Parkování, ilustrační foto. | Foto: Wikimedia

Doporučujeme, Fokus

Kam s ním?

22 září 2017  

Klasika měst současnosti: ulice přeplněné auty, která jezdí kolem dokola a hledají parkovací místo. Několik pohledů na to, jak by se stále palčivější problém dal v budoucnosti řešit.

Samozřejmě musíme vyjít z předpokladu, že s rostoucím počtem aut lidstvo nějakým způsobem dokáže navyšovat i prostor k jejich odkládání. Tím se teď ale zabývat nechceme. Spokojme se tedy s konstatováním, že v daném městě prostě volná parkovací místa jsou. Jde o to vědět o nich a najít z nich to nejvhodnější.

Podle četných statistik trvá nalezení volného místa k zaparkování v průměru dvacet minut. Průměrný motorista tak za svůj život stráví tisíce hodin frustrujícím objížděním bloků. Kromě působení na nervové soustavy zúčastněných je evidentní, že negativní vliv to má také na zácpy v ulicích a dýchatelnost městského vzduchu.

Co tedy s tím? Nedávno jsme psali to tom, jak si infrastrukturu měst budoucnosti představuje společnost Nvidia. V její vizi jsou mimo jiné také inteligentní parkoviště, která budou usměrňovat proud aut podle aktuální dopravní situace, hustoty provozu a vytíženosti jednotlivých sekcí tak, aby provoz byl co nejplynulejší.

Firma Bosch před časem představila myšlenku komunitního parkování. Jedoucí auta svými senzory dokážou identifikovat jednotlivá volná parkovací místa a odeslat jejich polohu do sdílených map. Ty si pak každý uživatel bude moci zobrazit na displeji mobilu, tabletu nebo navigace. Stejná společnost vyvíjí také zcela automatické parkování řidič svůj vůz nechá před vjezdem do garáží a ten si pak najde parkovací místo sám. Velmi podobnou myšlenkou se zabývá rovněž Volkswagen: jeho projekt se jmenuje V-Charge (od anglického valet parking, tedy parkování s obsluhou) a kombinuje právě takové samostatné parkování s dobíjením akumulátorů. Německá automobilka spolupracuje se Švýcarským federálním technologickým institutem v Curychu, právě se skupinou Bosch a s univerzitami v Braunschweigu, Parmě a Oxfordu na parkování, při němž auto samo najde volné parkovací místo s dobíjecí stanicí, pomocí indukčního dobíjení dotankuje „šťávu“ a pak nabíječku uvolní a zajede se zaparkovat na klasické stání. Jakmile řidič bude potřebovat odjet, auto si mobilem přivolá zpátky na místo, kde jej zanechal.

Levné oko postačí

To je ale pořád ještě hudba budoucnosti, byť Bosch o svém komunitním parkování tvrdí, že je otázkou několika let. S jinou zajímavou myšlenkou která by navíc mohla být celkem snadno proveditelná, a tedy i záhy realizovatelná přišli angličtí výzkumníci z designérské a vývojářské společnosti Cambridge Consultants ve spolupráci s massachusettským výrobcem polovodičů Analog Devices.

Jejich řešení je zajímavé tím, že dokáže monitorovat vytíženost parkovišť a polohu volných stání bez nutnosti nákladně zasahovat do stávající infrastruktury měst. Systém kombinuje levné kamery s propracovaným softwarem, který si ale vystačí opět s nenákladnou výpočetní platformou. Dokáže totiž určit, kde jsou volná místa k zaparkování, aniž by bylo nutné rozkopat ulice nebo instalovat senzory a komunikační sítě pro každé parkovací místo zvlášť.

Tento systém totiž na věc jde opticky: řešení je tak poměrně levné, protože dobře nainstalovaná kamera obsáhne široký pozorovací úhel a počítačový algoritmus si poradí s identifikací parkovacích stání na velké ploše. „Díky dlouholetým vývojářským zkušenostem se nám podařilo stvořit systém, který funguje v mnoha rozličných světelných podmínkách, rozezná řadu velikostí vozidel od motocyklů po nákladní auta a nenechá se například zmást, ani když na volném parkovacím místě stojí člověk nebo zapomenutý nákupní vozík,“ říká obchodní ředitel Cambridge Consultants Dipak Raval.

Technologie umožní, aby auto při vjezdu na parkoviště rovnou dostalo přiřazené konkrétní místo; řidič by tak nemusel kroužit kolem a rozmýšlet se, kam zajede. Nebo by si mohl dokonce předem rezervovat konkrétní stání s ohledem na to, do kterého obchodu se chystá stejně tak by šlo vybrat konkrétní místo v centru města podle plánovaných pochůzek. A když by se optický systém propojil s technologií identifikace poznávacích značek, mohlo by se například placení za parkování odehrát zcela automaticky, případně by systém mohl pomoci řidiči s navigací k jeho stojícímu autu.

Nový systém využívá oceňovanou technologii BLIP (Blackfin Low-power Imaging Platform) od společnosti Analog Devices jedná se o nenákladnou a nízkoenergetickou platformu pro „počítačové vidění“ určenou pro širokou škálu rozpoznávání obrazu v reálném čase. Ta stále víc nachází uplatnění například v chytrých budovách a městech.

Napište nám do diskuse jak vidíte budoucnost parkování vy? Který směr podle vás nakonec zvítězí?

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.