Doporučujeme, Technologie

Sci-fi dodávka pro řemeslníky

27 listopadu 2018   Galerie

Dojezd přes 550 kilometrů, internet věcí, přístrojová deska spojená s nákladovým prostorem, autonomní jízda nebo solární panely na střeše. Seznamte se: nová dodávka pro řemeslníky.

Který Transporter je největší ikona? Jasně, první generace. Volkswagen teď přichází s nástupcem, který se jí přinejmenším po designové stránce inspiruje. Nový elektricky poháněný užitkový vůz by se mohl na trhu objevit už v roce 2021. A jeho alternativní režim zcela automatizované jízdy „I.D. Pilot“ (úroveň 4) otevírá výhled až do první poloviny příštího desetiletí.

Pojďme se na toto velice zajímavé – a celkem realistické – nahlédnutí do užitkové budoucnosti podrobněji podívat.

Pamatujete se na studii MPV budoucnosti nazvanou I.D. BUZZ? Premiéru měl jako koncepční vůz v roce 2017 v Detroitu a jeho sériová verze se objeví na silnicích v roce 2022. Rovněž s ohledem na sériovou výrobu je koncipován i nový I.D. BUZZ CARGO. Oba modely jsou členy rodiny I.D. Family, nové generace síťově propojených elektromobilů, která boduje dojezdem srovnatelným se současnými vozy se zážehovým motorem, zajímavým designem a velkorysou nabídkou vnitřního prostoru. Zásadní předností modelů I.D. Family je navíc modulární koncepce akumulátorů. V závislosti na účelu využití a akceptovatelné ceně budou elektromobily dodávány s různě velkými sadami akumulátorů. A to platí i pro budoucí užitkový vůz, jehož základem je nová modulární platforma MEB pro vozidla s elektrickým pohonem. Podle velikosti akumulátorů a příslušném modelu umožňuje platforma MEB dojezd mezi 330 a více než 550 kilometry.

Éra elektromobility začíná

I.D. BUZZ CARGO patří velikostí do segmentu Transporteru. Užitečná hmotnost koncepčního vozu je 800 kg, délka je 5048 mm, vnější šířka 1976 mm a výška 1963 mm. Rozvor náprav činí 3300 mm. Díky prodloužení zadního převisu o 106 mm je užitková verze modelu I.D. BUZZ ostatně o notný kus delší než v Detroitu představené MPV.

Studie se od staršího MPV odlišuje také novou střechou se solárním panelem, zadními křídlovými dveřmi s širokým úhlem otevření a novým zadním nárazníkem. Jak je u lehkých užitkových vozů běžné, nejsou s ohledem na optimální využití nákladového prostoru s regálovým systémem na straně řidiče žádné posuvné dveře. Přední a posuvné dveře se otevírají elektricky. Zvenku se otvírání aktivuje pomocí senzoru. Vůz rozpozná oprávněnou osobu podle digitálního kódu, který je odeslán do vozidla z chytrého telefonu. Místo 22 kol detroitské studie zde najdeme nová 20 kola s pneumatikami rozměru 235/55.

Anebo solární modul na střeše: fotovoltaický systém vyrábí tolik energie, že dokáže prodloužit dojezd studie až o 15 km za den. Jinými slovy: čím déle bude vozidlo stát na slunci, tím dál později dojede.

Tři sedadla a místo pro počítač

Také interiér je připraven na komerční nasazení. Místo dvou samostatných sedadel je studie vpředu vybavena sedadlem řidiče a dvousedadlem spolujezdce, což je v segmentu lehkých užitkových vozů typické řešení. Prostřední sedadlo lze sklopit. Tím vznikne pracoviště s integrovaným laptopem, na němž může řidič vyřizovat organizační záležitosti – v automatizovaném režimu „I.D. Pilot“ i během jízdy. Autonomní režim na úrovni 4 dle příslušné klasifikace německého sdružení automobilového průmyslu VDA (Verband der Automobilindustrie) aktivuje řidič jednoduše – několikavteřinovým tlakem ruky na volant, který se zasune do přístrojové desky. Poté může být sedadlo natočeno o 15 stupňů vpravo, aby mohl řidič v ergonomicky optimální poloze pracovat na počítači.

Z volantu je touchpad…

Zapomeňte na konvenční přístroje. Dodávka budoucnosti promítá nejdůležitější informace v prostorovém virtuálním zobrazení na vozovku prostřednictvím průhledového displeje s rozšířenou realitou. Řidič tak má vše neustále ve svém zorném poli a může se soustředit na řízení. Technika rozšířené reality doplňuje reálný prostor o elektronicky vytvářené obrazy. Více informací poskytuje tablet fungující jako displej. Lze jej z auta vyjmout a ovládat jím také různé funkce, jako například informační a zábavní systém nebo klimatizaci.

Zásadní ovládací prvky pro řízení se nacházejí na volantu. Jeho vnitřní plocha však není vybavena rameny a tlačítky, jak to známe ze svých aut dnes, nýbrž dotykovou plochou s kapacitními poli. Klasický volant se tak mění v multifunkční ovládací plochu. Rovněž vnější zpětná zrcátka jsou ve studii minulostí. Nahradily je kamery, jejichž záběry může řidič intuitivně vnímat na malých displejích.

… a vzadu vládne internet věcí

Za první řadou sedadel a dělicí stěnou je velký nákladový prostor, který je úplně nově koncipován. Pro nákladový prostor vznikl nový regálový systém vybavený senzory a systémem světelné signalizace. Regálový systém je síťově propojený s vozidlem prostřednictvím specifické funkční řídicí jednotky připojené k rozhraní datové sběrnice CAN. Pomocí Wi-Fi se informace přenášejí na tablety v nákladovém prostoru a na přístrojové desce. Funkční řídicí jednotka komunikuje prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě například se systémem pro správu zakázek a objednávek společnosti, v jejíchž službách dodávka jezdí. Veškeré vybavení, zboží či zásilky v regálech lze teoreticky sledovat. Díky tomu je po internetu a v reálném čase možná precizní správa nákladu a nářadí uvnitř vozidla, podle druhu i množství.

Na pracovišti řidiče lze během autonomní jízdy přijímat, plánovat a zpracovávat zakázky. Na základě dat síťově propojeného regálového systému lze navíc během jízdy uskutečňovat inventarizaci podle objednávek. Rychlý příjem objednávek umožňuje flexibilní plánování zásobování. Kromě toho lze optimálně a flexibilně plánovat trasy s ohledem na časové možnosti zákazníků. Funkce Pick-by-Light ukazuje bodovým světlem umístění hledaného nářadí v regálu, což urychluje jeho vyhledání. Funkce Safety-Check upozorňuje před začátkem jízdy na nezajištěné nářadí nebo chybějící díly. V neposlední řadě jsou vedeny záznamy o odebraných dílech a pracovní době. Systém také umí vystavovat faktury. Celý prostor osvětluje integrované velkoplošné stropní svítidlo o ploše 0,8 m2.

Otočí se „na pětníku“

Velký vnitřní prostor a nápadité vnitřní uspořádání umožňuje platforma MEB. Akumulátory našly své místo pod podlahou: těžiště vozu je níž, což přináší výrazné zlepšení jízdní dynamiky. Nápravy mohou být posunuty až ke krajům karoserie, protože vpředu nezabírá místo žádný spalovací motor; vzadu je kompaktní elektromotor včetně převodovky. Díky tomu v přední části studie vznikl dodatečný prostor o objemu až 200 litrů. Elektromotor pohání víceprvkovou zadní nápravu. Stejně jako u MPV může být vůz alternativně vybaven elektrickým pohonem všech kol, který poskytuje ještě lepší trakci a provozní vlastnosti. Užitková verze si z detroitské studie bere také řízení zadních kol. Ve spojení s velkým rejdem předních kol tak bylo možné realizovat extrémně malý průměr otáčení ideální pro městské manévry – méně než deset metrů.

Příjezd k nakládací rampě usnadňují symetrické zadní křídlové dveře s širokým úhlem otevření. Při otevřených zadních dveřích lze rozložit pracovní stůl. Elektrické zásuvky 230 V/16 A, připojené k akumulátoru, zajišťují napájení dokonce i výkonných pracovních nástrojů. Dodávka Volkswagenu je tak nejen dopravním prostředkem, ale také zcela soběstačně fungující mobilní servisní dílnou.

Emise: nula

Elektrický pohon studie zahrnuje elektromotor, integrovaný společně s výkonovou elektronikou a jednostupňovou převodovkou do poháněné zadní nápravy, lithium-iontové akumulátory a dodatečné agregáty uložené v přední části vozu. Výkonová elektronika reguluje toky vysokonapěťové elektrické energie mezi elektromotorem a akumulátory a zároveň přeměňuje stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů na střídavý proud (AC) pro elektromotor. Elektronické systémy vozidla jsou napájeny napětím 12 V díky měniči DC/DC. V závislosti na oblasti a účelu využití může být dodávka vybavena různě velkými akumulátory. Ujede-li lehké užitkové vozidlo ve městě za den a týden spíše průměrné vzdálenosti, postačí lithium-iontové akumulátory s kapacitou 48 kWh. Při požadavku delšího dojezdu lze kapacitu akumulátorů zvýšit až na 111 kWh.

O pohon vozu se stará elektromotor o výkonu 150 kW. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h a podobně jako u verze MPV je navíc možný i elektrický pohon všech kol.

Se systémem rychlého nabíjení stejnosměrným proudem a výkonem 150 kW dosáhnou 48kWh akumulátory 80 procent kapacity již po 15 minutách. V případě největší verze akumulátorů s kapacitou 111 kWh je k tomu zapotřebí třicet minut. Alternativně lze vysokonapěťové akumulátory nabíjet z běžné domácí zásuvky, nabíjecích stojanů nejrůznějších výkonů i nástěnných nabíječek. Zatímco elektrická dodávka čerpá z normální 230voltové sítě elektrickou energii nabíjecím výkonem 2,3 kW, pracují nástěnné nabíječky, které automobilka nabízí, s výkonem až 11 kW. Toto řešení je vhodné zejména pro provozní areály společností, v nichž budou akumulátory nabíjeny na sto procent přes noc – a často s výhodnějšími náklady.

Akumulátorový systém budoucí sériové verze je navíc připraven i na indukční nabíjení, a to rovněž výkonem 11 kW. Studie je touto nabíjecí technikou již vybavena. Elektrický vůz přitom s pomocí elektronického řízení zaparkuje nad nabíjecí deskou, a jakmile řídicí a komunikační jednotky nabíjecí desky ve vozovce naváže spojení s vozidlem, může bezkontaktní přenos elektrické energie prostřednictvím elektromagnetického pole mezi dvěma cívkami (v podlaze parkovacího místa a ve vozidle) začít.

Co vy na to? Je tohle budoucnost pro řemeslníky a kurýry? Jak tato oblast bude podle vás v příštích dekádách fungovat? Napište nám do diskuse.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.