Doporučujeme, Technologie

S umělou inteligencí na bezpečnější odbočování

18 září 2018   Galerie

Z kabiny kamionu je omezený výhled a to, co je vpravo vpředu, často bývá řidiči skryto. Vyřešit to má nový asistenční systém pro odbočování doprava.

Tentokrát tu máme jedno vylepšení pro nákladní automobily. Pochází z dílny Continentalu. Jedná se o asistenční systém založený na radaru, který je vylepšený o kamery a který díky umělé inteligenci dokáže vyhodnocovat chování chodců a cyklistů.

Odborníci na jízdní asistenty pracují na nových generacích těchto zařízení a Continental již nyní nabízí systémy na bázi radaru určené do sériové výbavy. Existuje ale i řešení pro dodatečnou montáž. Během několika příštích let se tyto asistenční systémy dále vyvinou díky použití kamer a následně i zapojením umělé inteligence.

Obzvláště v hustém městském provozu se může snadno stát, že se tahač s návěsem při odbočování srazí s cyklistou nebo chodcem. Tito nejzranitelnější účastníci silničního provozu se totiž snadno schovají do řidičova slepého úhlu. Proto roste tlak na povinnou montáž asistenčního systému pro odbočování vpravo. Nedá se nicméně čekat, že by ji evropská legislativa během příštích několika let předepsala. Některé země jako například Německo proto spoléhají na to, že odbočovací asistent budou dobrovolně osazovat výrobci nebo přepravní společnosti ať při objednávce nových vozů, nebo dodatečně na provozované kamiony.

Systémy tohoto typu totiž pomáhají předcházet velkému množství nehod, takže jsou již nyní velmi oblíbené. Snižují navíc i náklady spojené s opravami a prostoji. Moderní asistenční systémy, které jsou už dnes k dispozici jako originální výbava, dokážou řidiče nákladních vozidel varovat v okamžiku, kdy se chodec nebo cyklista ocitne ve slepém úhlu. Radarové systémy tohoto typu dovedou zjistit přesnou pozici účastníků provozu a vypočítat, za jak dlouho bude hrozit případná kolize. Druhá generace odbočovacího asistenčního systému půjde ještě dál. Aby zařízení dokázalo nebezpečné situace lépe odlišit od běžného provozu, doplní radarové snímače navíc kamery. Během několika málo let bude asistenční systém pro odbočování vpravo schopný správně vyhodnotit i velmi složité a nepředvídatelné situace v dopravě a řidiče podle toho varovat. Dojde rovněž k zapojení automatického nouzového brzdění. Dalším systémem, který bude možné použít, je rozpoznávání gest. Ten využívá strojové učení, umělé neuronové sítě a zobrazovací technologie k rozpoznání přijíždějícího cyklisty mnohem dříve, než bylo dosud možné. Umělá inteligence také předává odbočovacímu asistenčnímu systému informace o tom, kam chodec nebo cyklista směřuje.

 

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.