný kus dál. Hezčí a učesanější. Stojí na 22palcových kolech a je nabitý elektronikou nebo LED světly všeho druhu a neomylně také odkazuje na legendární ikonu hipíků, model T1.

I.D. Buzz je už druhý koncept postavený na nové „elektrické“ platformě MEB (tím prvním byla vize I.D. představená loni v Paříži). Tentokrát jde ale o mikrobus, tedy o prostor, a tak je podvozková platforma náležitě prodloužená: rozvor činí 3,3 metru.

Rival pro Uber?
Podle kuloárních hlasů je minivan I.D. Buzz dost možná zamýšlen i jako budoucí soupeř pro vůz navrhovaný speciálně jako taxík Uber, který by v roce 2020 měla do oběhu vypustit společnost MOIA zabývající se sdílenou mobilitou.

Podle Volkswagenu by tento jejich nový počin měl disponovat dvěma verzemi pohonu: v závislosti na místě na zeměkouli buď 83kilowatthodinovým akumulátorem a pohonem zadních kol, nebo sadou s kapacitou 111 kWh a pohonem všech kol.

Další ohlášené údaje jsou následující: velerychlé nabíjení (na 80 procent za půl hodiny), celkový výkon čtyřkolky 275 kW, zrychlení na stovku za 5,3 vteřiny a dojezd podle cyklu NEDC až 600 kilometrů.

Zadokolka by měla mít kombinovaný výkon 200 kW a stejně jako silnější verze dosahovat maximální rychlosti 160 km/h.

Minimalisticky pojatý interiér pojme osm cestujících a podobně jako další futuristické vize nabízí možnost ručního ovládání, ale především samostatné jízdy. Po stisknutí tlačítka se volant zasune do palubní desky a splyne s ní. Splněný sen všech kempinkových nadšenců.

Díky nově vyvinutému sloupku řízení se ruční ovládání odpojí a vládu převezme mozek nazvaný I.D. Pilot. Vůz to dá také najevo přepnutím vnitřního osvětlení z bílého na teplé a relaxační tóny. Navíc se v tomto duchu prosvětlí i zadní část kabiny. Jízdní režim je pak dále patrný na velkém tabletu, který je centrem celého auta, nebo na head-up displeji s rozšířenou realitou.

Auto se v samočinném módu snaží působit jako obývák. Přední sedadla lze otočit o 180 stupňů a multifunkční středová konzola I.D. Box se odsune vzad. Opěradla sedadel v druhé řadě lze překlopit a vytvořit z nich stolky. A během zastávek může posádka ze sedadel třetí řady snadno udělat lůžka. Cestování zpříjemňuje řada detailů: třeba zadní sluneční clony jsou polstrované a člověk si o ně může pohodlně opřít hlavu. Komfort ještě víc umocňují volné polštářky, kterými si posádka může podpírat znavené údy. Dojem domácího gauče je skoro dokonalý (říkali jsme už, že I.D. Buzz má dřevem vykládanou podlahu?).

Že celý interiér je zalitý hřejivým kalifornským sluncem díky opravdu rozměrnému střešnímu oknu, je už jen okrajová samozřejmost.

Co se týká autonomního pohybu po silnicích, Volkswagen říká, že to bude zajišťovat následující armáda: laserové senzory, ultrazvukové senzory, radarové senzory, postranní kamery a kamera čelní. Data o provozu se přes cloud nepřetržitě porovnávají s aktuálními jízdními údaji. Autonomní režim „řidič“ deaktivuje dotykem na zatažený volant nebo šlápnutím na plyn či brzdu.

A ta výroba? Volkswagen tvrdí, že dřív než v roce 2025 to nebude. Inu, nechme se překvapit. Nejen hipsterům by slušel. A co vy brali byste „busík“ jedenadvacátého století?

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.