Inspirace

Mezilaboratorní zkoušky: Aby zákazník věděl, že dobře měříme

12 května 2015  

Jeden vzorek, díl, součástka. Dvě nebo více laboratoří, tatáž zkouška, stejné měření. A pak vzájemné porovnání výsledků. K čemu slouží mezilaboratorní testy?

Začátkem dubna jsme psali o tom, co znamenají akreditované zkoušky, proč laboratoře a zkušebny chtějí a potřebují tyto akreditace mít, a dotkli jsme se i porovnávání mezi dvěma a více laboratořemi.

Proč, nač, k čemu je to dobré, co z toho plyne pro zkušebnu a co pro zákazníky – na mezilaboratorní zkoušky jsme se podrobněji podívali opět společně s manažerem kvality společnosti Swell Martinem Hobzou.

„Do testů může zkušebna vstoupit kvůli vlastnímu klidu a svědomí, aniž by ji k tomu kdokoliv nutil. Prostě jen ze zájmu, zda u měření stejného dílu by jiná zkušebna dosáhla stejného výsledku,“ začíná Martin. „Nebo je do toho ‚tlačena‘ akreditačními požadavky normy ISO/IEC 17025 (v závěrečném důsledku pak posuzovateli Českého institutu pro akreditaci, ČIA). První varianta platí pro neakreditované, druhá pro akreditované zkušebny.“

Měřte, zkoušejte, porovnávejte!

Tento tlak ČIA vyvíjí i proto, aby zákazníci měli určitou jistotu, že dostanou všude stejně kvalitní výsledek. Zákazníci se nechtějí pídit po tom, jestli zkušebna, jíž zkoušky zadají, je dobrá a dělá věci správně. Akreditace tuhle jistotu dává. „A to je právě ten tlak, který nás nutí se mezilaboratorně porovnávat v akreditovaných zkouškách s jinými laboratořemi,“ vysvětluje Martin.

A jak se takové zkoušky mezi dvěma či více zkušebnami organizují? „Celé to zajišťovat sami je administrativně nesmírně náročné. Akreditovaných laboratoří je ve světě hrozně moc, a tak si na tom založily živnost další firmy, které tato porovnávání jenom organizují. Například na stránkách ČIA jsou jejich seznamy – když třeba hledáte konkrétní porovnání pro zkoušky v oblasti plastů nebo medicíny, jsou specializované firmy – poskytovatelé mezilaboratorních zkoušek –, které se tím zabývají. Takže se podíváte na jejich stránky, zjistíte, jaké zkoušky například v tomto roce plánují organizovat, v jakých normách. A když se to shoduje s vaší akreditovanou zkouškou, tak se na to porovnání přihlásíte, zaplatíte vstupní poplatek, přijde vám vzorek ke zkoušce, formuláře s protokolem, které vyplníte, odešlete jim to zpátky a oni to nezávisle vyhodnotí. Navíc jsou dané firmy pro tuto činnost akreditované,“ popisuje proces Martin.

Anonymní srovnání

A jaký je pak výsledek takového porovnání? „Poskytovatel mezilaboratorní zkoušky výsledky vyhodnotí anonymně – dostanete protokol, v němž vidíte, jak si vaše laboratoř vedla v porovnání s ostatními. Nedozvíte se ale, které laboratoře konkrétně to byly, účast v testu je anonymní,“ dodává.

Na základě tohoto výsledku potom laboratoř dostane také certifikát. „Tím se následně obhajujeme u našeho národního kontrolního orgánu, tedy u ČIA,“ doplňuje Martin.

Jeden na jednoho

Tohle anonymní porovnání je nejjednodušší, veškerá organizace je v rukou někoho jiného. Najde se ale vždy organizátor zkoušky, kterou potřebujete mezilaboratorně porovnat?

„Ne, nenajde. ČIA se pravidelně dívá na seznam zkoušek, které má daná zkušebna akreditované, a očekává, že za určité období se mezilaboratorně porovná ve všech akreditovaných zkouškách. Některé jsou opravdu snadno proveditelné ze strany poskytovatelů mezilaboratorních zkoušek, třeba tahové testy kovů nebo plastů či hořlavost. Ale jsou zkoušky, které je náročné od těchto poskytovatelů sehnat – má je akreditováno málo zkušeben a nabídka je malá nebo taky žádná. Pak nezbývá nic jiného než udělat takzvané dvoustranné porovnání,“ říká Martin a pokračuje: „Najdete si laboratoř, která by měla zájem se s vámi v dané zkoušce porovnat. Samozřejmě pokud vyhledáte laboratoř, která má akreditovanou stejnou zkoušku, zvýšíte tím pravděpodobnost, že oni řeší u ČIA stejný problém. Poté se domluvíte na podmínkách porovnání a to pak společně provedete.“

Jde také o prestiž

Co když by si laboratoř chtěla porovnat výsledky s konkrétní  laboratoří, třeba přímo s konkurencí?

„Postup je stejný. Bez jakýchkoli kliček je oslovíte se svým záměrem o porovnání a buď budou přístupní, nebo ne. Akreditace a mezilaboratorní porovnání mohou někdy být v podstatě i marketingovým nástrojem. Pokud se laboratoř bude mezilaboratorně porovnávat přímo s koncovým zákazníkem (např. přímo s laboratořemi automobilky) nebo s profesně známými laboratořemi, může pak říkat a většinou i říká: ‚Podívej, zákazníku, máme takové a takové certifikáty pro zkoušky, které u nás chceš udělat. A porovnávali jsme se s touhle renomovanou laboratoří a naše výsledky byly vyhovující.‘ Z tohoto pohledu je cílem naší zkušební laboratoře stát se schváleným dodavatelem zkoušek konkrétních automobilek,“ uzavírá naše povídání Martin.

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.