zkouška krytí

Technologie

Bez prachu a vody, prosím

10 září 2015  

Vodotěsný? Prachotěsný? Co to znamená ve světě automobilových dílů, jsme se zajeli zeptat do společnosti Swell v Hořicích. Otevíráme další zajímavé téma a přinášíme úvodní díl o takzvaných zkouškách krytí.

Trocha teorie na začátek: co je to krytí? Podle normy ČSN EN 60529 je krytí „každé opatření tvořící část elektrického zařízení (např. kryty s otvory nebo bez nich) na ochranu osob před nebezpečným dotykem živých nebo pohybujících se částí a na ochranu elektrického zařízení před poškozením, které by mohlo nastat vniknutím cizích těles a vody do elektrického zařízení“.

Jinými slovy jde o ochranu před vniknutím nečistot, nástrojů, vody anebo před dotykem.

Stupeň krytí se definuje IP kódem (International Protection). Skládá se ze dvou číslic – první z nich udává stupeň ochrany před vniknutím pevných těles a před dotykem. Druhá číslice značí ochranu před vniknutím vody. Následují dvě písmena, přídavné a doplňkové, která dnes rozebírat nebudeme, postačí, že pokud je tam „K“, vztahuje se stupeň krytí k automobilovému průmyslu. Tam, kde se uvedení charakteristické číslice nevyžaduje, je tato číslice nahrazena písmenem X, případně XX, pokud jsou vynechány charakteristické číslice obě.

Ochrana před prachem a prachotěsnost

První charakteristická číslice může být od nuly do šestky (nebo X), přičemž nula znamená, že zařízení není vůbec chráněno, a se zvyšujícím se číslem se snižuje velikost tělesa, které může proniknout:

  • 1 – může proniknout těleso o průměru větším než 50 milimetrů (hřbet ruky),
  • 2 – 12 milimetrů (prst),
  • 3 – 2,5 milimetru (nástroj),
  • 4 – 1 milimetr (drát),
  • 5 – ochrana před prachem,
  • 6 – těleso je prachotěsné.

Rozdíl mezi stupni 5 a 6 je v tom, že prachová komora je vybavená vývěvou a během testů lze v dílech vytvořit podtlak. To je stupeň 6: z testovaného dílu je tedy vysáván vzduch (podtlak 20 milibarů) a okolní vzduch s prachem se nasává dovnitř.

Ne, vodu ne

A jak je to s krytím proti vodě? Nula opět znamená nechráněno, následují číslice do devítky (nebo X). Stupeň krytí IPX9K byl do normy ČSN EN 60 529 přidán až vloni, ale testuje se s ní už delší dobu – podle normy ISO 20653. Jednotlivé stupně ochrany jsou následující:

  • 1 – svisle kapající voda,
  • 2 – kapající voda v 15stupňovém sklonu,
  • 3 – kropení, simulace deště,
  • 4 – stříkající voda,
  • 5 – tryskající voda,
  • 6 – intenzivně stříkající voda,
  • 7 – dočasné ponoření,
  • 8 – trvalé ponoření,
  • 9 – tryskající vysokotlaká horká voda.

Mytí pěkně pod tlakem

Devítka tedy pojednává o scénáři, kdy člověk přijede do ruční myčky, vezme si „wapku“ a horkou vodou pod tlakem myje auto. A to i pod kapotou. Hořický Swell jako jediný u nás má akreditaci na tuto zkoušku IPX9K, sami si testovací zařízení postavili – testují od IPX3 až do IPX9K (pamatujete? – písmeno „K“ znamená testy zaměřené na automobily).

„Poslední varianta je taková specialita: zkouška je sestavena ze čtyř trysek, které jsou ve sklonu 90, 60, 30 a 0 stupňů k testovanému dílu. Testovaný vzorek je umístěn na rotačním stolku a třicet vteřin z každého směru je ostřikován vodou o teplotě osmdesát stupňů Celsia pod tlakem sto barů při průtoku patnáct litrů za minutu,“ vysvětluje Jaroslav Kopřiva, zkušební inženýr společnosti Swell.

Těmito testy procházejí například ventily, senzory nebo například osvětlení registračních značek aut a „soft touch“ otevírání kufrů automobilů. Jsou to všechno místa, která se v myčce běžně mohou stát terčem vysokotlaké vody.

Vyhodnocení probíhá tak, že se díl po zkoušce rozebere – zjišťuje se míra průniku vody a ověřuje se jeho funkčnost. „Někdy vznikne požadavek zjistit, kudy ta voda dovnitř teče. Před zkouškou do dílu naneseme pastu, která je citlivá na vodu a po dotyku s ní změní barvu. Setkáváme se i s požadavkem na přidání barviv nebo fluorescenčních roztoků do vody – díky tomu opět zjišťujeme místo průniku vody do testovaného dílu,“ vysvětluje Kopřiva.

V dalších článcích o tomto tématu se budeme věnovat jednotlivým zkouškám a stupňům ochrany, podíváme se, jaké hodnoty například na průtok a množství vody je nutné splnit, a necháme si odhalit i několik zajímavostí z této oblasti – kdy se zkoušené díly rozpalují na vysoké teploty (a pak se na ně stříká studená voda) nebo jak se testují brzdové třmeny, jejichž lak se nesmí poškodit. Můžete se těšit.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.