cartech, formule

Born this way

Napřed bez zkušeností, nakonec druzí

17 září 2015   Galerie

Nový tým, nové auto, propadák i velký úspěch. S koncem sezóny jsme se opět byli podívat na studentský tým CTU Cartech a jejich mimořádnou formuli.

Koncem dubna jsme navštívili studenty strojní fakulty ČVUT v pražských Dejvicích, abychom se seznámili s jejich formulí a týmem. Během letošní sezóny se mnohé změnilo, auto je lepší, sestava obměněná, tým má za sebou tři závody a jeden velký úspěch.

Tou největší novinkou je vylepšená formule s pořadovým číslem sedm. Má nový monokok, díky němuž se do auta lépe a pohodlněji vejde pilot – každý sice nemá svou vlastní sedačku na míru, ale do pevně zabudované skořepinové sedačky se vkládají individuálně tvarované vložky. Nové jsou posuvné pedály, díky nimž lze vůz přizpůsobit více pilotům.

Nová pravidla, menší křídla

Výčet inovací pokračuje převodovkou a vačkovou hřídelí vlastní konstrukce, podařilo se také snížit těžiště auta díky níže posazenému motoru (to zase umožnila nová, vlastní a nižší olejová vana). Tým vyrobil kompletně nový výfukový systém z titanu, včetně uhlíkového tlumiče.

Šéf týmu Lukáš Pacoň seznam letošních novinek rozvádí dál: „Máme úplně nový aeropaket, který odpovídá změněným pravidlům. Od letošního ročníku jsou nová, o dost přísnější. Křídla musejí být výrazně menší než dřív, to zadní o třicet procent, přední asi o čtvrtinu. Snažili jsme se co nejvíc zachovat původní hodnoty přítlaku, takže s touhle částí jsme si hodně vyhráli.“

Další zajímavostí, na které vysokoškoláci pracovali, byl systém nastavování tuhosti podvozku. „Doteď jsme tuhost dokázali přenastavovat pomocí klíče a imbusu, ale chtěli jsme mít možnost tyhle změny provádět elektricky. Dnes tedy můžeme tuhost stabilizátorů nastavovat přímo z kokpitu,“ popisuje Pacoň.

Řazení se zpětnou vazbou

Studenti rovněž vyvinuli druhou generaci uhlíkových ráfků, které teď nemají uvnitř jádro v celém svém objemu, ale část disku je dutá.

Všechny tyhle změny vedly mimo jiné k hmotnostním úsporám. „Na závodě v Německu auto vážilo 196 kilogramů oproti 202 kilogramům u předešlé generace.

„Vylepšili jsme také systém elektropneumatického řazení, které teď má zpětnou vazbu. To znamená, že dřív, když jsme přeřadili, auto nevědělo, který stupeň má zařazený – občas tam rychlost prostě nezapadla. To se teď nemůže stát: jakmile řidič zmáčkne pádlo pod volantem a převodovka nezařadí, auto o tom ví a okamžitě zařadí ještě jednou,“ vysvětluje Pacoň další přednosti nové formule.

Když jsme s týmem na jaře mluvili, popisovali, že během vytrvalostního závodu na 22 kilometrů projedou něco mezi 4,3 a 4,6 litru benzínu. Jejich plán byl srazit spotřebu pod čtyři litry. Povedlo se? „Při posledních závodech u nás jsme měli spotřebu 3,7 litru,“ odpovídá Pacoň spokojeně.

Omlazený tým

Kromě nové techniky se udály novinky také v personální oblasti. „Vyměnila se velká část týmu a nabrali jsme hodně nadějné nováčky, celkem pět lidí. Byla to přirozená obměna. Můj předchůdce nastoupil do Škody Motorsport, druhý kolega je v Porsche,“ vysvětluje Pacoň, proč se složení týmu změnilo.

A jak se studentské formuli dařilo na letošních třech závodech? „Do německého Hockenheimu jsme jeli s čerstvě obměněným týmem, bylo v něm hodně nezkušených lidí. Neuměli si představit časovou náročnost projektu a jednoduše jim chyběly zkušenosti. Dodělali jsme auto a měli jsme najeto jen málo kilometrů. Nedokončili jsme proto druhý, hlavní závod. V polovině, když se mění piloti, auto už nenastartovalo. Loni jsme byli pátí, letos z toho byla konečná 42. příčka.“

Příští rok i do Rakouska?

Před maďarským Györem tým už testoval o poznání víc a skončil celkově sedmý. Ve statické disciplíně týkající se návrhu a konstrukce auta Engineering Design Report se dostali dokonce do finále, což je velmi ceněný úspěch.

Nemenšího úspěchu dosáhli při posledním závodu sezóny o víkendu 5. a 6. září v Mostě. „Před závody jsme opravdu intenzivně testovali, věděli jsme, co s autem dělat a jak ho nastavit. Nový tým pracoval skvěle, vše jsme ladili do posledního detailu. A přivezli jsme si stříbrné medaile!“ neskrývá nadšení Pacoň.

Tým CTU Cartech teď čeká krátký odpočinek, pak úklid a začátek nové práce. „Budeme konstruovat nové auto a koncem roku začneme vyrábět, abychom na jaře měli připravenou novou formuli. Tolik velkých změn asi nebude, chceme další generaci hodně založit na tom současném úspěšném autě,“ popisuje plány.

A jak to bude s účastí na závodech? „Hodně záleží na financích, není to levné. Ale rádi bychom se zúčastnili našich tradičních tří závodů – tedy v Německu, Maďarsku a u nás. A když se zadaří, možná k tomu přidáme i Rakousko.“

Budeme držet palce. A časem se na „strojárnu“ zase zajedeme podívat.

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Newsletter přihlášení

Nejzajímavější články z webu ve vašem e-mailu. Nechcete přijít o zajímavé články? Přihlaste se k odběru newsletteru, který vás upozorní na nové články a diskuze na vvautomotive.cz

HR

Hledáte příležitosti v oblasti automotive? Třeba hledáme právě vás!