Doporučujeme, News

Konference VVA: design, kam se podíváš

27 listopadu 2018   Galerie

A je to. Svatý Martin odcválal, jeho mladé víno i Beaujolais nouveau je ochutnáno – a další ročník tradiční konference VVA v Lázních Bělohrad je minulostí.

A minulostí velice úspěšnou, jak poukazuje ředitel pořádající společnosti Altran CZ Petr Havlík: „Že se nám letošní ročník opravdu povedl, soudím především z obdržené zpětné vazby od účastníků. Přes osmdesát procent z nich hodnotilo nejvýše kvalitu přednášek a na těch nám vždy záleží nejvíce. Velmi se líbil vývoj světlometů z pohledu Automotive Lighting a všechny tři přednášky Škoda Auto – design, motorsport i virtuální realita. Osobně mám radost také z úspěšné premiéry příspěvků z oblasti designu našich evropských i zámořských kolegů ze skupiny Altran. Přes narůstající zájem o účast na semináři, kterému vévodí přímá doporučení od kolegů, se nám i letos podařilo udržet komorní atmosféru v osvědčeném prostředí – uvidíme, zda se ,vejdeme i příští rok. Náš minimalistický organizační tým s novými členy zaslouží pochvalu, přes velmi napjatý harmonogram příprav nakonec vše klaplo. Takže za mě velká spokojenost.“

Jedenáctý ročník oblíbené technické akce ctil všechny tradice: příjemné a decentní prostředí lázeňského resortu Tree of Life, štědrá nabídka něčeho na zub i ke svlažení hrdla korunovaná nadmíru pestrou a lahodnou nabídkou obědového bufetu, vnímavé publikum a zástup zajímavých přednášejících. Náplně jejich prezentací se letos točily kolem premiérového tématu: designu, stylingu a inovací.

Designéři „od Applu“ a vize à la Škoda

Hned po ranní kávě a úvodním slově ředitele hostitelské společnosti se konference rozjela opravdu ve velkém stylu. První přednáška dne byla velkým hitem, záležitostí dlouho nejasnou, kterou organizátoři ladili a vyjednávali s napjatým očekáváním. Nakonec to klaplo a k mikrofonu se postavil Theo Calvin z legendárního designérského studia frog, který obecenstvo nechal nahlédnout tak trochu do kuchyně této ikonické značky. Jednou z přísad kreativity kalifornského studia je prý způsob, jakým svět vnímají: snaží se koukat se na věci „bokem“ a nebojí se provokovat. Hovořil také o tom, že budoucnost autonomní mobility je naprosto neočekávatelná — totiž že inovace, které řadíme v historii mezi ty nejúspěšnější, většinou málokdo čekal. Máme se nechat překvapit.

Finesy „kuchařského“ umění odhalil také druhý host Dalibor Pantůček z mladoboleslavské automobilky, jenž ukázal, jak vznikala krásná studie Vision RS. Mluvil o inspiraci slavnými závodními vozy značky a o tom, že koncept by měl být sportovním autem v novém pojetí: s hybridní technologií, recyklovanými materiály nebo s českým křišťálem coby šperkem (věděli jste, že linky denního svícení vozy byly koncipovány jako řasy na očích, tedy reflektorech?).

Motorsport, virtuální realita a 3D

Po nezbytném kávovém osvěžení se místa na pódiu ujali Filip Bezděk ze Škody Motorsport a Martin Kopecký z domácího Altranu se zajímavým povídáním ve dvou rovinách. První jmenovaný nastínil historii mladoboleslavského motorsportu, vypíchl úspěšnou obhajobu dvou titulů, ukázal složení týmů i jejich zázemí a věnoval se i zákaznickému programu značky: za tři roky se celosvětově prodalo na 250 závodních speciálů, které v loňském roce získaly třináct národních trofejí. Druhá část se pak věnovala bezpečnostnímu rámu Fabie R5 — jak se vybírala ideální konfigurace, hledal ideální motor (našli ho až v Číně) a došlo i na ukázky testů i hrůzostrašně vypadající záběry reálných kolizí ze závodů, z nichž mimo jiné právě díky bezpečnostní kleci vyvázly posádky bez větších šrámů.

Následující přednáška od Romana Schuberta ze Škody byla milým a zábavným putováním po stopách virtuální reality, kterou automobilka používá už 22 let. Od prvních 3D brýlí s monitorem z druhé poloviny devadesátých let přes první studio až po současný stav, kdy lze vůz nejen obcházet, ale i otevírat dveře či víko kufru, a dokonce si i sednout dovnitř a ovládat různé prvky, jako je sluneční clona nebo tlačítka na středové konzoli.

Žezlo převzali němečtí kolegové z Altranu, experti na vyhlazování neboli Class A Surfacing Torben Richert a Nils Kremser, kteří kromě vhledu do této oblasti vývoje automobilu také porovnali různé metody 3D modelování: od konvenčního pojetí přes polygonové modelování a generativní design po různé přístupy k vizualizacím až po virtuální realitu.

Poslední předobědový vstup obstaral další zahraniční host Jeremy Hilde z italské pobočky Altranu. Věnoval se inovativnímu designu HMI (human-machine interface), který v posledních letech hraje při vývoji automobilů větší a větší roli. Ukázal, jak probíhá celý proces od prvních skic na papíru přes testování až po finální aplikaci rozhraní v koncepčním vozu.

Elektrická motorka i autobus, oči do duše auta či aditivní výroba

Po dobrém obědě byla na řadě zajímavá atrakce – individuální prohlídka místnosti s jednou z popisovaných technologií virtuální reality, kterou přivezli specialisté z automobilky Škoda.

Když se účastníci konference zase usadili zpět na svá místa v přednáškovém sálu, ujal se slova Jan Plomer coby zástupce Fakulty dopravní pražského ČVUT. Představil zajímavý projekt studentské elektrické závodní motorky, ukázal, jak probíhal její vývoj, konstrukce a testování, zmínil práci závodního týmu a přidal i pár zážitků přímo ze závodů.

Za řečnickým pultem ho vystřídal Pavel Zeman ze společnosti Automotive Lighting, jenž nabídl velice zajímavý průřez tím, jak se vyvíjely přední reflektory automobilů, jakou hrají roli a jaké jsou aktuální trendy. Posluchači se tak například dozvěděli, že současný moderní reflektor sestává asi ze 330 dílů nebo že robotická výrobní linka je schopná poskládat jeden celý komplet za neuvěřitelných 26 vteřin!

Jan Plomer si pak „střihl“ ještě jedno vystoupení, tentokrát jako zástupce společnosti Plomer Engineering, která se podílí na vývoji elektrického autobusu městské hromadné dopravy Ekova. Elektrobusy jsou zajímavou alternativou pro městskou dopravu, je však potřeba přemýšlet v celkovém pojetí včetně infrastruktury, řešení nočního dobíjení a podobně. První vlaštovkou u nás bude město Ostrava, které se zavázalo, že už v roce 2020 bude jeho hromadná doprava prosta naftových motorů.

Po poslední „kofeinové pauze“ následoval blok dvou přednášek, které se dotýkaly aditivní výroby. Jonáš Mach ze společnosti Materialise představil nejnovější technologie, možnosti a trendy, které tento způsob výroby nabízí pro automobilový průmysl, Petr Stejskal a Ondřej Fišer ze společnosti One3D na něj navázali svým pohledem na inovace v oblasti designu aditivní výroby.

A tím se konference nemilosrdně dostala do svého závěru. Petr Havlík z pořádajícího Altranu všem poděkoval za účast, pochválil přednášející za zajímavá témata a poutavý vhled do zákulisí jejich projektů a pak už my zbývalo jediné: aby jedenáctý ročník konference VVA prohlásil za ukončený.

Tak zase za rok!

 

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.