Volvo, auto budoucnosti

Horizonty

O autech a lidech II

16 února 2016   Galerie

Auta se jednou budou řídit sama. A co my lidé uděláme se vším tím volným časem? Naši každodenní parťáci na kolech nás budou nejen vozit, ale i bavit.

Auta se propojují navzájem, s dalšími (rozuměj nekolovými) účastníky provozu, s vytápěním našich domů nebo s troubou v kuchyni. O tom, jak si autonomní jízdu (nedaleké?) budoucnosti představuje například Volvo, si povíme někdy příště.

Dnes se podíváme do křišťálové koule na to, jak vlastně budeme trávit čas, když za nás řízení převezme náš plechový – tedy, spíš křemíkovo-plechový – miláček.

Řídíte rádi, s láskou, nadšením? My také. Ale přiznejme si to: i toho nejnáruživějšího řidiče asi přepadá pořádný bolehlav při městském dojíždění do práce v zácpách a na přeplněných čtyřproudých magistrálách, když nervozita kolem by se dala krájet… A to jsou přesně situace, pro něž je autonomní řízení jako dělané. A nechat ten chaos rozplynout kdesi v dáli je tak lákavé.

Jenže: co s tím uspořeným časem? Zírat celou dobu do mobilu? To asi ne. Nebo si dokonce číst papírovou knihu?

Streamuje, kudy jezdí

Inženýři z Volva a Ericssonu si položili stejnou otázku. A jsou toho názoru, že většina lidí se bude během cest chtít koukat na televizi. Z palubní desky před spolujezdcem se vyloupne obří obrazovka, vy se pohodlně rozvalíte v pohodlné sedačce a oddáte se odpočinku s nějakým tím filmem nebo seriálem na Netflixu (hurá, už ho u nás máme taky!).

To znamená streamování. A stremování znamená dobrý signál. Jenže na ten se budoucí auta spoléhat nebudou. Auto podle zvolené cesty v navigaci (anebo podle toho, jaký je zrovna den a hodina – ráno jezdíte do práce, každou středu na oběd do té italské restaurace za městem, v pátek odpoledne na návštěvu k mamince) dopředu prozkoumá, jaká a jak vytížená infrastruktura kolem trasy leží, a pokud hrozí výpadky a přetížení, chytře si zvolený obsah načte dopředu a uloží ho ve vyrovnávací paměti.

Delší díl? Nevadí, pojedeme oklikou

Bude dokonce umět podle spočítané předpokládané délky cesty navrhnout nejlepší program v odpovídajícím trvání, tak abyste nemuseli z auta odcházet ještě před rozuzlením zápletky anebo dřepět uvnitř a dokoukávat konec dílu v podzemní garáži. Nebo ještě větší úlet: abyste z auta vystoupili přesně se závěrečnými titulky, auto přizpůsobí trasu a jízdní styl délce pořadu.

Claes Herlitz, šéf automobilových služeb v Ericssonu, k tomu říká: „Podle našich průzkumů bude v nadcházejících letech tvořit video až sedmdesát procent veškerého datového toku v mobilních zařízeních. To bude vyžadovat dokonalé připojení a cloudové a analytické služby, které dokáží nejen obsloužit několik vozidel jedoucích ve stejné oblasti najednou, ale také budou disponovat dostatečnou kapacitou, která do nich dodá kvalitní nepřerušované video, na jaké jsou dnes zákazníci zvyklí.“

Prostřednictvím cloudového řešení od Ericssonu si budete během cesty moci také rezervovat a zaplatit parkovací místo a využívat množství dalších on-line služeb, jako jsou Pandora, Rdio, TuneIn nebo Stitcher.

Řešení bude dostupné na všech trzích, kde se švédské automobily prodávají.

Co myslíte, je tahle hudba budoucnosti lahodná, nebo se máme spíš bát? „V cloudu“ budou totiž i naše auta, a tím pádem náš pohyb, jízdní návyky a chování…

Foto: Volvo

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.