Volvo logo

Doporučujeme, Relax

Bůh dobra, konzulova dcera a indián coby sluha

24 února 2017   Galerie

Také vás možná někdy napadlo, proč zrovna čtyři kruhy, třícípá hvězda, had požírající člověka, diamanty nebo vzpínající se kůň? Předehra k detektivním výpravám za příběhy log automobilek.

U některých emblémů jejich vývoj a historii známe, jinde se můžeme jen dohadovat, u mnoha dalších existuje, jak už to bývá, několik teorií. Pátrat po tom, co za znaky jednotlivých automobilek vlastně stojí, je zajímavé dobrodružství.

Rádi bychom se na tuhle poutavou výpravu vydali. Začínáme stručnějším souhrnným přehledem známých i méně známých verzí toho, jak loga těch nejznámějších výrobců automobilů přišla na svět.

V budoucích dílech se potom pustíme do podrobnějšího pátrání po historii jednotlivých vybraných log.

Alfa Romeo

Alfu Romeo vlastní Fiat, stále je ale považovaná za symbol Itálie. Její logo se v čase měnilo celkem hodně, pořád si ale zachovává základní prvky, které odkazují na to, jak značka vznikla. Alfa znamená „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili“ (Lombardská automobilová akciová továrna) a první logo dostala v roce 1910, kdy Romano Cattaneo stvořil kulatý znak s užovkou, která v tlamě svírá člověka. Inspirací mu byl erb milánského šlechtického rodu Viscontiů. Ten zobrazuje hada, který ovšem postavu nepolyká, nýbrž rodí poté, co prošla očistcem. Symbolizuje schopnost postavit se protivníkům a bojovat.

Audi

Říká se, že čtyři kruhy ingolstadtské automobilky mají několik významů. Tím hlavním je symbol sloučení, které v roce 1932 dalo dohromady čtyři velké výrobce: Audi, DKW, Horch a Wanderer. Někteří ovšem tvrdí, že logo je starší a že odkazuje na olympijské hry.

BMW

Historie Bavorských motorových závodů (Bayerische Motoren Werke) sahá až do roku 1913 a je úzce spjatá s leteckým průmyslem. Nepřekvapí proto, že k tomuto faktu se váže i logo, i když i tady existuje několik interpretací. Jedna z nich říká, že modrá a bílá, což jsou tradiční bavorské barvy, představují bílou vrtuli na modrém nebi. Další teorie mluví o tom, že barvy jsou v logu prostě jen proto, že se vyskytují na bavorské vlajce, a BMW chtělo (správně by vlastně mělo být chtěly) vzdát hold této spolkové zemi, v níž sídlí.

Citroën

Logo francouzského výrobce je jednoduché a nekomplikované a během dekád se skoro neměnilo. Dvě stříšky odkazují na první obor, kterému se André Citroën věnoval: byla to velkovýroba ozubených kol s dvojitým šikmým ozubením.

Ferrari

Každý fanda automobilů zná vzpínajícího se koně ve znaku maranellské automobilky. K jeho vzniku se opět váže víc teorií. Enzo Ferrari jednou řekl: „Kůň byl namalovaný na trupu letadla hraběte Francesca Baraccy, hrdiny vzdušných bojů první světové války. V roce 1923 jsem se setkal s jeho rodiči Enricem a hraběnkou Paulinou, která mi řekla: ,Pane Ferrari, dejte vzpínajícího se koně mého syna na svá auta. Přinese vám štěstí. Kůň byl, a dodnes je, černý, já jsem ho později doplnil kanárkově žlutou, která je barvou Modeny.“ Jiná verze říká, že symbol si namaloval na své letadlo německý pilot, který během války havaroval, a že kůň je symbolem Stuttgartu. To může vyvolávat kontroverze, neboť stejným motivem se inspiruje i znak Porsche.

Podle další teorie to bylo takhle: rodina zakladatele automobilky se věnovala chovu koní a nová firma si zvíře dala do znaku jako symbol síly.

Zdá se tedy, že jednoznačná je jen italská trikolora na horní straně emblému.

Ford

Harold Willis, jenž je mnohými považován za pravou ruku Henryho Forda, ještě před příchodem k Fordu provozoval tiskárnu na vizitky. Když pak Ford hledal znak pro své vozy, první skici mu dodal právě Willis. Použil své tiskařské nádobíčko a písmo, které s oblibou používal na navštívenkách.

Hyundai

Na první pohled vypadá prostě jako písmeno v oválu. Ale je za ním víc. Elipsa má vyjadřovat dlouhodobou expanzi automobilky, která už dávno přesáhla hranice Asie. Ano, písmeno H je od názvu firmy, ale prý má také znázorňovat dva lidi potřásající si rukama, zřejmě jako vděk zákazníkům, kteří si kupují vozy této značky.

Jaguar

Těšíte se na zajímavou historku? Tady nebude. Jak všichni víme, jaguár je rychlá a mrštná šelma. Takže bylo nasnadě dát ji jako symbol aut, která si kladou za cíl vynikat svými vysokými výkony.

Lamborghini

Ani tady se nekoná překvapení. Býk ve znaku italských supersportů odkazuje na znamení zvěrokruhu jejich zakladatele Ferruccia Lamborghiniho. Ten měl také rád býčí zápasy, což vysvětluje býkovu pózu a výraz.

Mazda

Velmi zajímavý je vůbec původ jména japonské automobilky. Inspirace pochází ze staroperských legend. Už jste možná slyšeli jméno Zarathuštra (latinsky Zoroaster), což byl asi v 7. století př. n. l. náboženský reformátor a zakladatel zoroastrismu. Všechny informace o jeho životě jsou ovšem založeny na domněnkách a legendách. Takže opět ono prý. V zoroastrismu, podle nějž je svět založen na věčném konfliktu dobra a zla, se nejvyšší bůh dobra jmenuje Ahura Mazda. Zpět k logu: stylizované písmeno M připomíná roztažená křídla, která mají symbolizovat rozlet automobilky do budoucnosti.

Mercedes-Benz

Tato značka se narodila v roce 1926 spojením firem Daimler a Benz, které založili pánové Gottlieb Daimler a Karl Benz. Benzova původní strojírenská firma, která vznikla v roce 1883 v Mannheimu, byla nejstarším výrobcem automobilů na světě. Symbol třícípé hvězdy se objevil už v roce 1909 na vozu Daimler a má znázorňovat dominanci firmy na zemi, ve vodě a ve vzduchu. Už o devět let dřív si prý Gottlieb Daimler načrtl první verzi hvězdy, k níž napsal: „Tato hvězda bude jednou zářit nad mou vlastní továrnou jako symbol úspěchu.“ Hvězdu doplňuje tradiční vavřínový věnec Karla Benze.

A jméno Mercedes? Stuttgartské vozy nesou jméno v době vzniku firmy asi jedenáctileté Mercédès Jellinekové, dcery prodejce automobilů a rakouskouherského generálního konzula v Nice Emila Jellineka.

Mitsubishi

Opět několik teorií a žádné oficiální informace. Jméno automobilky podle některých sestává ze slova „mitsu“ (tři) a „hiši“ (vodní kaštan, lze také přeložit jako diamant). Neboli tři diamanty a máme tu logo značky.

Jsou tu ale další interpretace. Podle jedné je logo směskou znaku rodiny Iwasaki (která firmu založila) tří diamantů a znaku klanu Tosa, na němž jsou tři listy. Trojice diamantů ovšem může také symbolizovat hlavní rysy firmy: zodpovědnost, etiku a komunikaci. A konečně to může být i stylizace lodního šroubu jako připomínka toho, čemu se Mitsubishi v počátcích věnovala.

Porsche

Jak už jsme zmiňovali, německá značka ve svém logu nese symbol Stuttgartu společně s parožím a červenými a černými pruhy, což jsou všechno součásti erbu Svobodného lidového státu Württembersko za Výmarské republiky.

Peugeot

Lev vznikl v roce 1847 v dílně klenotníka a rytce Justina Blazera. Inspirací mu byla vlajka a znak bývalého regionu Franche-Comté (Svobodné hrabství) na východě země. Později se objevil na vozech Peugeot a mnohokrát doznal celkem znatelných úprav. Ty poslední proběhly v letech 1998 a 2002, kdy se změnil vzhled lva tak, aby lépe souzněl s „poselstvím“ loga: má znázorňovat sílu a rovnováhu, přičemž modrá barva symbolizuje pohled do budoucnosti.

Renault

Francouzský výrobce od svého vzniku logo změnil už víc než desetkrát. Původní znak byl zcela jiný než dnes: medailon nesoucí iniciály tří bratrů Renaultů, Louise, Marcela a Ferdinanda. Diamant automobilka používá až od roku 1925, plastičnost přidal v roce 1972 Victor Vasarely, maďarsko-francouzský malíř, grafik a sochař. Naposled prošlo logo úpravami v roce 2007, kdy se pod znakem objevil název značky; žluté pozadí pak má symbolizovat kvalitu.

Škoda

Vznik loga české automobilky je zahalen tajemstvím. Okřídlený šíp byl podle Škody poprvé použit v roce 1926. Jedna z teorií praví, že šlo o stylizovanou hlavu indiána s čelenkou o pěti perech. Někdejší obchodní ředitel firmy Tomas Maglič si ze svých cest údajně přivezl indiána jako sluhu… a inspirace prý byla na světě. Podle dostupných informací emblém navrhl František Michl v roce 1923.

Podle druhé verze jde o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu plzeňská Škoda se dřív intenzivně zabývala stavbou mostů. Šíp má představovat rychlost, křídla pokrok a volnost.

Subaru

Subaru je japonské označení hvězdokupy Plejády, slovo ale také znamená „shromáždit“. Hvězdy představují pět firem, které se sloučily do společnosti Fuji Heavy Industries (velká hvězda).

Toyota

Tři spojené elipsy, to je logo japonského výrobce. Dvě z nich mají vyjadřovat vztah automobilky s jejími zákazníky. Ty také tvoří pomyslné písmeno T.

Volvo

Latinské slovo „volvere“ znamená kutálet se nebo točit se. Jde o odkaz na ložiska, která původní SKF vyrábělo. Emblém samotný je vžitým symbolem pro železo, ve starém Římě se jím označoval Mars, bůh války. Jeho mužnost později přenesla kruh se šipkou i pro označení mužského pohlaví.

Volkswagen

Kdo by tohle logo neznal. Dvě véčka nad sebou ale opět provází několik verzí vzniku. Jedna říká, že podobu loga navrhl během druhé světové války jeden z Hitlerových přátel, podle jiné jde o výsledek designové soutěže, kterou vyhrál Franz Xaver Reimspiess, zaměstnanec Porsche.

Tolik tedy na úvod. Znáte jiné pravdivé či méně hodnověrné teorie o významech log automobilek? Víte o nějakém, které má natolik zajímavý příběh, že by stálo za to po něm pátrat do hloubky? Napište nám do diskuse.

Foto: Wikimedia

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook