Seminář VVA

Doporučujeme, Inspirace

Motory, ve kterých hoří mamuti

15 listopadu 2016   Galerie

Den před svatým Martinem, ve čtvrtek 10. listopadu, proběhl v Lázních Bělohrad už devátý ročník tradičního semináře Výzkum Vývoj Automotive, tedy VVA. Letos ve znamení prototypů, technologií a materiálů. Jaké to bylo?

Svatý Martin nám letos poslal svého bílého koně jako předvoj. Jeho páteční svátek posypaný sněhem už nebyl, zato když jsme se probudili do čtvrtečního bílého a mrazivého rána, vidina cesty do Podkrkonoší se nám ani trochu nezamlouvala. A stejně na tom určitě byli i všichni ostatní účastníci semináře. Kromě lidí z pořádajícího Swellu, kteří to z Hořic měli skutečně za rohem.

Předzvěst zimy ale byla tou jedinou šmouhou na jinak vydařeném dni nabitém novými a zajímavými informacemi, setkáváním a povídáním „v kuloárech“, dobrým jídlem i uvolněnou atmosférou. Příjemným hostitelem byl i letos krásný lázeňský rezort Tree of Life.

Kodiaq a novinky u Zetoru

Sotva ředitel Swellu Petr Havlík seminář zahájil, spustil se příval přednášek. Jako první vystoupil Oldřich Kvaizar ze Škody, který všechny nechal nakouknout pod pokličku té nejžhavější mladoboleslavské novinky, Kodiaqu: názorně a poutavě ukázal, jak se rodila jeho karoserie. Kvaizarův kolega Adam Brabec potom plynule navázal povídáním o tom, jak ve Škodě využívají sériové technologie v prototypové výrobě.

Než se stopadesátihlavé publikum vypravilo na dopolední kávu a něco na zub, představil David Kollhammer ze společnosti Zetor novinky z brněnské továrny, pohovořil o tom, s čím se při vývoji potýkají, jak řeší emise a jaké metody využívají při konstrukci prototypů.

Svícení, prase i formule

Po přestávce se slova ujal Václav Horčič ze společnosti Hella, který jak jinak mluvil rovněž o prototypech: ovšem prototypech menších. O reflektorech.

Matěj Oliva následně představil, v jakém stavu se nachází velmi zajímavý a ambiciózní projekt, který na světové silnice postupně navrací legendární českou krasavici, skútr Čezeta s elektrickým pohonem. O „praseti“ a novinkách kolem něj chystáme samostatný článek.

Před obědem se dostalo i na závodní vozy, dokonce na formule. O aktuálním dění v týmu CTU CarTech i o nedávno ukončené a veleúspěšné sezoně přišel promluvit Filip Tomasch ze Strojní fakulty pražského ČVUT.

Sintruje se plast i kovy

Dobře najedeni a napojeni se všichni shromáždili v sále připraveni na další nášup zajímavých informací. Jako první s nimi v druhé půlce dne přišel Petr Stejskal z firmy One3D, který ukázal, co je to aditivní výroba polymerů a jaké hrátky a kouzla se s takovými výrobky dají provádět.

Luboš Rozkošný ze společnosti Innomia publikum seznámil s technologií nazvanou DMLS. Jedná se také o aditivní výrobu, ovšem tentokrát kovů. A zajímavé věci v této oblasti umějí také těšte se na připravovaný článek.

O poslední odbornou přednášku dne se postaral Jan Homola z Klastru aditivní výroby, který se věnoval konstruování automobilů s využitím 3D tisku.

Ještě před ním ale vystoupil host vzácný, pro mnohé jistě nečekaný, o to však zajímavější: David Černý. Ukázal nám dlouhou řadu svých instalací, které nějakým způsobem propojují umění a techniku, automobily a motory. Svým nezaměnitelným způsobem vnesl do veskrze technicky a odborně naladěného dne trochu odlehčení, humoru (jak jinak než patřičně černého) a nadsázky. Soudě dle reakcí publika mělo jeho vystoupení velký ohlas. (A ano, tušíte správně, hláška z titulku pochází právě z jeho úst.)

Na závěr pak čekala tradiční panelová diskuse, jejíhož vedení se letos ujal Milan Kluz ze Swellu. Když debaty utichly, byl už čas jen na rozloučení a poděkování všem za účast, závěrečné občerstvení a cestu domů.

Těšíme se na viděnou zase napřesrok.

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.