Citroën 2CV | Foto: Wikipedia

Doporučujeme, Relax

Jakpak ti říkají?

4 ledna 2018   Galerie

Žabí oči, košík jahod nebo Sněhurčina rakev. Ne, netrpíme povánočním blouzněním z přemíry jídla a silvestrovských oslav. To jsme jen dali dohromady ty nejznámější automobilové přezdívky. Tady je náš seznam.

Některá pojmenování se ujala celosvětově, jiná zdomácněla jen v některých zemích. Jsou přezdívky obdivné, ty, které vystihují nějakou vlastnost nebo tvar, a pak samozřejmě ty hanlivé. Malé odlehčené putování na začátek roku.

Volkswagen Brouk

Jak jinak začít. Nejznámější přezdívka tohoto výčtu? Asi ano, vždyť ji znají i děti. Co se však ví méně, je, že když se v roce 1938 rozjela výroba této legendy, jméno neměla. Říkalo se jí prostě Volkswagen, lidový vůz.  A interní označení znělo Typ 1. Netrvalo ale dlouho a mezi Němci se rozšířilo označení Käfer. To pak převzaly další jazyky: Beetle, Bug, Fusca, Maggiolino, Brouk. Zajímavé rovněž je, že ač oficiální jméno nové generace vozu zní New Beetle, v některých zemích se dál prodává pod svou původní přezdívkou v Itálii například jako Volkswagen Maggiolino, ve Francii Volkswagen Coccinelle.

Ford Escort Psí kost

První generace evropského Fordu Escort se vyráběla mezi roky 1968 a 1974 a byla obrovsky populární, především ve Velké Británii, kde jich vznikla většina. Na tehdejší dobu se jednalo o skvělý vůz. Nejmarkantnějšími stylistickými prvky byla linie „lahve Coca-Coly“, kterou Ford použil i na několika dalších modelech, a maska chladiče ve tvaru „psí kosti“, jež dala vozu jeho přezdívku.

Volkswagen Transporter T1 Bulli

Další ikona, podobně slavná jako Brouk. Vůz, jehož přesné označení zní Typ 2 T1 a jenž se prodával jako Transporter, se začal vyrábět v roce 1950. Říkalo se mu rovněž Bus nebo pro jeho popularitu mezi květinovými dětmi Hippie Van; v anglicky mluvících zemích kvůli rozdělenému čelnímu sklu také Splittie. Nejrozšířenější bylo ale označení Bulli.

Jak toto jméno vzniklo, není přesně známo. Jedna z verzí říká, že jde o složeninu slov Bus a Lieferwagen (dodávka), podle další jde o zkrácené přídavné jméno bullig (mohutný či robustní), které prý inženýři Volkswagenu používali už při vývoji. Zajímavé je, že automobilka dlouho nemohla toto označení používat, protože práva na něj držel výrobce roleb Kässbohrer. Při příležitosti šedesátého výročí uvedení této modelové řady právo na užívání jména ale Volkswagenu prodal.

Austin Healey Sprite Žabí oči

Malinký roadster od BMC se začal vyrábět v roce 1958 a jde dost možná o jeden z nejsvéráznějších a nejvýraznějších vozů historie. Může za to pochopitelně přední část s dvojicí světlometů. Podoba s žábou je tu jednoznačná a původ přezdívky nasnadě. Do ukončení výroby v roce 1971 vzniklo téměř 130 tisíc kusů.

Volkswagen Typ 181 Kübelwagen

Během druhé světové války vyráběl Volkswagen speciální vojenské vozidlo označované jako Typ 82 a česky nazývané také Kaďour. Postavené bylo na základech Brouka, navrhoval ho Ferdinand Porsche a mělo být německým ekvivalentem amerického Jeepu. Kvůli úspoře hmotnosti neměly první verze dveře. Aby řidič a spolujezdec z vozu nevypadli, byly tyto vozy vybaveny skořepinovými sedačkami, které připomínaly kbelíky (německy Kübel). Odtud označení Kübelsitzwagen, později zkrácené na Kübelwagen.

Zde je ale řeč o Typu 181 o více než dvacet let později přišla automobilka s následovníkem, od roku 1968 rovněž vyráběným pro Bundeswehr. Volkswagen vyslyšel i volání veřejnosti po civilní verzi, která se však od té vojenské příliš nelišila. Oficiálně se vůz prodával pod různými názvy: Kurierwagen v Německu, Trekker v Británii, Thing v USA, Safari v Mexiku a Pescaccia v Itálii. Mezi lidmi se mu ale stejně nejvíc dál říkalo Kübelwagen.

Ford Model T Plechová Líza

Tohle je počátek masové popularity automobilismu ve Spojených státech. Kdo by ho neznal, vždyť je to jedno z nejznámějších aut. První masově rozšířené, dostupné, vyráběné na montážní lince a mnohými považované za to vůbec nejdůležitější v dějinách. Od roku 1908 do roku 1927 se jich vyrobilo přes patnáct milionů a v jednu chvíli byla celá polovina aut na planetě právě Model T.

A protože to nebylo zrovna vynalézavé označení, vžilo se pro vůz jméno Plechová Líza (Lizzie). Ve dvacátých letech pořádali američtí prodejci aut všemožné závody za účelem propagace svých výrobků. Jednou se závodu Pikes Peak zúčastnil Noel Bullock právě s Modelem T v žalostném stavu: prorezlému autu s chybějící kapotou říkal Stará Liz. A jelikož stroj divákům připomínal spíš starou plechovku, přezdívka byla na světě. Asi by se na ni hned zapomnělo nebýt toho, že ten zbídačený vůz onen závod vyhrál!

Volkswagen 147 Fridolin

Už v padesátých letech poptával Volkswagen u firmy Vilhelm Karmann GmbH vůz vhodný k přepravě poštovních zásilek. Vznikla panelová verze Brouka, výroba ale velmi rychle skončila. Brouk byl totiž příliš malý a Transporter naopak velký. Automobilka proto v roce 1961 zakázku obnovila, ujala se jí společnost Franz Knöbel und Sohn KG. Ta se později přejmenovala na Westfalia Werke a stala se jedním z předních světových specialistů na přestavby dodávek na obytná auta.

V roce 1964 tak na základu modelu Karmann-Ghia vyjel Typ 147 Kleinlieferwagen (malá dodávka), jenž byl výkonově shodný s klasickým Broukem. Dostala jej také švýcarský pošta, celkem jich vzniklo lehce přes šest tisíc. Lidé mu začali říkat Fridolin, není ale zcela jasné proč. Legenda praví, že jeden ze zaměstnanců Volkswagenu, když auto prvně spatřil, zvolal: „Vypadá úplně jako Fridolin!“ Traduje se, že Fridolin byl jeden z jeho kolegů.

To ale není jediná přezdívka tohoto poštovního auta. Pro jeho legrační vzhled a proporce mu Němci říkali také Contergan. To bylo označení sedativa, které se v té době dávalo těhotným ženám k potlačení ranních nevolností a které bylo v padesátých letech velice oblíbené. V roce 1962 ho ale zakázali, protože se zjistilo, že způsobuje různé deformace plodu. No a odtud přezdívka právě pro Typ 147.

Mercedes-Benz 300SL W198 Racek

Asi ho nemusíme představovat, jde o jeden z nejznámějších sporťáků všech dob. Vůz založený na velmi úspěšném závodním modelu 300SL W194 (SL znamená Sport Light) se vyráběl mezi roky 1954 a 1963 a dnes je to sběrateli výjimečně ceněný kousek.

Jedním z nejcharakterističtějších prvků jsou samozřejmě jeho vzhůru se otevírající dveře připomínající rozevřená křídla racka díky nim získal přezdívku Gullwing. Nešlo ale o konstrukční libůstku, důvod byl technický: prostředkem auta probíhá lehká, ale komplikovaná konstrukce z trubek, které zasahují až do míst, kde jsou běžně dveře. Ty se proto inženýři rozhodli pověsit na střechu.

Citroën 2CV nejen Ošklivé káčátko

Co by to bylo za výčet přezdívek bez tohoto ikonického prcka, který měl pro evropský automobilový průmysl podobný význam jako Brouk. Vždyť se vyráběl celých 42 let, od roku 1948 do roku 1990. Oblibu si vysloužil jednoduchostí oprav i četnými filmovými rolemi. U nás nejznámější přezdívka Kachna či Ošklivé káčátko ovšem nevznikla v jeho domovině, nýbrž v Nizozemsku. Tamní farmáři vůz intenzivně používali, a když se přesvědčili nejen o jeho vzhledu, ale i houpavém chování, pojmenovali ho podle jedné z pohádek Hanse Christiana Andersena.

A protože to bylo auto populární, mělo celou řadu dalších jmen: doma mu říkali Deuche (zkrácenina z jeho označení „deux chevaux“ čili dvě koňské síly), La Bête (zvíře) nebo Parapluie sur roues (deštník na kolech). Další jazyky už tak milé přezdívky nedávaly. Angličané mu říkali Dolly nebo Tin Snail (plechový šnek), v bývalé Jugoslávii Spaček (hříčka přírody) nebo Žaba či Žabac. Jeden prodejce značky v Německu prosazoval označení Monpti, zřejmě podle stejnojmenného filmu s Romy Schneiderovou. Neujalo se.

Mercedes-Benz W113 Pagoda

Další slavný počin stuttgartské značky. Jeho vývoj měl na starosti stejný tým jako u modelu 300SL s racčími dveřmi, design měli v rukách Paul Bracq a Bela Barenyi. Ti stvořili charakteristický hardtop mírně konkávních tvarů, na nějž odkazuje také přezdívka vozu, Pagoda.

Zajímavé je, že Barenyi zanechal své stopy i na ikoně wolfsburské automobilky, Brouku. V roce 1925 stvořil totiž jeho původní, základní linie, už pět let předtím než Ferdinand Porsche přišel se svou verzí. Velice se také zajímal o bezpečnost automobilů: W113 byl prvním sportovním autem na světě, které dostalo „bezpečnostní karoserii“, tedy řadu bezpečnostních prvků, které měly v případě nehody ochránit posádku.

Volkswagen Golf Cabriolet Košík na jahody

První generace Volkswagenu Golf Cabriolet z let 1979 až 1993 byla nadmíru úspěšná, vždyť se prodalo téměř 400 tisíc kusů. Typickým rysem vozu byl masivní rám chránící posádku v případě převrácení. Dnešní kabriolety tento prvek schovávají, ale Golf ho tehdy stavěl na odiv a lidem brzy začal připomínat madlo košíku. A proč jahody? Evidentně podle jedné z nejoblíbenějších barev, v nichž se Erdbeerkörbchen prodával.

Mercedes-Benz Typ 300 W186 Adenauer

Šest let po konci druhé světové války se začal vyrábět největší a nejluxusnější Mercedes. Byl to takový Maybach té doby, výbavou a cenou konkuroval modelu Rolls-Roce Silver Cloud, kterého však předčil výkonem. V jeho výbavě byly prvky jako skleněná přepážka, mobilní VHF telefon, rádio Becker nebo diktafon a oblíbili si ho mnozí státníci a magnáti. Jedním z jeho největších fandů byl první německý poválečný kancléř Konrad Adenauer. Dostal jeden z prvních vyrobených kusů a během svého čtrnáctiletého funkčního období jezdil celkem se šesti na míru vyrobenými „Adenauery“.

Alfa Romeo GT Bertone

Tento vůz se narodil v roce 2003 a mnozí odborníci i laikové jej považují za jedno z nejkrásnějších aut první dekády tohoto tisíciletí. Alfa Romeo a studio Bertone, to je dlouhotrvající a velice úspěšné spojení. I tato kráska vzešla z jejich partnerství, a tak není divu, že příznivci vozu, který má našlápnuto k tomu stát se ikonou, mu říkají důvěrně Bertone.

Mercedes-Benz W180 – Ponton

Vůz zrozený v roce 1954 je často považován za předchůdce současné třídy E. Jde také o první z řady automobilů značky s přezdívkou Ponton, která odkazuje na masivní provedení a ztvárnění karoserie připomínající mostní člun neboli ponton. Stejný styl dostala i pozdější řada W128 z roku 1958.

Citroën Traction Avant gangsterské auto

Tento Citroën, jehož jméno ve francouzštině znamená „přední náhon“, byl prvním sériově vyráběným autem s pohonem předních kol a samonosnou karoserií. Vyráběl se v letech 1934 až 1957 a celkem vzniklo asi 760 tisíc vozů v různých provedeních. Byl označován také 7CV, 11CV a 15CV podle objemu motoru. Model přišel s řadou nových technických řešení, například s transaxle koncepcí z hliníkové slitiny, která později našla úspěšné využití v motoristickém sportu. Během druhé světové války se auto osvědčilo také v armádě. Svůj přídomek gangsterského vozu získalo podle mafiánského gangu, který ve čtyřicátých letech působil v Paříži a který pro své nekalosti používal celou flotilu 11CV.

Isetta Bublina, Vajíčko, Kelímek od jogurtu

Evropa se vzpamatovávala z války a italská firma Iso SpA se rozhodla lidem nabídnout malé a dostupné vozítko, které se bude vyrábět ve velkých objemech. Pro výrobce, který do té doby dělal jen chladničky, malé skútry a nákladní tříkolky, to byla dobrodružná premiéra. Výroba začala v roce 1953, o pohon se staral motor z motocyklu a vozítko Isetta což znamená „malé Iso“ se vyrábělo v řadě zemí jako licenční: ve Francii, Brazílii, Argentině, Španělsku, Belgii, Británii nebo Německu. V posledně jmenované zemi licenci vlastnilo BMW a jejich verze byla ze všech nejúspěšnější.

Němci auto výrazně předělali. Zachovali sice původní italský design, auto ale vybavili vlastním 13koňovým motorem a i další části jsou jiné do té míry, že na něj nejde použít žádný díl z původní Isetty. Bavorská verze byla velice oblíbená, vyrobilo se jí přes 160 tisíc šlo o nejprodávanější jednoválcové auto planety. V roce 1955 BMW Isetta získala primát jako první sériově vyráběný vůz na světě se spotřebou nižší než tři litry benzinu na sto kilometrů.

Je jasné, že takhle vypadající stroj dostával různá jména, mnohdy ne zrovna lichotivá. Nejpopulárnější bylo Bubble Car, Kutálející se vejce nebo Sargwagen (pohřební vůz) v Německu, Kelímek od jogurtu ve Francii a Huevito (vajíčko) v Jižní Americe.

Opel GT Malá Corvetta

Řeč je samozřejmě o první generaci modelu GT z let 1968 až 1973. S Chevroletem Corvette toho nemá moc společného, očividná podoba i menší rozměry tomuto Opelu ale vysloužily právě takovou přezdívku. A malý sporťák nezklamal: za šest let výroby jich z továrny vyjelo přes sto tisíc.

Fiat 126 Bambino neboli Maluch

Měl před sebou těžký úkol: nahradit Fiat 500. Model 126 vyjel v roce 1972, v Itálii se vyráběl do roku 1979 a v polské licenci mezi lety 1973 a 2000. Zajímavé je, že Polski Fiat se nakonec ujalo i pro vozy postavené pod Apeninami. Italové mu říkali také Bambino (dítě), což převzali i Poláci ve slově s týmž významem: Maluch.

Ferrari 308 GTS Magnum

Ferrari 308 GTB se světu představilo v roce 1975 jako nástupce legendárního modelu Dino 246. Do ukončení výroby v roce 1985 jich vzniklo kolem třinácti tisíc. K mání bylo jako kupé (GTB) a targa (GTS) a mezi příznivci značky se těšilo takové oblibě, že ho mnozí označují za nejlepší model v historii maranellského výrobce.

A kde přišlo k přezdívce? Tušíte správně, televizní seriál Magnum s Tomem Selleckem, jehož soukromý detektiv právě ve „třistaosmičce“ jezdil, byl populární i u nás.

Volvo P1800 ES Sněhurčina rakev

Možná patříte do tábora těch, kteří Volvo P1800 považují za jeden z nejhezčích automobilů všech dob. Jeho cestu ke slávě podpořil i britský televizní seriál The Saint z roku 1962, jehož hlavní hrdina Simon Templar právě v tomto vozu jezdil. Říká se, že jím byl okouzlen i představitel hlavní role Roger Moore a pořídil si jeden vlastní kousek.

Trochu jiné je to s odvozeným kombíkem označovaným P1800 ES. Ten už takové obliby nedosáhl, postavilo se ho jen něco málo přes šest tisíc a výroba po dvou letech skončila. Stačilo to ovšem na to, aby si auto vysloužilo zajímavou přezdívku: Sněhurčina rakev. Nehledejte v kom ale žádné morbidní odkazy, pojmenování se vztahuje k rozměrným oknům auta podle pohádky byla Sněhurčina rakev celá ze skla.

Tolik ty nejznámější a nejzajímavější automobilové přezdívky ze světa. Všelijaká lichotivá i hanlivá označení si samozřejmě vysloužily i automobily, které jezdily na našich silnicích. Tak třeba slavný Bakeliťák Trabant, který z bakelitu ale vůbec nebyl, Hadraplán neboli Velorex, legendární Embéčko neboli Škoda 1000 MB známá také jako Tisíc malých bolestí, Stalinovy sáně neboli Moskvič, Volha Carevna, Oltcit trefně zvaný Ceaușescuova pomsta nebo škodovky řady 105 a dalších, jimž se říkalo Užovka: úzké auto, úzká světla a jak se panečku uměly vlnit.

Vzpomínáte? Které přezdívky kterých modelů vám v našem výčtu chybí? Znáte třeba i jiná pojmenování zde uvedených aut? Podělte se v diskusi.

,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Newsletter přihlášení

Nejzajímavější články z webu ve vašem e-mailu. Nechcete přijít o zajímavé články? Přihlaste se k odběru newsletteru, který vás upozorní na nové články a diskuze na vvautomotive.cz

Buďme v kontaktu

Sledujte SWELL na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.