Toyota Mirai

Doporučujeme, Fokus

A zase ten vodík…

15 října 2019   Galerie

Budeme, nebo nebudeme jezdit na vodík? Toť otázka, která je čím dál častější. Přinášíme několik novinek z této oblasti: zajímavý průzkum, plány českých politiků a generátor s palivovými články.

Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti. Myslí si to 37 procent respondentů letošního průzkumu analytické firmy Autovista Group. Pětina pak vidí uplatnění vodíkového pohonu u užitkových dopravních prostředků.

Třetí nejčastěji uváděnou odpovědí byla veřejná doprava (mimo automobilové), pro kterou hlasovalo přes jedenáct procent respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík. 

Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako řízení ve městě (po šesti procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému.

Více o vodíku — včetně malého zamyšlení — si přečtěte zde.

Technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají tuto technologii tak, aby mohly vozidla na palivové články (FCV) uvést na trh již v příští dekádě. 

Nicméně Toyota a Hyundai mají na trhu své zástupce už dnes. 

Japonská automobilka už několik let nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy. Značka rovněž spolu s výrobcem tahačů Kenworth vyvinula a uvedla do provozu první kamion na vodík a také vyvinula první vodíkovou loď na světě Energy Observer.

Některé země již pomalu začínají vodíkovou infrastrukturu rozvíjet. Například britská vláda se zavázala do této oblasti investovat 23 milionů liber.

V Česku je zatím jediná vodíková čerpací stanice v Neratovicích.

Stát vodík podporovat chce

Ale dost možná se blýská na lepší vodíkové zítřky. Stát chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit rovněž rozvoj vodíkové technologie v dopravě. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články. Uvedl to ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček při návštěvě závodu TPCA v Kolíně. 

„Chystá se aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, která se má vládě předložit do konce letošního roku. Česko se zavázalo ke snižování emisí v dopravě a jednou z možností je právě využívání vodíku,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. „Ministerstvo dopravy vypsalo program na čerpací stanice na vodík, a to v rámci Operačního programu Doprava. Právě do vybudování infrastruktury stát bude s využitím zejména strukturálních fondů investovat,“ dodává Havlíček.  

V Česku by tak v roce 2030 mohlo podle odhadu MPO jezdit šedesát až devadesát tisíc automobilů na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci čerpacích stanic zatím nejezdí žádné, do roku 2023 by však mělo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. 

„Vítáme progresivní přístup vlády, který se nezaměřuje pouze na jeden typ řešení nízkoemisní dopravy, ale podporuje i další řešení. Je-li hlavním cílem veškerého snažení snížení škodlivých emisí, měl by stát vytvořit rovné, technologicky neutrální podmínky pro všechny druhy ekologické dopravy a nastavit jasnou hranici emisních limitů. Bude na zákazníkovi, aby se rozhodl, která alternativa je pro něj nejvhodnější,“ říká šéf české Toyoty Martin Peleška. 

Přečtěte si: budeme jezdit na mořskou vodu?

Vicepremiér Havlíček doplňuje, že po roce 2023 se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Od procentního snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021 a povinného podílu nízko- a bezemisních vozidel pro výrobce od roku 2030 se odvíjí další vývoj automobilového průmyslu. 

Palivové články jako zdroj pro továrnu

Palivové články ovšem najdou využití i jinde než v automobilech. Značka Toyota nedávno informovala o úspěšném vyvinutí stacionárního generátoru energie na bázi palivových článků (FC z anglického fuel cells). Ten využívá palivové články elektromobilu Mirai. Tento generátor energie byl nainstalován v prostorách závodu Honsha v Toyota City a započaly ověřovací zkoušky. 

Vodíkový generátor energie využívá klíčové komponenty systému, který najdeme na palubě Toyoty Mirai, tedy sadu palivových článků (takzvaný FC stack), jednotku řízení energie a sekundární baterii, vždy ve dvou provedeních. Komponenty ze systému palivových článků modelu Mirai nasazuje automobilka s cílem nabídnout vysoce výkonný generátor energie za rozumnou cenu.

V rámci ověřovacích testů se bude elektřina vyrobená FC generátorem energie využívat v závodu Honsha. Samotný generátor energie má být v provozu čtyřiadvacet hodin denně při jmenovitém výkonu 100 kilowattů. Technici plánují ověřovat a vyhodnocovat energetickou účinnost (množství elektřiny vyprodukované na jednotku vodíku), stabilitu výkonu na výstupu, odolnost a náročnost údržby generátoru.

Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech. Generátory energie bude pohánět vodík získávaný během výroby komponent systému FC i ve fázích vyhodnocování a testování, Toyota chce tímto způsobem vyvinout a implementovat technologie nabízející efektivní využití vodíku. 

Co si o tom myslíte vy? Je vodík trumfem do budoucna? Nebo je to slepá ulička? Napište svůj pohled do diskuse.

 

, , , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook