Inspirace

V Hořicích se bude stavět

14 října 2015  

Prošla různými společnostmi, pracovala na volné noze nebo jako generální ředitelka. Vloni investovala do společnosti Swell, jíž také šéfuje. S Lucií Balekovou jsme si povídali o tom, co má za sebou, proč se věnuje automobilové branži a jaké má s hořickou firmou plány.

Prošla jste mnoha firmami nejen v automobilovém světě. Jaká byla vaše cesta?

S praxí jsem začala už před revolucí. Jsem strojní inženýr a začínala jsem jako konstruktér a projektant mimo jiné na konstrukcích chlazení sekundárního okruhu jaderné elektrárny Mochovce. Postupem času, po letech vlastního podnikání a následném prodeji firmy, jsem pracovala jako ředitel společnosti Amphenol Electronics nebo generální ředitel TRW Divize Body Control Systems v České republice.

Proč jste se pak zaměřila na automobily?

Do jisté míry to byla náhoda, na druhou stranu automobilový průmysl je vysoká laťka s nemalými nároky. A já jsem se chtěla učit. To byla hlavní motivace. Navíc jsem strojař, takže auta mě vždycky zajímala.

Jaká auta se vám líbí? Řídíte ráda?

Pohodlná, bezpečná a velká. Teď vlastním Range Rover Sport. Řízení mám ráda a užívám si ho, pokud ovšem za volantem nestrávím v kuse víc než osm hodin. Jezdím totiž hodně: auto mám přesně půl roku a na tachometru je 25 000 kilometrů.

Je tenhle vůz váš splněný automobilový sen?

Splněný sen je možná příliš silná formulace, myslím, že sny by neměly mít materiální podobu, měli bychom snít o tom, že seLuce Balekova - V Hořicích se bude stavět lidsky a odborně posouváme vpřed. Nicméně k Range Roveru jsem se dostala přes dlouhou řadu značek a modelů, včetně prémiových, a musím říct, že je to auto, které splňuje všechno, co od vozu žádám. Jsem nadmíru spokojená.

Jaká byla vaše cesta do společnosti Swell?

Pět let jsem působila na volné noze, především v oblasti akvizic a této činnosti se aktivně věnuji i nadále. Se společností Genesis Capital jsme se dívali také na portfolio automobilových firem, které by mohly být z investorského hlediska zajímavé. Trvalo ale docela dlouho – více než rok –, než jsme dospěli právě ke Swellu. No a já jsem se rozhodla, že do hořické společnosti budu sama také investovat jako minoritní akcionář.

Kromě toho jste předsedou představenstva a zároveň jste generálním ředitelem. Čím je pro vás působení ve Swellu zajímavé?

Tohle je pro manažera celkem záludná otázka. Samozřejmě je spousta věcí, které vás nebaví, a další hromada těch, které jsou, řekněme, během na velmi dlouhou trať a člověk až za drahnou dobu zjistí, jestli jeho rozhodnutí byla či nebyla správná. Pro mě je na tom krásná práce s lidmi, ač to mnohým může znít paradoxně, protože je to obvykle práce nevděčná. Žádná firma nemůže uspět, pokud nebude myslet na lidi a pro Swell to platí dvojnásob.

Čím je Swell specifický?

Není klasickou výrobní firmou. Je to společnost, která staví na lidských mozcích a jejich schopnostech, na přemýšlivosti, odbornosti a kreativitě. Baví mě také obrovský potenciál Swellu, který se do značné míry daří naplňovat. Je to skutečně velikánský prostor k růstu a mým úkolem je ho nejenom najít a ve finále zhmotnit, ale zároveň firmu na růst nastavit. A tady jde opět především o práci s lidmi.

V čem se to tedy liší?

My prodáváme myšlenky, v podstatě naše aplikované know-how, ne jenom výrobek jako takový. Zkušenosti a odbornost lidí. To je ten hlavní rozdíl oproti běžným výrobním závodům v Česku, které mají naopak zase svá specifika. Lidé jsou tam lépe „vychovaní“, jsou neustále trénovaní v metodách optimalizace výrobního cyklu, mají nastavený jiný druh uvažování a pohled na věc. V tomhle ohledu to jsou dva úplně rozdílné světy, přičemž platí, že oba se od sebe navzájem mohou učit.

To, co je také jiné, je skutečnost, že Swell vstupuje do projektů obvykle mnohem dřív než výroba. My máme tu možnost věci ovlivňovat téměř od samého začátku, například doprovodem designu. My vidíme ta auta mnohem dřív než běžný uživatel. A nejen to: my je spolutvoříme. To je nádhera.

V Hořicích jste zhruba rok a půl. Co se vám za tu dobu povedlo, na co jste hrdá?

Daří se nám plnit první rok strategického plánu. Občas to bolí, ale jde to. Zároveň praskáme ve švech, téměř ve všech útvarech. Takže jsme se rozhodli, že přistavíme část areálu, abychom se vešli a byli schopni ten růst pojmout. Bude to hodně práce a samozřejmě hodně investic.

Co konkrétně budete přistavovat?

Máme hotový projekt na dostavbu jedné kompletní nové haly, která bude sloužit pro rozvoj vývojové zkušebny. Chystáme se přistavovat také administrativní budovu s kancelářemi pro konstrukci a výpočty, abychom měli prostor pro zvětšování i tady – především chceme všichni sedět v jednom hořickém areálu a teď to tak není.

Plánujete také personální rozšiřování?

Samozřejmě, to s tím souvisí. Firma roste s lidmi, takže trend nabírání nových spolupracovníků chceme udržet i do budoucna. To platí hlavně pro CAD konstrukci. Tam je současný i plánovaný nárůst nejvyšší. Ve zkušebně je poměr lidí a technologií trochu jiný, tam se chystáme také investovat, stejně jako ve vývoji a výrobě prototypových nástrojů a prototypů. Připravujeme nový program na příští tři roky. Bude to několik desítek milionů korun nejen do technologií, ale i do lidí, kteří budou schopni je adekvátně odborně obsluhovat a přidat své know-how.

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.