Technologie

V Mohelnici vyrábí plast laserem

8 prosince 2015   Galerie

Je lepší lisovat, tisknout nebo spékat? Každá technologie má své výhody, dnes se podíváme na tu třetí. Co se skrývá pod pojmem aditivní laserové sintrování plastů (Selective Laser Sintering – SLS), jsme se zeptali ve společnosti One3D.

Mohelnická firma je velmi mladá, vznikla koncem roku 2014 a vyrábí teprve od letošního června. Založili ji dva bratři, Tomáš a Filip Dokoupilovi. „Já jsem pracoval v IT v Brně a bratr ještě studoval strojařinu. Chtěli jsme se společně věnovat něčemu novému a v oblasti aditivní výroby jsme viděli příležitost na trhu s velkým potenciálem do budoucna,“ vysvětluje Tomáš, který se stará o vedení firmy a obchod.

SLS

Když dáš vrstvu k vrstvě

Činnost šestičlenného týmu má dva hlavní pilíře. Jedním je aditivní laserová výroba polymerů, druhým pak speciální povrchové úpravy. Sintrování znamená spékání. Co přesně si pod tím ale máme představit? „Jedná se o spékání polymerového prášku v jednotlivých vrstvách pomocí laseru. Už z názvu technologie – aditivní – vyplývá, že se materiál přidává, což je rozdíl oproti konvenčním (subtraktivním) technologiím, kde se naopak odebírá. Funguje to následovně: na stavěcí platformu se nanese tenká homogenní vrstva prášku (120 mikronů), která se následně zahřeje pomocí infrazářičů těsně pod bod tání daného materiálu. Poté laserový paprsek spéká polymerový prášek v místech průřezu 3D modelem,“ popisuje proces výroby Filip, který je technologickým specialistou. Následně se platforma posune o jednu tloušťku vrstvy dolů a celý proces se opakuje.

A jaké konkrétní výrobky se bratrům a jejich týmu pod rukama – vlastně ve stroji a pod laserem – rodí? „Momentálně se věnujeme především plastovým prototypům, ale obrovská výhoda technologie SLS je, že lze vyrábět také funkční díly. Mají totiž požadované mechanické vlastnosti na to, aby je šlo implementovat přímo do výroby nebo jimi nahradit stávající produkt. V tomto směru nemá většina českých firem prozatím žádné zkušenosti ani znalosti, proto je potřeba aditivní výrobu více propagovat. Naší další specializací jsou povrchové úpravy, jako například matování, lakování, maskování, pokovení a různé druhy grainingu,“ doplňuje Filip.

Jak bude vypadat

Většina zákazníků společnosti One3D se rekrutuje z automobilového průmyslu. „Zejména se jedná o světelnou techniku, kde kromě výroby zúročíme také zkušenosti s povrchovou úpravou prototypových dílů,“ uvádí Tomáš.

Příkladem jsou takzvané pohledové prototypy sloužící k předvedení konečné podoby výrobku. „Náš zákazník třeba vyvíjí zadní lampy pro konkrétní model auta a v určité fázi vývoje projektu potřebuje automobilce prezentovat finální podobu. U nás si nechá vyrobit prototypy jednotlivých dílů lampy, včetně různého stupně povrchových úprav a také díly imitující okolní karoserii auta. Pak se vše složí dohromady, takže v automobilce mohou posoudit novou zadní lampu, včetně její zástavby do vozu,“ vysvětluje na konkrétním příkladu.

Častým požadavkem zákazníků je také výroba montážních vzorků dílů, kdy si je konstruktéři potřebují nechat co nejrychleji „zhmotnit“ a otestovat v reálné podobě – například jak funguje montážní skupina.

Formu za milion nepotřebujeme

Automotive je tedy momentálně tím nejčastějším oborem, mají ale zákazníky i z jiných průmyslových odvětví? „Naším partnerem je například firma zabývající se ortopedickými pomůckami, produkujeme pro ně přímo koncové výrobky. Spolupracujeme také s elektrotechnickými a strojírenskými společnostmi, momentálně budeme vyrábět pro architekta model budovy a děláme také různé estetické a designové doplňky. Spektrum využití této technologie je tedy opravdu široké,“ vyjmenovává Tomáš.

Jednou z velkých výhod SLS je možnost vyrábět v malých sériích. „Typickým příkladem cílového klienta je firma, která vyrábí speciální vozíky – jde „jen“ o několik stovek kusů ročně a potřebují různé plastové díly. Srovnávali si nákladnost různých způsobů výroby referenčního dílu. Zjistili, že kdyby si nechali udělat formu a vyráběli klasicky vstřikolisováním, jeden díl by vyšel na desítky korun, ale museli by zaplatit formu za milion. My jim jeden kus vyrobíme za „pár stovek“ s dobou dodání do dvou dnů. A to je vše, žádné další náklady nejsou. Právě v tom je ten rozdíl a obrovská výhoda SLS technologie pro výrobu v malých objemech,“ uzavírá Filip naše povídání.

, ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.