Doporučujeme, Technologie

Vzduch? Ne, děkuji

22 listopadu 2017   Galerie

Máte je na sekačce na trávu, obouvají je také golfové vozíky nebo rekreační terénní auta. A už se pomalu dostávají i do osobních vozů. Řeč je o plných pneumatikách bez vzduchu.

Cíl je jasný: snižovat hmotnost automobilů, kde se jen dá. Inženýři z Toyoty si na mušku vzali další adepty, na nichž se nějaké to deko dá ušetřit. Pneumatiky. Ty, které nepotřebují vzduchovou náplň, jsou primárně určené elektromobilům a vozům na vodík. Na tokijském veletrhu japonská automobilka nedávno představila zajímavý koncept rodinného vozu poháněného právě vodíkem s příznačným názvem Fine-Comfort Ride. Jednalo se o vůbec první uvedení plných pneumatik na osobním automobilu.

Tento koncept je vybaven čtyřmi elektromotory samostatně pohánějícími každé kolo. Potřebná elektrická energie se získává z vodíkových palivových článků. Vůz hraje na populární ekologickou notu: nevytváří totiž žádné výfukové zplodiny. A mimo jiné i díky novým pneumatikám by měl spotřebovávat ještě menší porce energie, což má vyvážit větší hmotnost trakčních baterií.

Kola konceptu tvoří klasické disky z hliníku obuté do umělé hmoty pokryté širokým pruhem gumy. Vývoj samozřejmě zdaleka není u konce. Plné pneumatiky zatím totiž ještě váží stejně jako klasické vzduchové. Toyota nicméně předpovídá, že další technologické inovace budou znamenat asi pětikilovou úsporu na každém kole, tedy zhruba třicet procent. Celková hmotnost auta klesne o dvacet kilogramů a má se tak stát do roku 2025. Společnost Sumitomo Rubber Industries, která se zabývá vývojem a výrobou plných pneumatik pro Toyotu a jejich testováním na malých elektromobilech, říká, že první komerční produkt spatří světlo světa v roce 2020. O plné pneumatiky mají údajně zájem i další automobilky.

Co si myslíte vy? Jsou plné pneumatiky správným krokem a nahradí jednou ty klasické plněné vzduchem?

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte SWELL na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.