Doporučujeme, Fokus

Nevolnost v autě? Brzy už ne

21 listopadu 2018   Galerie

Taková malá, drobounká tabletka: Kinedryl. Víte, k čemu slouží? Pak vás následující řádky budou zajímat.

Možná se na ty stavy v autobusech cestou na školy v přírodě nebo lyžařské kurzy pamatujete z dětství, možná nevolností v dopravních prostředcích trpí vaše děti. Každopádně pokud jste už coby caparti v autobusech vyhledávali sezení na zadní „pětce“ s tím, že to tam na horizontech tak báječně lechtá kolem žaludku – a jsou-li vaše děti podobná sorta –, pak dál číst ani nemusíte.

Pokud je ale výše zmiňovaný medikament a zásoba papírových sáčků nedílnou součástí vašeho cestování, dobrou zprávu tu má Jaguar Land Rover.

Jejich budoucí modely totiž dokážou rozpoznat, že se lidé na palubě necítí fit, a upraví různá nastavené tak, aby nevolnostem předešly.

V dopravním prostředku se běžně dělá špatně až sedmdesáti procentům lidí. Přesto vědci o příčinách vzniku cestovní nevolnosti vědí stále docela málo. Do práce se proto pustili specialisté Jaguaru a Land Roveru, kteří vyvinuli algoritmus generující „index aktuální kondice“ každého pasažéra na palubě. Díky tomu může automobil automaticky přizpůsobit nastavení jízdy i kabiny, aby předešel vzniku nevolnosti, nebo ji alespoň zmírnil – údajně až o šedesát procent.

Automobilka už najezdila na 25 tisíc zkušebních kilometrů a posbírala data o nevolnosti v pohybujících se dopravních prostředcích – například o tom, jaký vliv mají činnosti vykonávané za jízdy, jako je čtení e-mailů na telefonu. Vzniká díky tomu jakýsi etalon jízdního stylu pro autonomní vozy: jde především o minimalizaci směrových korekcí, díky níž se sníží riziko, že pracujícím nebo odpočívajícím pasažérům se udělá nevolno.

To se často děje, když mozek dostává prostřednictvím očí informace odlišné od těch, které vnímá střední ucho, kůže nebo receptory v těle – často je to právě při čtení.

Pomocí biometrických senzorů, které snímají fyziologické signály těla, počítá ono „skóre kondice“ – tedy jak moc hrozí, že se řidiči a jeho spolujezdcům udělá zle. Když tyto údaje počítač porovná s daty o aktuálním pohybu a dynamice jedoucího auta, celkem spolehlivě zjistí, že na někoho na palubě přichází krize – a to ještě dřív, než se tak skutečně stane.

Angličané tak pracují na řešení, které má pevné vědecké základy, a díky němuž by se cestování budoucnosti mohlo stát příjemným – nebo aspoň snesitelným – i pro lidi trpící cestovní nevolností. Obzvlášť zajímavé by to mohlo být pro rodiče takto postižených dětí.

Vozy Land Rover a Jaguar částečně takhle fungují už dnes. Tak například model E-Pace nabízí 26 různých konfigurací sedaček, aby našel ideální pozici obrazovky zábavního systému vůči očím pasažérů. Systém Adaptive Dynamics pak umí odfiltrovat nízkofrekvenční zvuky od podvozku, které jsou jedním ze spouštěčů nevolnosti, tím, že každých deset milisekund upravuje jeho nastavení.

 

,



2 komentáře

  1. Jan Kavik napsal:

    Je neuvěřitelné jak dovedete udělat problém z dávno známé věci.
    Člověk během svého dlouhého vývoje je zvykly na frekvenci své chůze. Při nižší frekvenci pravidelného pohybu se začíná lidem dělat špatně. Příkladem je moře s velice nízkými kmity, pak dochází k mořské nemoci.
    Vyučovalo se o tom na automobilové průmyslovce v Brunálu od roku 1969. (ing. Siegel).
    Dále se to u nás zkoumalo v roce 1992 s vozidlem Citroen Bx s hydropneumatickým pérovaním (má zátěžovou regulaci), který má nízkou frekvenci kmitů pétování. Spolujezdci se při jízdě z Ostravy do Itálie zpravidla udělalo špatně za Klagenfurtem, řidiči nikdy. Řidiči a spolujezdi se střídali.
    Nikomu nikdy nebylo špatně při jízdě s vozidly s běžným pérováním.
    Tak ať si vědci objevuji ameriku, pokud jim to někdo platí.

  2. Jan Kavik napsal:

    „Systém Adaptive Dynamics pak umí odfiltrovat nízkofrekvenční zvuky od podvozku, které jsou jedním ze spouštěčů nevolnosti.“
    Tak proč tímto systémem nevybaví osobní lodě? Nevím co bude od kýlu lodě filtrovat!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.