CES Toyota

Doporučujeme, Horizonty, News

CES: umělá inteligence míří do aut

17 ledna 2017   Galerie

Máme za sebou jubilejní padesátý ročník populárního veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show), který se koná zkraje nového roku v Las Vegas. Také letos jsme mohli vidět záplavu zajímavostí z automobilového světa. Přinášíme přehled toho nejdůležitějšího.

Automobily jsou dnes už jednoznačnou spotřební elektronikou, vždyť průměrný vůz má v sobě mnohem víc čipů a pamětí a obvodů než váš byt či dům. Elektrické pohony, zábavní palubní systémy nebo čím dál vytříbenější dovednosti v disciplíně autonomní jízda.

Čím vším se letos automobilky snažily zaujmout?

BMW: ovládací systém HoloActive Touch

Bavorský výrobce nepředvedl samostatný nový automobil, ale ukázal koncept toho, jak si představuje jeho ovládání. Systém HoloActive Touch je displej, který jakoby samostatně visí v prostoru kokpitu a reaguje na gesta posádky. Jedná se o další vývojovou fázi technologie, kterou automobilka uvedla v roce 2014. Nová verze si vystačí s mnohem jednoduššími gesty, zcela odpadá potřeba dotyků.

Faraday Future: FF91 už příští rok

Americká firma už loni v Las Vegas představila koncept závodního vozu poháněného elektřinou, který ale ambice na sériovou výrobu neměl. Letos už dopředu ohlásila, že na CES „odhalí budoucnost“, což splnila v podobě plně elektrického konceptu FF91, který tak trochu vypadá, jako by přiletěl z vesmíru.

Auto je vybavené motorem o výkonu 1 050 koní, díky němuž zrychlí na 60 mil za hodinu (96 km/h) za omračujících 2,39 vteřiny. Výrobce udává největší dojezd mezi šesti a sedmi sty kilometry, prázdná baterie by se měla plně dobít za pouhou hodinu.

Poslední zvěstování od Faraday Future zní: počkejte si na rok 2018, kdy tyto automobily začnete vídat na silnicích. No uvidíme.

Ford: palubní asistentka Alexa od Amazonu

Největší novinkou Fordu je uvedení hlasové asistentky Amazon Alexa v jeho automobilech. Pro Amazon to jsou důležité zprávy, neboť jeho služby začínáme vídat v dalších a dalších výrobcích. (Že bychom byli svědky bitvy i v této oblasti? Nissan totiž oznámil, že ve svých autech uvede asistentku Cortanu od Microsoftu…)

Ford se ale také věnuje autonomnímu řízení, do Las Vegas přivezl poslední verzi svého konceptu Fusion Hybrid. Ten se pyšní výrazně vyšším výpočetním výkonem než jeho předchůdce a dostal také významně vylepšené senzory, díky nimž zase o něco stouplo jeho povědomí o okolním prostředí.

Honda: NeuV do města

Pod poněkud zvláštně vypadající slupkou se skrývá velké japonské srdce: NeuV je konceptem, který má ukazovat, jak si Honda představuje car-sharing neboli sdílenou mobilitu. Zapadá do toho i jeho jméno, které je zkratkou z „New Electric Urban Vehicle“.

Dvousedadlové vozítko je možná malé, skrývá ale velký potenciál. Jeho úkolem bude nabírat, převážet a vykládat pasažéry v době, kdy ho jeho majitel nepoužívá. Což znamená, že svému pánovi může vydělávat a přitom neznečišťovat prostředí.

Hyundai: koncept Mobility Vision

Korejská automobilka přišla s velmi zajímavou a dá se říct převratnou myšlenkou propojení chytré domácnosti s chytrým autonomním vozem. Představte si automobil jako kus nábytku, jako součást vybavení domu, která se s domácností propojí jakousi bránou. Už nikdy nebude nutné vyjít ven na ulici (ach!).

Ano, je to trošku sci-fi. Pokud chcete něco poněkud méně fantaskního, má pro vás Hyundai přízemnější věc: model Ioniq jako autonomní, samořiditelný vůz.

Toyota: Concept-i

Toyota nahlédla do budoucnosti se svým od základu novým konceptem pojmenovaným Concept-i. Na jeho palubě pro změnu najdeme umělou inteligenci v podobě agenta jménem Yui. Ten, protože je chytrý, se bude učit vašim zvykům a bude s vámi aktivně komunikovat pomocí osvětlení či zvuků auta. Nebo i dotykově. Zapomeňte na asistenta, který pouze odpovídá na dotazy. Toyota jde dál.

Volkswagen: ID Concept

Tento plně elektrický koncept se poprvé představil v Paříži, novinkou je jeho autonomní chování. Volkswagen se poslední dobou hodně věnuje většímu propojení posádky s automobily. Pomocí služby App Connect už dnes můžete spojit v podstatě jakýkoli telefon s palubními systémy auta podle automobilky bude ale chystaná platforma User-ID „obrovským posunem vpřed“. Tato identita má být mimo jiné přenosná: například když si rodina pořídí nové auto nebo když si člověk během dovolené půjčí auto v půjčovně.

Nvidia + Audi + Mercedes

Automobilka Audi se v oblasti autonomního řízení angažuje už celkem dlouho a na CES oznámila spojenectví se společností Nvidia, jehož výsledkem by měly být další generace samořiditelných automobilů. Ty vstoupí do zatím málo probádaných vod umělé inteligence.

Konkurent z největších, Mercedes, také odhalil spolupráci s toutéž firmou: jak jinak než na platformě umělé inteligence. Cíl je přitom neskromný, dostat samostatně myslící automobily na běžné silnice během následujících dvanácti měsíců. Zní to hodně uspěchaně, faktem ale je, že obě společnosti v této oblasti spolupracují už víc než rok.

Panasonic: autonomní kokpit

Jak bude vypadat interiér automobilů budoucnosti? Svou vizi na CES představil Panasonic. Jeho čtyřsedadlové kabině dominují stolky-displeje pro každého pasažéra, které mají rozlišení 4K a jsou navzájem propojené. Navrch další prvky rozšířené reality a můžeme si být jistí, že cestování v autonomním módu nebude nuda.

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.