Doporučujeme, Fokus

Nejúspornější kamion: tunu převeze za méně než litr a půl na sto

26 září 2018   Galerie

Ropný gigant Shell a společnost AirFlow Truck Company spojily své síly při vývoji superšetrného nákladního automobilu. Je dvaapůlkrát efektivnější, než je americký průměr.

Prototyp nákladního automobilu budoucnosti dosáhl v prvním reálném testu ve Spojených státech 2,5násobně vyšší efektivity přepravy nákladu: až 68,9 tunokilometru na litr paliva v porovnání s 27,8 tunokilometru představujícími severoamerický průměr. Při svém prvním testu směřoval superúsporný kamion napříč Spojenými státy ze San Diega do Jacksonville po trase dlouhé 3700 kilometrů.

Vůz s nákladem o hmotnosti 18 tun dokázal tuto vzdálenost urazit s průměrnou spotřebou 26,3 l/100 km, přičemž nejlepším výsledkem v průběhu celé trasy bylo 23,8 l/100 km. Jinak řečeno, kamion potřeboval k přepravě jedné tuny nákladu na 100 kilometrů pouhých 1,46 litru paliva. Pokud by takto efektivního provozu dosahovaly všechny kamiony ve Spojených státech, kde jich jsou dva miliony, každý rok by nákladní doprava vyprodukovala o 229 milionů tun CO2 méně.

Prototyp Starship vděčí za nízkou spotřebu paliva nejen svému aerodynamickému tvaru a karoserii z karbonových vláken, ale také úspornému šestiválcovému motoru s výkonem 400 koní či převodovce uzpůsobené pro jízdu při nízkých otáčkách. Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5000 wattů, které dobíjejí 48voltovou baterii sloužící k napájení světel, stěračů, ventilátorů, klimatizace či WiFi. Do budoucna bude tahač také vybaven hybridním systémem s elektromotorem na standardně nepoháněné nápravě. Ten bude poskytovat přídavný výkon při jízdě do kopce, kdy je spotřeba paliva nejvyšší. Při cestě z kopce pak vozidlo dokáže získávat energii zpět a ukládat ji do akumulátoru, aby ji bylo možné následně použít pro akceleraci.

Doprava představuje víc než čtvrtinu celosvětového využití energie a jednu pětinu celosvětových emisí oxidu uhličitého, které s energií souvisejí. Až 72 procent z toho lze připsat silniční dopravě, kde tvoří významnou část právě nákladní vozidla. Zvyšování efektivity provozu a s tím spojená úspora paliva v odvětví komerční dopravy by proto mohly pomoci emise snižovat.

 

,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.