testování zápachů

Fokus

Alchymie automobilových vůní

4 srpna 2015  

Střídáte občas auta? Pak jste určitě zaznamenali, že každé auto jinak voní. Stejně jako všechny věci, i auta mají svůj pach. Automobilky ani v téhle oblasti nenechávají nic náhodě.

Olfaktorika (podle olfaktorického neuronu neboli čichového receptoru) je věda, která se zabývá pachy, zápachy a vůněmi. Existuje dokonce kriminalistická metoda, která identifikuje osoby podle jejich pachu.

Když si kupujete nové auto, všimnete si jeho charakteristické vůně. Koneckonců prodávají se i voňavé stromečky s „vůní nového auta“ (ačkoli jako nový interiér nevoní ani za mák). U aut jde hodně o psychologii. Jejich interiér tvoří pestrá směsice plastů, látek, lepidel, laků nebo kůže. Kdybychom si k tomuto mixu přivoněli jen tak, asi by se nám to nezamlouvalo. Když se nám ale líbí auto, v němž sedíme, líbí se nám i jeho vůně.

Stupnice zápachuI zápach má svou jednotku. Jmenuje se jeden olf. Není to jednotka SI, ale smysl dává a je jasně definovaný.

Jak olf vzniknul? Na svědomí ho má dánský vědec Ole Fanger, jenž se věnoval výzkumu prostředí uvnitř budov. Uvažoval: zvuk měříme decibely, světlo lumeny nebo luxy, tak proč nepřijít s definicí pachové pohody v interiéru.Jeden olf je definován jako vůně nebo zápach jednoho sedícího člověka, který se průměrně 0,7krát denně koupe a jehož kůže má povrch přinejmenším 1,8 m2. Test provádí trénovaný čichač, hodnotí se jako porovnávání se standardizovanými pachy.
A takové jsou průměrné hodnoty:

momentálně nekouřící kuřák – 6 olfů
těžký kuřák – 25 olfů
sportovec – 30 olfů
mramor – 0,01 olfů na m²
linoleum – 0,2 olfů na m²
umělá vlákna – 0,4 olfů na m²
gumové těsnění – 0,6 olfů na m²

Interiérový sommelier

To, aby vozy zákazníkům libě voněly, mají na starosti celá oddělení automobilek. Například u Volva už přes osm let pracuje tým, který hodnotí a vybírá pachy interiéru. To, jestli něco voní, nebo páchne, je velmi individuální záležitost. Komise severské automobilky sestává ze zaměstnanců s průměrným evropským čichem. Navíc: člověk, jemuž je příjemný pach, který ostatní považují za odpudivý, je z týmu vyřazen. Stejně dopadnou ti, kteří jsou buď přecitlivělí, nebo naopak nic moc necítí. A všichni do jednoho musí být nekuřáci.

Komise hodnotí pachy vnitřku auta na stupnici od jedné do šesti. Jednička znamená „stěží rozeznatelná“ a šestka je „nesnesitelná“. Aby konkrétní vůně testy prošla, nesmí žádný z hodnotitelů dát vyšší známku než trojku. Ta znamená „citelná, ale ještě ne nepříjemná“.

Podobné týmy dnes najdeme u většiny výrobců stejně jako komory simulující sluneční záření (o jedné takové jsme psali nedávno) – díly, panely nebo u velkých komor i celý vůz se umístí pod umělé sluneční paprsky a zahřívají se. Elektroničtí pomocníci měří úroveň těkavých látek a lidští „čichači“ pak hodnotí libost podle popisované škály.

Jiný kraj, jiný nos

Tím, jak je vnímání pachů individuální, je ztížené také globální prosazení aut v různých koutech světa. Zkrátka jinak vnímáme vůně my na starém kontinentu a jinak třeba lidé v Asii.

Kupříkladu korejské automobilky tohle pochopily už dávno a investovaly nemalé peníze do toho, aby jejich auta voněla i v Evropě nebo Americe. Korejské nosy jsou totiž jiné. A trefit se do vkusu všem, to je alchymie.

Všechny ty plasty, těsnění, lepidla a látky by měly vydávat spíš neutrální pachy. Jedinou výjimku má kůže – ta má vonět jako kůže. Potíž je v tom, že po dlouhém zpracovávání a úpravách už kožené potahy skoro nevoní. Výrobci je tak musí nastříkat umělou koženou vůní.

A dělají další vylomeniny – Toyota se před časem rozhodla nahradit lepidla na bázi rozpouštědel těmi na vodní bázi a Ford experimentoval s náhradou polstrování sedadel z ropných produktů za pěnu vyrobenou ze sóji. Potíž je, že tento přírodní materiál hodně saje, takže jezdit s takovým autem na místech s vysokou vzdušnou vlhkostí, jako třeba v některých oblastech Indie nebo Číny či třeba v New Orleans, může být docela záludné.

Voní vám některá auta víc než jiná? Pište do diskuse. V pokračování článku se můžete těšit na víc informací o čichových zkouškách.

Chcete vonět jako Hummer?Ano, existují i kolínské a parfémy s vůní jednotlivých značek. Vonět jako spalovací motor, benzín nebo diesel? To asi ne, ale koupit si můžete třeba vůni Ferrari 1, Corvette, Jaguar nebo Hummer. Novináři serveru Car and Driver udělali laický čichový test těchto vůní s verdikty jako „je jako E-Type, budete si pamatovat první setkání s ním, ať už bylo jakékoliv“ nebo „takhle si představujeme, že by voněl Enzo Ferrari, kdybychom s ním v jeho kanceláři pili odpolední espresso“.

 

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.