Doporučujeme, Horizonty, Inspirace, Relax

Kterak studenti designu Fiestu navrhovali

26 května 2017   Galerie

Věk autonomních aut se blíží a automobilky postupně začínají přemýšlet o tom, jakými designérskými a funkčními prvky se tyto vozy budou pyšnit. Jednou z nich je Ford.

Ten oslovil studenty vysoké školy designu a komunikace Ravensbourne v Londýně, aby si představili, jak by mohl vypadat interiér Fiesty budoucnosti. Přinášíme tři zajímavé pohledy.

Dies Nox

Autory tohoto interiéru jsou Vincenzo Damato a Meryl Le Fleurová, kteří si dali za cíl stvořit víceúčelový, co možná nejvšestrannější interiér. Ten by se měl dát konfigurovat do mnoha různých nastavení.

Kokpit auta tak může vypadat docela konvenčně, se čtyřmi sedačkami otočenými vpřed po směru jízdy a velikánskou (už nikoliv tak konvenční) středovou konzolí, která kolem řidiče zabírá 270 stupňů. Ta vedle běžných zábavních a informačních funkcí, které známe ze současných systémů jako Sync 3, funguje rovněž jako herní konzole to ve chvílích, kdy auto jede v automatickém módu a volant a jeho sloupek jsou zataženy.

Apple i Google na palubě
Fordův systém Sync 3 integruje do palubních desek aut také operační systémy iOS a Android. Jedná se o propojení s funkcemi Apple CarPlay a Android Auto. Díky tomu prvnímu mohou uživatelé iPhonů 5 a novějších propojit prostřednictvím USB telefon s autem a nechat si obsah displeje telefonu zobrazovat na obrazovce na palubní desce. Pak mohou telefonovat, přehrávat hudbu, posílat SMS nebo si nechat „na míru“ navigační itinerář přizpůsobit aktuální dopravě. Vše lze ovládat hlasem.Mobily vybavené Androidem 5.0 a vyšším na displej auta zrcadlí aplikace jako Google Maps, Google Play Music a další. Lze také vyhledávat a poslouchat výsledky hledání z Google Voice Search.

V autonomním režimu lze také přední sedadla otočit o sto osmdesát stupňů a v autě vytvořit „obývákovou“ atmosféru. Něco podobného už ukázaly koncepty od BMW nebo od Volva.

Přečtěte si náš seriál o tom, co nás ve světě aut čeká, nebo malé novoroční předpovědi.

Designéři neopomenuli ani ekologickou stránku aut budoucnosti. Jejich návrh proto využívá recyklovaný plast, z něhož jsou na 3D tiskárně vytištěné některé díly; dále tu najdeme vybrané strukturální prvky z bambusu a na sedačkách pak „kůži“ z odpadů z ananasu. Tento materiál se dnes ještě mezi příplatkovými položkami neobjevuje, budoucnost ale má: je prý velice měkký, poddajný, ohebný a přitom pevný.

Iris

S otáčecími sedačkami a velkoplošnými zakřivenými displeji si pohrává mnoho výrobců, koncept Iris jde ale malinko jiným směrem. Zaměřuje se totiž na to, aby se zalíbil automobilistům starším, leč duchem mladým. Inspirací byla konkrétně jedna reálná postava: 95letá módní ikona Iris Apfelová, která sama sebe definuje jako „nejstarší teenagerku na světě“.

Iris Apfelová | Foto: Wikimedia

Iris Apfelová | Foto: Wikimedia

Módní babička
Tato newyorská obchodnice, interiérová návrhářka a milovnice módy v penzi vešla v povědomí v roce 2005. Tehdy nejstarší a největší americké muzeum Metropolitní muzeum umění přišlo s výstavou, v níž Apfelová ukazovala, jak se pomocí oblečení a doplňků dokáže doslova transformovat v neskutečné, bizarní bytosti.

No a koncept Iris navrhli Cansu Bal, Seniz Veli a Erdi Bal přímo pro Iris: aby autem mohla pohodlně jezdit na schůzky na oběd přes den a večer se proměnilo podle její nálady, když zamíří na nějakou tu módní přehlídku.

Sedačky v tomto konceptu se tak pouze neotáčejí, nýbrž mají svá vlastní kolečka, díky nimž mohou vyjet ven z vozu a hydraulicky se zvedat a snižovat jako mobilní židle. Takže když cestující dorazí do cíle své společné cesty autem, mohou se rozprchnout a každý sám se projíždět na své vlastní sedačce. Ostatně kdo bude v roce 2080 ještě chodit, že?

Aby tyto mobilní sedačky nebyly příliš velké, nemají opěrky hlavy ty jsou namontovány na stropě interiéru, čímž se podle tvůrců dokonce zvýší podpora a ochrana hlavy i vylepší posed v autě.

Nomad

Koncept, jejž stvořili Thomas Christie, Shpend Pashtriku a Onur Celik, si svou posádku pěkně hlídá. Jeho interiér je prošpikovaný senzory, které monitorují tělesnou teplotu pasažérů nebo funkce jejich orgánů.

Cestujete ve vlaku rádi zády ke směru jízdy? Pokud ano, tohle bude pro vás. Interiér Nomadu totiž nabízí hezky pojmenovanou funkci „Déjà View“ obě přední sedačky se otočí kolem své osy, ze zadních sedadel se stanou podnožky a oba cestující se mohou pohodlně rozvalit a užívat si panoramatický výhled vzad.

Konceptů, s nimiž pro Fiestu budoucnosti přišli studenti z Ravensbourne, bylo samozřejmě víc, tyto tři vybrali zástupci Fordu jako nejzajímavější. Automobilka je vystaví ve svém designovém centru v Kolíně nad Rýnem. Celkového vítěze po konci soutěže čeká návštěva v tomto středisku, jeho podrobná prohlídka a nakonec i seminář s designéry Fordu.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.