Poslední aktualizace 10. července 2019 od boomerang
Seriál e-tron, dějství třetí. Po SUV e-tron a modelu e-tron Sportback, který by se do prodeje měl dostat ještě letos, přijíždí další elektrické Audi.
Zajímavý koncept stojí na platformě s plochou podlahou, která umožnila vytvořit automobil s dynamickými proporcemi a nízkým těžištěm. Nejvyšší výkon dosahuje téměř šesti set koní a u automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku nemůžeme čekat nic jiného, než že je na vozovku přenášen prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro s rozdělováním hnací síly mezi jednotlivá kola.
Je to pořádný kus auta, pravé gran turismo: délka 4,96 metru, šířka 1,96 metru a výška 1,38 metru. Střecha je z uhlíkového kompozitu, velký počet různých komponentů z hliníku a nosné prvky z vysokopevnostní oceli.
Design studie naznačuje, kam se bude ubírat styl Audi. Zaujme například kabina, která se směrem k zádi výrazně zužuje; ventilační otvory v oblasti podběhů kol a velký zadní difuzor pak prozrazují svůj původ z aerodynamického tunelu. Prahy vystupují do šířky a jsou zřetelně odděleny od kabiny. Pozornost přitahují také 22palcová kola s pneumatikami 285/30.
Na přídi najdeme typickou masku chladiče Singleframe. V porovnání s oběma SUV e-tron je její uspořádání výrazně horizontální. Horní část tvoří kryt lakovaný v barvě karoserie a jeho povrchová struktura připomíná typický voštinový vzor masky chladiče modelů RS. Velké otvory pro přívod vzduchu na přídi přispívají k chlazení agregátů, akumulátorů a brzd.
V interiéru konceptu, jehož rozvor činí 2,9 metru, je vše soustředěno na řidiče. Jeho pracoviště ohraničuje středová konzola, velkoplošný dotykový displej a linie horní části výplní dveří a přístrojové desky. Středová konzola a do prostoru vyčnívající panel sdružených přístrojů vyvolávají dojem, že se vznášejí. Světlé barevné odstíny v horní části přístrojové desky směrem k prostoru pro nohy postupně přecházejí do tmavších odstínů. Potřebnou oporu poskytují motoristickým sportem inspirovaná sportovní sedadla v obou řadách.
Řidič si může na displeje v přístrojovém štítu nakonfigurovat různá uspořádání s virtuálními kruhovými přístroji, přehlednými navigačními mapami s informacemi o dojezdu nebo různými funkčními menu informačního a zábavního systému. Ovládání probíhá na dotykovém displeji s haptickou zpětnou vazbou.
Nový koncept jde s dobou: jeho tvůrci důsledně použili trvale udržitelné materiály a úplně se vyhuli produktům živočišného původu. Audi e-tron GT concept má díky tomu doslova veganský interiér. Sedadla a další plochy v interiéru jsou čalouněny kvalitní syntetickou kůží, na sedacích plochách, loketních opěrkách a středové konzole najdeme tkaniny vyrobené z recyklovaných vláken. Na stropě a obloženích střešních sloupků pak našla uplatnění mikrovlákna. Dokonce i podlahové koberce s dlouhým vlasem jsou vyrobeny z trvale udržitelného vlákna Econyl, které se vyrábí recyklací použitých rybářských sítí.
Pohon elektrického Audi se schoval do útrob vozu a spalovací motor v přídi uvolnil prostor zavazadlům. Vůz tak má dva „kufry“: v zádi s velkým výklopným víkem lze přepravovat zavazadla o objemu 450 litrů, pod přední kapotou pak dalších sto.
Koncept je silák s velkými sportovními ambicemi: nejvyšší výkon 434 kW (590 koní) pochází od dvojice elektromotorů uložených po jednom na každé z náprav. V obou případech se jedná o synchronní elektromotory s permanentním magnetem. Točivý moment se tak na vozovku přenáší vždy prostřednictvím všech kol – studie je tedy opravdové quattro. Nebo spíš e-quattro, protože mezi přední a zadní nápravou neexistuje žádné mechanické spojení. Elektronicky řízený systém koordinuje poměr hnací síly na obou nápravách a rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Tím se v každém okamžiku dosahuje co nejlepší trakce s požadovanou mírou prokluzu.
Z nuly na sto koncept zrychlí za 3,5 vteřiny a za dvanáct vteřin (a kousek) už upaluje dvoustovkou. Nejvyšší rychlost je v zájmu dojezdu omezena na 240 km/h. Mezi elektromobily vyniká vůz ještě v jedné disciplíně: možnosti užívat si maximálního zrychlení opakovaně, v rychlém sledu za sebou, což zatím není samozřejmost. Zatímco v jiných elektromobilech se výkon elektrického pohonu v těchto situacích snižuje, aby nedošlo k přehřátí, dokáže Audi e-tron GT concept díky výkonnému chlazení dlouhodobě nabízet vrchol výkonu obou elektromotorů a akumulátorů.
Dojezd podle nové zkušební metodiky WLTP přesahuje hranici čtyř set kilometrů. Dostatek šťávy motorům dodávají lithium-iontové akumulátory s kapacitou více než 90 kWh. Plochá sada akumulátorů zaujímá veškerý prostor pod podlahou mezi přední a zadní nápravou. Jednoznačnou výhodou této konstrukce je extrémně nízko položené těžiště, z čehož plyne výborná dynamika a ovladatelnost. Tu navíc ještě vylepšuje řízení všech kol.
U elektromobilů je důležitá rekuperace při brzdění. Inženýrům Audi se podařilo naladit ji tak, že prodlužuje dojezd až o třicet procent. Na rekuperaci se podílejí jak oba elektromotory, tak i elektrohydraulická brzdová soustava. Systém kombinuje víc režimů: rekuperaci manuálně ovládaným brzděním motory prostřednictvím páček na volantu, automatickou rekuperaci brzděním motory prostřednictvím asistenta pro předvídavou hospodárnou jízdu a rekuperaci při brzdění s plynulými přechody mezi elektrickým a hydraulickým zpomalováním. Do hodnoty zpomalení 0,3 g probíhá rekuperace bez použití konvenčních brzd, výhradně prostřednictvím elektromotorů – tedy ve více než devadesáti procentech všech zpomalování. Jinými slovy: prakticky všemi normálními brzdnými manévry se nabíjejí akumulátory. Až v situaci, kdy řidič pedálem brzdy požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí do hry třecí brzdy s keramickými kotouči.
Akumulátory lze nabíjet dvěma způsoby: kabelem, který se připojí do zásuvky pod víčkem v levém předním blatníku, nebo bezkontaktně indukčním nabíjením (nazvaným Audi Wireless Charging). Tehdy je parkovací místo vybaveno nabíjecí deskou s integrovanou cívkou připojenou k elektrické síti. Střídavé magnetické pole indukuje přes vzduchovou mezeru střídavé napětí v sekundární cívce, která je uložena v podlaze automobilu. S nabíjecím výkonem 11 kW lze tak koncept pohodlně nabíjet přes noc.
Jde to ale daleko rychleji: kabelem. Čtyřdveřové kupé je vybaveno 800voltovým systémem, který výrazně zkracuje nabíjecí dobu. Na osmdesát procent kapacity se akumulátory nabijí za pouhých dvacet minut. K dispozici pak je dostatek elektrické energie pro ujetí více než 320 kilometrů (podle WLTP). Vůz lze samozřejmě nabít také na stojanech s nižším napětím, takže řidič může využívat kompletní síť nabíjecích stanic.
Audi se podobně jako další automobilky vydává na elektrické tažení do budoucnosti. Začalo to SUV Audi e-tron, které se světu představilo v září 2018. A plány jsou víc než smělé: do roku 2025 chce výrobce prodávat dvanáct automobilů s čistě elektrickým pohonem a přibližně třetina prodaných vozů by měla být elektrifikovaná. Mezi SUV v tomto portfoliu patří mimo jiné Audi e-tron a Audi e-tron Sportback, který bude debutovat ještě před koncem letošního roku.
auto budoucnosti, cestování budoucnosti, elektrická auta, elektromobil, hybridy, technologie aut, vývoj automobilů
Sledovat komentáře přes RSS