Tesla

Doporučujeme, Fokus

Tesla 5: Muskova éra začíná

10 ledna 2017   Galerie

Rošády ve vedení i potíže s prvními kusy Roadsteru. Do popředí se dostává Elon Musk, firma rapidně roste a přichází s dalšími modely. Závěrečný díl seriálu o méně známé historii Tesly.

posledním dílu našeho miniseriálu o prvních krocích Tesly jsme skončili u toho, jak jeden z původních zakladatelů firmy Martin Eberhard byl vymanévrován pryč.

Je léto roku 2007.

Je přirozené, že odchod jednoho z otců zanechal ve společnosti stopy. A je jasné, že Marks je jen dočasným šéfem, než Musk a jeho tým najdou toho pravého člověka. Marks totiž o elektromobilech nebo o specifikách tohoto byznysu neví zhola nic, je to strojař. Ke cti mu budiž, že se firmu nesnaží jakkoli uklízet nebo předělávat; prostě se jen stará o to, aby dál běžela.

Marks si vybudoval reputaci během třinácti let, kdy vedl společnost Flextronics. Pod jeho vedením expandovala do 35 zemí světa, koupila stovku menších firem a z ročního obratu 93 milionů dolarů vyrostla na 16 miliard. A stejně jako Eberhard nebo Musk je i Marks typem člověka, který pouhým vstupem do místnosti na sebe upoutá veškerou pozornost.

Marks už dříve toho roku také v Tesle investoval zhruba 2,5 milionu dolarů. Čistě proto, že ve Flextronicsu dřív spolupracoval s konstruktérem Malcolmem Smithem, jedním z prvních členů vývojového týmu Tesly, jehož chodil pravidelně navštěvovat. A tak ho začátkem léta 2007 Musk žádá, zda by se nestal dočasným ředitelem.

Jak Marks později vzpomíná, příběh Eberhardova odchodu je pro Silicon Valley typický. Byl to špičkový technik a měl jasné vize, ale co se týče řízení firmy, dobrý nebyl. To se ale stává velice často. Byl to vizionář, ale ne manažer kdyby jím byl, byl by podnikal kroky, které později dělal Marks. Tesla Eberhardovi vděčí za dlouhou řadu technických řešení auta, ale na pozici šéfa z něj velký užitek neměla. Dost možná, že ten krok měl přijít už daleko dřív.

Stabilizace

Marks hned zkraje svého působení dělá tři zásadní kroky.

Hned po svém příchodu zjišťuje, že Tesla plánuje nákup materiálu v hodnotě 30 milionů dolarů na stavbu sídla v Kalifornii, ač ještě není hotový design jejich výrobku. Tuto nesrovnalost si uvědomuje a projekt okamžitě utíná.

Zadruhé Tesla se pustila do výzkumu a vývoje pro další společnosti, podobně jako to dělal Lotus. Jenže opět: Tesla nemá ani své první auto, takže tahle část se musí rovněž poroučet.

A zatřetí už pár týdnů po nástupu zve Marks všechny výkonné manažery a předkládá jim seznam o zhruba třiceti položkách, úkolech, které je nutné splnit dřív, než půjde Roadster na trh. Každý z těchto úkolů pak dostává svého správce z řad manažerů, kteří na pravidelných týdenních poradách šéfa informují o tom, jak práce postupují.

A postupují dobře, jednoduchými manažerskými kroky se Marksovi daří firmu stabilizovat.

Jsme na konci listopadu 2007 a je čas na další změnu. Žezlo po Marksovi přebírá Ze’ev Drori, který přichází z postu šéfa výrobce alarmů Clifford Electronics.

Už několik týdnů po nástupu Drori prohlašuje, že Tesla jede podle plánu a že Roadster se začne dodávat v prvním čtvrtletí roku 2008.

Pravidelná výroba startuje 18. března.

Drori, věren firemnímu stylu, to oznamuje na blogu: hlavním cílem je postupně a kontrolovaně přivést výrobu k více než stovce kusů měsíčně během první půlky roku 2009.

Roadster, podobně jako elektrický Opel Speedster, se vyrábí v Anglii: „vmáčknul“ se do výrobního harmonogramu linky Lotusu.

Výroba startuje

Jak jsme psali ve třetím dílu našeho vyprávění, během světové premiéry v červenci 2006 v hangáru v Santa Monice byly k dispozici předobjednávky na edici Signature One Hundred očíslovanou první stovku aut, po sto tisících dolarech za kus, s podpisy šéfů automobilky na štítku uvnitř.

Jedním z nadšenců, kteří složili zálohu, byl i Stephen Casner, Eberhardův kamarád a bývalý kolega z firmy Packet Design. Celoživotní fanda do elektromobilů dokonce Eberharda jednou svezl ve svém EV-1.

A teď, na podzim roku 2008, se už nedočkavě třese na svůj nový Roadster číslo 33. V říjnu společně se svou ženou odlétá do Anglie, aby na vlastní oči sledovali, jak se jejich auto rodí. Prohlídku v Lotusu pomáhal domluvit Eberhard.

Casnerovi do Hethelu přijíždějí kolem desáté. Čeká je asi hodinová prohlídka. Stephen Casner později o zážitku přispívá na blog Tesly. Popisuje, že celá výroba zabere asi dva a čtvrt dne a že každý týden na lince „rozdělají“ zhruba tucet nových Roadsterů.

Hned za humny továrny má Lotus testovací dráhu. Casner usedá vedle zkušebního jezdce, který se ptá, zda mu vadí rychlá jízda.

Nevadí.

A tak vyrážejí. Jak Casner popisuje, už na první rovince se řítí přes sto osmdesát. Auto v zatáčkách drží jako přilepené. Na kluzké části trati řidič záměrně vůz přivádí do přetáčivého smyku a ukazuje, jak snadno se vyrovnává.

Po čtvrthodině jízda končí.

Casner poznamenává, že takhle by se jednou chtěl naučit řídit a že limity auta leží daleko, daleko za jeho.

Roadster na něj čeká poslední říjnový den roku 2008. Jezdí s ním dodnes.

Mr. Musk (znovu) přichází

Právě říjen je měsíc, kdy končí v křesle ředitele i Drori. Kormidlo přebírá Elon Musk a propouští čtvrtinu zaměstnanců Tesly.

Tou dobou činí Muskova investice ve společnosti 55 milionů dolarů. V Tesle toho skřípe tolik, že je v podstatě jen přirozené, že se do řízení pokládá úplně.

Do května 2009 svolává Tesla 75 procent svých Roadsterů vyrobených mezi březnem 2008 a dubnem následujícího roku a dokonce slibuje naštvaným zákazníkům, že jim mechaniky pošle až domů, aby opravili povolující se šrouby, které ohrožují bezpečnost jízdy.

Z bídné spolehlivosti jsou zklamaní také prémioví zákazníci. George Clooney se svěřuje magazínu Esquire, že ten svůj nakonec prodal. Byl jedním z prvních, kdo se v elektromobilu Tesla proháněl, ale podle svých slov nakonec trávil víc času stáním na krajnici.

Musk, k němuž se tou dobou média chovala, jako by byl levobočkem Tonyho Starka a Steva Jobse, přišel s trefnou odpovědí: Clooney kdesi prohlásil, že i jeho iPhone 1 v roce 2007 trpěl nějakou softwarovou chybou, tweetoval.

V roce 2010 dovádí Musk Teslu k prvotní veřejné nabídce akcií v objemu 100 milionů dolarů. Burza se může pominout.

Kam dál?

1. října 2014 rozesílá 1,2 milionu svých fanoušků na Twitteru zprávu: je čas odhalit model D. Co to může být? Automobilka už ukázala, že umí přijít se supersportem, který změní pohled světa na elektromobily, načež se vytasí s usedlým a dostupnějším sedanem S. Další na soupisce je Model X, vůz typu SUV naplánovaný původně na rok 2013, pak odsunutý o rok a nakonec o dva.

Představení „déčka“ se koná 9. října na losangeleském letišti Hawthorne. Fanoušci, odborníci a média jsou napnuti k prasknutí. Všechna světla reflektorů patří Muskovi. „Bylo to spíš jako koncert než uvedení produktu,“ píše jeden novinář. Musk se stává sólovou rockovou hvězdou a jeho nový, uvolněný styl překvapuje všechny přítomné vtipem a lehkostí.

Trocha žertů, pak zvážní.

Co znamená písmeno D? Duální motor. Zkrátka dva motory, jeden vpředu, druhý pro zadní kola. Tato varianta Modelu S je pěkně nabroušená: dva motory nejsilnější verze P85D dávají dohromady 515 kW (700 koní) výkonu a 930 Nm točivého momentu. Z nuly na sto auto zrychlí za 3,3 vteřiny, což je stejný úprk jako u monopostu McLaren formule 1.

Média jdou Muskovi na ruku.

Ne tak Eberhard. Sice dostal pozvánku a nadále si drží jistý balík akcií Tesly, ale jeho zájem je chladný. Nechce se dívat na Muskovu show.

Ti dva už spolu nepromluví.

Končí tím první kapitola zajímavého příběhu o tom, jak fenomén dnešní automobilové doby vlastně původně vznikl.

Jak to s Teslou bude dál, už můžeme sledovat takříkajíc v přímém přenosu. Zatím se této elektroprůkopnici daří: Model S už je dá se říct dobře zavedený, Modelu X, jehož dodávky začaly v září 2015, se za první tři čtvrtletí loňského roku prodalo na celém světě přes 16 tisíc kusů. A  kompaktní Model 3 představený loni v březnu má vyhlídky také více než dobré: loni v půlce roku měla Tesla už na čtyři sta tisíc rezervací…

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.