Na motorkách Lofoty

Relax

Bez světel Norskem

29 října 2015   Galerie

Dva mladí nadšenci, dvě motorky, cíl Nordkapp. Luboš Kuhejda s kamarádem vyrazili na sever Evropy na poměrně netradičních „mašinách“.

Dva kamarádi z vesnice napřed jezdili na kolech, pak si pořídili legendární Pionýry a jejich srdce už byla chycena do dvoutaktní benzínové pasti. Později Lubošův kamarád našel doma starou zaprášenou motorku, o níž ani nevěděl, co je zač. „Společně jsme ji postupně dali dohromady a zprovoznili. Podívala se do Itálie, Švýcarska nebo do Chorvatska. Moc se mi to líbilo. A když jsem dokončoval diplomovou práci ve škole, popadla mě chuť na nějakou větší cestu, potřeboval jsem vysadit. Inspiroval mě Pavel Suchý, který na Jawě 350 objel celý svět. Přemluvil jsem kamaráda a vyrazili jsme do Skotska.“

Foto: Léto v jižním Norsku, náhorní plošina Hardangervidda.    

To bylo loni o letních prázdninách. Jejich druhá cesta o rok později – letos v červenci – vedla až na samý sever kontinentu. Lubošovou společnicí byla Jawa 350, typ 639 z roku 1991, která přes své roky má najeto pouhých sedmdesát tisíc kilometrů. Kamarád sedlal Hondu CB 750.

Jak vznikl plán jet právě do Norska? „Oba dva máme od mala zvláštní vztah k severským zemím. Vždy nás nesmírně lákalo se tam podívat, zažít tu drsnou krajinu a přírodu na vlastní kůži. Když jsme si řekli, že zase někam vyrazíme, byla volba rychlá,“ směje se Luboš.

Tunelem v závěsu

Přípravy byly velmi svižné. Na internetu nakoupili potřebnou výbavu, motorky dostaly nový olej a pneumatiky a mohlo se vyrazit. Spali nadivoko, v kempu jenom asi dvakrát, když zůstávali víc dnů na jednom místě. Jejich cesta vedla z Opavy na sever přes Polsko, odkud trajektem přejeli až do švédského Osla. Tuhle úvodní etapu zvládli za dva dny. Pokračovali na Bergen, kolem Jostedalského ledovce přes Ålesund a Trondheim až do Bodø. „Tam jsme nastoupili na trajekt na Lofoty, které jsme si projeli. A další zastávkou už byl Nordkapp,“ popisuje Luboš trasu, po které – kromě Lofot – se také vraceli domů. Denně urazili mezi dvěma a šesti sty kilometry, celkem na tachometrech natočili deset a půl tisíce kilometrů. Cesta jim trvala přesně měsíc a nouze nebyla ani o trochu toho dobrodružství.

„Někde za půlkou mi na motorce přestala fungovat elektřina. Má bezkontaktní zapalování, dá se s ní tedy jet i bez ‚šťávy‘. Jenom nesvítí světla, blinkry, nic. Dalších šest tisíc kilometrů jsem jel bez světel, což je zrovna v Norsku, kde je hodně tunelů – často téměř neosvětlených –, docela potíž. Vždycky jsem počkal na auto, nalepil se za něj a nechal si svítit na cestu. Pravda, moc bezpečné to nebylo, ale jinak to nešlo,“ vypráví Luboš a dodává další příhodu, kdy mu trochu ztuhla krev v žilách: „Něco málo po třetí hodině ranní za Narvikem mě zastavila policejní hlídka, protože jsem nesvítil – v té chvíli jsem se obával pověstných vysokých norských pokut. Ale hlídka překvapila pouze domluvou a spravili mi tak ten deštivý den.“

Foto: Jeden z mnoha průjezdů horskými průsmyky. Výjimečně zrovna nebyla mlha.

Pomoc z karavanu

„Báječné zážitky máme také s lidskou cestovatelskou vzájemností. Na jedné pumpě jsem vzal za plyn a přetrhlo se mi lanko. Pršelo, byla zima, dvakrát se mi nechtělo, ale pustil jsem se do opravy. Najednou se zjevil pár postarších Němců a nabízel pomoc. Dali nám čaj a nechali nás ohřát ve svém karavanu. Projeli s ním už půl světa a říkali, že po svých cestovatelských zážitcích se snaží všem podobně postiženým pomáhat, když to jde. To bylo moc milé,“ vzpomíná Luboš.

A co další plány na podobné výpravy? „Nic konkrétního v hlavě v tuhle chvíli nemáme. Norsko byl pro nás oba vrchol, splněný sen. Teď nás navíc čeká zima, a jak vidíte, své cesty zrovna dlouho dopředu neplánujeme, většinou to jsou rychlá rozhodnutí. Trochu jsme koketovali s východem Evropy, jenže máme strach – není to tam moc stabilní a neumíme rusky, což je v těchhle končinách velký hendikep. Pokud tedy někam pojedeme, bude to spíš na jih. Hodně se jezdí do Maroka – Španělsko, Gibraltar, jo, to bych si uměl představit,“ lehce se zasní a uzavírá Luboš své vzpomínání na severskou cestu. 

 

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook