Doporučujeme, Inspirace

Simulace, zkušebny a laser ve vakuu

15 listopadu 2017   Galerie

Tak máme za sebou další úspěšný ročník, mohli si minulý čtvrtek večer říct lidé z hořického Swellu. V Lázních Bělohrad totiž proběhl desátý ročník tradičního Semináře VVA.

Loni k nám svatý Martin poslal jako předvoj zimy svého bílého koně právě v den konání semináře, letošní čtvrtek 9. listopadu byl jen typicky podzimně sychravý a ušmudlaný. Což pranic nevadilo celkem 140 účastníkům Semináře VVA pořádaného společností Swell. Ve své vyhřáté a pohostinné náruči je objal lázeňský resort Tree of Life, dobře se o ně staral, bohatě krmil a dosyta napájel.

Na tuto akci se ovšem jezdí za potravou zcela jinou načerpat inspiraci, dozvědět se, co je nového v technickém světě, zjistit trendy, poklábosit se starými známými stejně jako posbírat nové kontakty.

Letošní vydání semináře se opět po třech letech neslo ve znamení numerických simulací a zkušebnictví.

Závodní škodovka, airbagy a testování plastů

Úderem deváté hodiny seminář zahájil ředitel Swellu Petr Havlík, jeho kolega Martin Kopecký se vzápětí postaral o první příspěvek: nechal publikum nakouknout do využití simulací během vývoje závodního speciálu mladoboleslavské automobilky Fabia R5.

Následoval Gernot Pauer z mateřské firmy Swellu, společnosti Altran, který ukázal, jak probíhá vývoj integrovaných bočních airbagů a jakou roli v tom hrají virtuální simulace.

Velmi zajímavé téma otevřel Jakub Hak, jenž se ve Swellu zabývá zkouškami chemické odolnosti interiérových i exteriérových dílů. A právě o tom, jak se testují plastové díly v interiéru, jaké se používají zkoušky, jaké chemikálie a jak se vše hodnotí, vyprávěl ve svém příspěvku.

Zamlžená světla a studenti s formulí

Po krátkém občerstvení následovalo pojednání Michala Matejky a Jiřího Dokoupila ze společnosti Hella Autotechnik Nova o zajímavém tématu z předních částí našich automobilů: o tom, jak je to se zamlžováním a odmlžováním reflektorů.

Pak na pódium nakráčela postava oděná do žlutého ochranného oděvu a s rouškou přes ústa to začínal své povídání David Snopek z Fyzikálního ústavu Akademie věd. Byť v jeho případě nejde o automobilovou strojařinu, ukázal všem v sále úplně jiný a neméně fascinující svět. Svět laserů a „mikrostrojařiny“, která se navíc odehrává ve vakuu. Chtěli byste se dozvědět víc? Chystáme reportáž.

Poslední dvě prezentace dopoledního bloku zajistili Jörg Sauer z LB-acoustics Messgeräte, který ukázal, jak se validují modely založené na datech z bezkontaktních modálních testů, a Jan Michálek z Fakulty strojní pražského ČVUT, který přinesl už tradiční pojednání o studentských formulích: tentokrát o vývoji motoru.

Příliš hlučná zrcátka

Když byly všechny talíře, naložené náramnými dobrotami z hotelové kuchyně, vyjedeny a poslední drobečky dezertů spláchnuty kávou, začala odpolední série příspěvků.

První na řadě byl Robert Fiedler ze společnosti MECAS ESI. Mluvil o aeroakustické simulaci u automobilů například o tom, jak se měří hluk v interiéru nebo o tom, kolik (akustické) neplechy dokáže napáchat jedno obyčejné vnější zpětné zrcátko.

Následoval Petr Koňas ze SVS FEM s pojednáním o aditivní výrobě v automobilovém průmyslu, konkrétně s ukázkou simulace FDM procesu v 3D tisku.

Vojtěch Klír z Centra vozidel udržitelné mobility ze středočeských Roztok pak publikum seznámil s možnostmi, které toto pracoviště spadající pod ČVUT nabízí pro experimentální a modelový popis toho, jak se automobily v provozu chovají.

Účastníci semináře si ještě před odpoledním občerstvením vyslechli Antonína Potěšila ze společnosti LENAM, který hovořil o využití numerické a experimentální modální analýzy během vývoje kompozitových komponentů.

Nahlédnutí do budoucnosti a automatické brzdy

Závěrečný blok tří přednášek odstartoval  Martin Horáček ze společnosti Ricardo Prague, který se věnoval budoucnosti: konkrétně příštím generacím řídicích jednotek spalovacích motorů, které budou využívat jednorozměrný termodynamický model běžící v reálném čase.

V téže firmě pracuje také Vratislav Ondrák, který se podělil o zkušenosti s tím, jak se optimalizuje přenos výkonu z motoru na kola nebo jak se v reálném čase navrhují a dimenzují komponenty celého pohonu automobilů.

Posledním „účinkujícím“ na jevišti byl Patrik Zíta z TÜV SÜD Czech, jehož tématem byla simulace systému automatického brzdění.

Pak už chybělo jediné: aby Petr Havlík poděkoval všem za účast a jubilejní ročník semináře VVA ukončil. Podkrkonoší se už dávno zahalilo do podzimní tmy, parkoviště se uprázdnilo a na všechny čekala už jen větší či menší porce kilometrů domů.

Tak zase za rok!

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Newsletter přihlášení

Nejzajímavější články z webu ve vašem e-mailu. Nechcete přijít o zajímavé články? Přihlaste se k odběru newsletteru, který vás upozorní na nové články a diskuze na vvautomotive.cz

Buďme v kontaktu

Sledujte SWELL na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.