Budoucnost podle Continentalu | Foto: Continental

Doporučujeme, Technologie

Z auta se stává mobil

22 března 2018   Galerie

Jak to vidí Continental: předpovídání kvality mobilního pokrytí nebo telefon jako klíč k autu.

Máte Continental zafixovaný coby výrobce pneumatik? Chyba lávky, tohle je značka, která má našlápnuto kupředu i v moderních technologiích a vizích o budoucnosti. Ukázala to nedávno na barcelonském Světovém mobilním kongresu, kde představila několik zajímavých myšlenek.

Podívejte se, jakou představu o chytrých městech budoucnosti má společnost Nvidia, přečtěte si o automobilu z e-gumy, který umí měnit tvar, o komunitním parkování podle firmy Bosch nebo o autech, k jejichž konstrukci se využívá celulóza. Projděte si také seriál o zajímavých myšlenkách budoucnosti automobilismu.

Už od letošního dubna bude každé nové auto v Evropě povinně mít vestavěnou SIM kartu, která mu umožní nouzově telefonovat při jakékoliv nenadálé situaci. Systém zvaný eCall z automobilů udělá jezdící telefony, které se tak definitivně stávají jednou z kostek současného digitálního světa.

Předpovídání kvality signálu

Digitální život tedy naplno vstupuje i do automobilů. To s sebou nese jednu podmínku: kvalitní mobilní pokrytí. I dnes existuje celá řada míst se špatným pokrytím vysokorychlostními daty a s mizerným mobilním signálem. Přerušené hovory nebo zaseknuté streamování hudby jsou jevy celkem časté.

Continental proto vyvinul systém předpovídání kvality připojení Predictive Connectivity Manager, který shromažďuje data o kvalitě signálu na další trase prostřednictvím crowdsourcingu.

Systém sbírá údaje o dostupnosti a kvalitě sítě z vozidel, která již dříve projela stejnou trasu na základě údajů z jejich GPS, ale také podle dne v týdnu a času průjezdu. Tato data jsou následně zpracována a uložena v cloudu. Výsledná databáze obsahuje velké množství údajů o síle signálu, propustnosti sítě, mobilních standardech nebo latenci signálu spolu s náklady na zajištění spojení v konkrétních místech a dostupnosti služeb různých mobilních operátorů.

Chytré rozhodování

Na základě těchto podkladů může program například upozornit řidiče na to, že jeho aktuální telefonní hovor bude během několika minut ukončen, a zároveň mu sdělit, kdy bude kvalita sítě opět natolik dobrá, aby mohl v telefonování pokračovat. Dále lze zajistit, aby byly některé aplikace dočasně upozaděny. Může jít například o zastavení stahování aktualizace ve chvíli, kdy by mohlo narušit streamování hudby. Navíc prediktivní správa kanálů umožní plynulé přepínání mezi různými dostupnými kanály v závislosti na kvalitě a ceně připojení z mobilních sítí, dostupných hotspotů WLAN ve velkých městech, nebo dokonce ze satelitního připojení. Pokud jedna síť nabízí lepší kvalitu příjmu než druhá, lze mezi nimi přepínat.

Aby mohl systém správy dat a kanálů reagovat v předstihu, musí mít také informaci o tom, kudy chce řidič pokračovat. Pro určení této „nejpravděpodobnější cesty“ software průběžně analyzuje vypočtenou trasu a také přistupuje k údajům z navigace. Přesné a aktuální informace o síti budou užitečné i autonomním vozidlům to je další důvod, proč je prediktivní správa připojení důležitá. Pokud systém zjistí, že podél trasy nebude dostatečné pokrytí signálem s vysokorychlostním připojením pro získání aktuálních mapových podkladů a dopravních informací ve vysokém rozlišení, může stáhnout nezbytné údaje pro příslušnou oblast v dostatečném předstihu.

Když je klíčem telefon

Vedle toho, že auta se mění v mobily, je pro řidiče důležité, aby jejich chytré telefony našly i v této oblasti co nejširší uplatnění. Continental v Barceloně ukázal své řešení virtuálního klíče v mobilu. Díky tomu bude například mnohem jednodušší pronájem vozu, a to jak pro zákazníky, tak pro půjčovny. Jde o myšlenku „klíč od vozu jako služba“, která umožňuje odemknout vůz prostřednictvím telefonu a zajistit autorizaci pro spuštění motoru.

Telefon je možné rozšířit o systém pro nouzové odemčení dveří, díky němuž se lze obejít nejen bez zámků dveří, ale také bez klik. I když je tedy akumulátor ve voze vybitý, může řidič získat přístup ke svému automobilu, aniž by musel pro nouzové otevření použít mechanický klíč. Tato nová asistenční funkce vytváří inteligentní dveře, které se otvírají i zavírají bezdotykově a automaticky.

A jak je to se zabezpečením? Virtuální klíč v chytrém telefonu obsahuje údaje odolné proti zneužití. Tento klíč získá přístup pouze po úspěšném jednorázovém ověření, které se odesílá prostřednictvím bezdrátového rozhraní. Další komunikace probíhá výhradně mezi telefonem a vozidlem. Rozhraní využívá několik nízkonapěťových modulů na bázi „modrého zubu“, pomocí nichž určuje, zda se oprávněný smartphone nachází mimo vůz, nebo v něm. Umožňuje také rádiové spojení NFC. Jakmile je rozpoznán autorizovaný virtuální klíč, systém vydá povolení k otevření vozidla a nastartování motoru. Mechanické klíče tak už nebudou potřeba.

Tím to ale nekončí. Telefon lze využít například při huštění pneumatik: na displeji se zobrazuje aktuální tlak. Pomocí aplikace mohou uživatelé aktivovat také osobní nastavení vozu ještě předtím, než do něj nastoupí. Upravit lze například polohu sedadla, nastavení klimatizace nebo předvolby audiopřehrávače. Chytrý telefon se také stává mobilní součástí komplexního uživatelského rozhraní, což znamená, že řidiči mohou na dálku ovládat různé funkce vozidla, jako je otevírání a zavírání oken nebo sklápění zpětných zrcátek.

,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.