GettyImages

Horizonty

Auto budoucnosti, které nemá v plánu jezdit

2 února 2016  

Tesla má konkurenta. FFZERO1 společnosti Faraday Future je koncept závodního speciálu poháněného pochopitelně elektřinou. Jenže ono vlastně o ten koncept ani tak nejde. A spíš se tedy musíme zeptat: má Tesla konkurenta?

Na veletrhu CES v Las Vegas se zkraje roku představilo leccos. Jedním z taháků byla tahle nápadná jednomístná směs Batmobilu, speciálu pro Le Mans a vojenské stíhačky.

Americká společnost Faraday Future je ještě batole, vždyť jí je pouhých osmnáct měsíců. Stojí za ní čínský internetový miliardář Jia Yueting, který má „na svědomí“ čínskou obdobu Netflixu, službu LeTV. Už je také podepsaná smlouva za miliardu dolarů na stavbu továrny v Nevadě. Kopat by se mělo začít co nevidět. Pro firmu pracuje přes pět stovek lidí a tento počet by se letos měl zdvojnásobit.

Koncept FFZERO1 pohánějí čtyři elektromotory, v každém kole jeden. Řidič sedí skloněný vzad v 45stupňovém úhlu a ve volantu, který jako by pocházel z formule jedna, má integrovaný telefon. Speciální bezpečnostní systém drží a chrání jeho hlavu a krk a helma ho zásobuje kyslíkem a vodou. Pohon nabízí přes tisíc koní výkonu, auto se z nuly na stovku rozjede za tři vteřiny a nejvyšší rychlost prý činí 320 km/h.

Důležité tam je to prý. Sám výrobce přiznává, že výroba v plánu vůbec není. Nejzajímavější na tomhle konceptu je totiž úplně něco jiného než koně a vteřiny. Faraday Future říká, že jsou víc než jenom další z řady bláznivých automobilových start-upů s odvážně navrženým a výkonem překypujícím autem. Jejich cílem je předefinovat jednu z nejvýznamnějších součástí našeho života: to, jak se lidé přemisťují. Mluvit hlavně o mobilitě a méně o automobilech. Úplně změnit myšlení, vnímání a pojetí toho, jak se auta vyrábějí.

Tedy, budou vyrábět. „Předvídáme budoucnost a rychle na ni reagujeme,“ říká šéf výzkumu a vývoje Nick Sampson.

Na půl pátou, prosím
Jednou ze zajímavých myšlenek je forma „předplatného“. Auto by totiž mělo umět jezdit zcela autonomně, samo. A člověk by si ho tak mohl „objednat“ až před dveře svého domu, kdykoliv ho bude potřebovat. V pondělí dodávku a na víkend sporťák.Samostatnou jízdu by FFZERO1 mělo zvládat také na závodním okruhu – ostatně je to koncept závodního speciálu. Auto se prý dokáže samo naučit ideální stopu a tou pak jezdit. A že zrovna neexistují žádné závody, kde by se mohlo předvést? Koho to zajímá…

Proč tedy s pompou představovat něco, co na silnicích asi nikdy neuvidíme? Tím hlavním hitem je nová variabilní platforma VPA (Variable Platform Architecture). Právě ta je onou novinkou, inovací, myšlenkou budoucnosti: stavět auta úplně jinak než dnes. A mnohem rychleji.

Dnešním automobilkám vývoj nového modelu zabere zhruba pět let. Díky VPA by Faraday měl být mnohem svižnější. Jde o to tvořit všechna auta kolem stejné kostry, takže když se rozhodnete pro nový model, nemusíte se vracet na úplný začátek. Vtip je v tom, že baterie jsou uložené uprostřed v příčných řadách, takže je lze snadno ubírat a přidávat, a konstruovat tak vozy s různě dlouhým rozvorem.

Vždyť hromada výrobců už to přesně tak dělá, namítnete. Prodávají vozy od sedanů po crossovery na stejném základu, po celém světě, čímž významně šetří náklady. Faraday chce jít ještě dál: na identické platformě chce dělat všechno: od, řekněme, dvoumístného městského vozítka po velký sedmimístný crossover. A přecházet mezi pohonem přední a zadní nápravy a čtyřkolkami.

Prorazí?
Skepsi ohledně reálnosti nového pojetí výroby aut nahrává další věc: prorazit v automobilovém světě je náramně těžké. Požadavky na design, vývoj, výrobu, prodej a servis strojů sestavených z desítek tisíc součástek a nutnost plnit nekonečné množství různých norem a kritérií – to už stálo život nejednu novou automobilku. DeLorean, Fisker, Vector Motors, Tucker. Ani nejnovější hvězda Tesla ještě zdaleka nestojí pevně na nohou: za rok prodá tolik aut, co jiní za víkend.

Pro Faraday pracuje množství odborníků, kteří dřív působili v jiných automobilkách. Například šéfdesignér Richard Kim byl dřív v Audi a BMW, kde stvořil osobité elektromobily i8 a i3. Jak říká, on sám i jeho lidé se budou muset odnaučit zažité návyky: „Když to budeme dál dělat tak, jak jsme zvyklí, nebudeme stíhat.“

Jestli Tesla má či nemá nového konkurenta, teprve uvidíme. Faraday má každopádně kuráž a zajímavé myšlenky. Mnozí firmu přirovnávají k Applu v době uvedení prvního iPhonu (rozdíl je jen v tom, že jablečná firma tehdy ukázala skutečný a funkční telefon, ne jeho stoterabajtový prototyp).

Jsme na prahu podobné revoluce v automobilismu? Co si o tom myslíte?

, , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook