PRIUS_PLUG-IN_HYBRID

Doporučujeme, Technologie

Co se starými akumulátory?

13 února 2018  

Dost možná máte na střeše domu solární panely. A nejspíš není zase tak daleko doba, kdy ve vaší garáži bude parkovat elektromobil. Víte, co se stane s jeho akumulátory, až vůz dojde na konec své životní pouti? Nebude třeba je vyhodit a složitě likvidovat budou sloužit jako úložiště energie vašeho domu.

Zatím je to tedy hudba budoucnosti. Už teď ale tuto myšlenku rozvíjí Toyota, zatím na průmyslové úrovni. Je ale pravděpodobné, že podobný koncept jednou uvidíme i u rodinných domů.

Japonská automobilka a společnost Chubu Electric Power se pustí do výstavby systému skladování energie nazvaného Storage Battery System. Ten bude opakovaně využívat akumulátory z elektromobilů, hybridních vozů a plug-in hybridů. Baterie tak budou i po ukončení životnosti automobilu nadále užitečné.

Velké sady trakčních baterií z automobilů lze totiž využít jako velkokapacitní úložiště a to dokonce i poté, co dlouhé roky sloužily v autech a jejich výkonnost už dávno není jako na začátku.

Zapojení do energetického systému takovýchto skladů umožní účinně spravovat napětí v přenosových soustavách, což vyřeší otázku výkonnostních výkyvů slunečních a větrných elektráren, ale i kolísání odběru proudu uživateli v průběhu dne.

Sklady energie představují účinnější řešení těchto problémů než snahy manipulovat výkonem tepelných elektráren. Firmy budou spolupracovat rovněž na recyklaci baterií, které se už nedají nijak využít: mohou ale posloužit třeba jako zdroj vzácných kovů.

Automobilka se svým partnerem se chystají systém ještě letos otestovat a po ověření funkčnosti vybudují v roce 2020 zařízení o výkonu 10 000 kW. Na začátku použijí nikl-metal hydridové baterie, které se v současnosti masově využívají v hybridních vozech.

Dodnes jich na silnice po celém světě vyjelo více než jedenáct milionů. Kolem roku 2030 by se v energetice měly začít využívat lithium-iontové akumulátory z elektromobilů a plug-in hybridů.

Podobný systém už několik let funguje v sídle ředitelství Národního parku Yellowstone v USA. Vedení parku nechalo nedaleko zástavby zabudovat fotovoltaické panely, které jsou propojeny se soustavou částečně využitých trakčních baterií pocházejících z hybridních vozů.

Instalace plně pokrývá potřeby parku, co se týče elektrické energie, a umožnila ředitelství zbavit se generátoru na motorovou naftu. Díky tomu sídlo vedení parku nevytváří žádné zplodiny a není třeba sem dovážet zásoby pohonných hmot.

Diesel, nebo elektřina: kdo je čistší?
Když je řeč o elektromobilech: jste jejich bezvýhradní zastánci a tvrdíte, že je to nejekologičtější způsob dopravy, nebo jste naopak toho názoru, že zase tak „čisté“ nejsou, jelikož se k jejich výrobě používá energie vyráběná z uhlí?Vědci z univerzity VUT v Bruselu nedávno tento mýtus ohledně neekologických elektrovozů vyvrátili. Podle jejich výzkumu totiž během celého jejich životního cyklu včetně výroby do ovzduší unikne mnohem méně zplodin než u dieselových motorů. A pozor platí to dokonce i v případě, že jsou napájeny skutečně nečistou elektřinou.

Dle belgické studie je na tom nejlépe Švédsko, které velký podíl své energie vyrábí z obnovitelných zdrojů. Snížení emisí CO2 je tam u elektromobilů 85procentní. Ve vyspělých západoevropských zemích je snížení zhruba padesát procent. A například v takovém Polsku, které velkou část energie vyrábí z uhlí, jsou elektromobily o celou čtvrtinu ekologičtější než auta s dieselovými motory!

Mimochodem víte, jaká je skladba zdrojů elektřiny u nás? Jestli máte za to, že většina jí pochází z uhlí, jste na omylu. Podle takzvaného Národního energetického mixu se z uhlí vyrábí 44 procent české elektřiny. Z černého uhlí to je sedm procent a ze zemního plynu asi osm a půl. Obnovitelné zdroje se starají o desetinu naší elektřiny a jaderné elektrárny produkují třicet procent.

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Newsletter přihlášení

Nejzajímavější články z webu ve vašem e-mailu. Nechcete přijít o zajímavé články? Přihlaste se k odběru newsletteru, který vás upozorní na nové články a diskuze na vvautomotive.cz

Buďme v kontaktu

Sledujte SWELL na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.