seminář VVA a lidé sledující prototyp Čezety

Doporučujeme, Technologie

Čezeta už příští rok

30 listopadu 2016   Galerie

Nový český elektrický skútr Čezeta alias „prase“ už je, dá se říct, opravdu a konečně za dveřmi. Výroba by se měla rozjet na jaře. Jaký je aktuální stav, situace a plány? Zeptali jsme se šéfa výroby Matěje Olivy.

Dost možná jste tenhle krásný oživený skútr s elektrickými „vnitřnostmi“ viděli. V Čezetě totiž vyrobili tři prototypy z původních originálů. Ty mají osobitou konstrukci i podvozek a slouží hlavně k marketingovým a prezentačním účelům.

Loni touto dobou jsme přinesli rozhovor s jedním z bývalých členů týmu Čezety. Řeč byla o tom, že výroba by měla běžet už letos. Kde nastalo zpoždění? „Strávili jsme hodně času průzkumy. Sesbírali jsme přes čtyři tisícovky reakcí po celé Evropě, což nám pomohlo dobře se rozhodnout o důležitých parametrech, jako je cena, výkon, dojezd nebo materiály,“ vysvětluje Oliva. „Je totiž výhodnější investovat do důkladného průzkumu trhu. Některé firmy všechno nasypou do vývoje a přijdou s výrobkem, který nikdo nechce.“

V Čezetě původně počítali s tím, že skútr bude mít samonosnou karoserii stejně jako jeho předchůdce ze šedesátých let. „Šlo by o tradiční a velice pevnou a odolnou konstrukci. I zájem zákazníků je velký, ovšem jen do chvíle, než dojde na cenu. Ta je totiž skutečně vysoká, už tak časově náročné řešení navíc prodražují nákladné nástroje a přípravky. Lidé jednoduše nejsou připraveni dát za elektrický skútr 15 až 20 tisíc eur. Museli jsme tedy výrobní program přizpůsobit potřebám zákazníků,“ popisuje Oliva, proč se rozjezd výroby opozdil.

Za Čezetu dvě motorky

Boom elektromobility v jedné stopě je teď čím dál zřetelnější a Čezeta si nemůže nechat ujet vlak. Základem skútru tak je páteřový rám. Základní cena by měla být sedm tisíc eur, přičemž celá řada doplňkové výbavy, jako je plexištít, nosič, různé lakování nebo druhy kůže, ji vyžene o něco výš. „Předpokládáme, že většina Čezet se bude prodávat za ceny kolem deseti tisíc eur,“ doplňuje Oliva.

Možná vás napadne, jak to, že před šedesáti lety se „prasete“ se samonosnou karoserií prodalo přes 130 tisíc a dnes je totéž tak extrémně drahé. Matěj Oliva to vysvětluje: „Rozdíl je v tom, že tehdy jsme tu měli centrální ekonomiku a peníze jednoduše nikdo neřešil. Tehdy skútr nevydělával, nemusel. Důležité bylo, že lidé měli práci a stát se mohl blýsknout dobrým výrobkem. Ten byl ale i tak drahý, šlo o luxusní věc, Čezeta stála dvojnásobek běžné motorky.“

Další rozdíl je v tom, že současná Čezeta při rozjezdu plánuje vyrábět spíš stovky až tisíce kusů taková Vespa, která staví samonosné karoserie, na svých automatických robotických linkách chrlí desítky tisíc kusů ročně.

Skoro hotovo

Aktuální stav kolem elektrické Čezety by se dal shrnout takhle: 85 procent hotovo. „Právě takový počet dílů a subdodavatelů už máme stanovený. U většiny skútru už tedy víme, jaký bude a od koho. Kromě motoru se jedná výhradně o evropské firmy. Pokud se vydaří jednání, měli bychom jezdit na českých pneumatikách Mitas,“ říká Oliva.

Jasno je především ve dvou nejzásadnějších věcech. Motory budou k dispozici dva o výkonu 5 a 8 kW, taktéž dvě verze budou mít akumulátory: 4 a 6 kWh. Zajímavým prvkem je dvojzvratná plynová rukojeť vyvinutá ve spolupráci s pražským ČVUT. Rukojeť využívající zbrusu nový potenciometr umožňuje přidávat plyn nebo plynule rekuperovat energii.

Český elektrický skútr se bude vyrábět v Prostějově. „Už máme podepsanou smlouvu a od 1. ledna začínáme zařizovat a vybavovat. Jedná se o zrekonstruovanou továrnu z 30. let, kde se vyráběly luxusní, na míru stavěné automobily Wikov. Těší nás, že se i tímto způsobem podařilo zachovat českou stopu a odkaz,“ pochvaluje si Oliva.

Sportovní verze a nový model

A jaké jsou tedy konkrétní plány, kdy se na první elektrické Čezety můžeme těšit? „Aktuálně probíhá homologace, stavíme další prototypy a od začátku února chceme začít ladit výrobní proces a pomalu rozjíždět výrobu. Oficiální premiéra proběhne začátkem března a první skútry by k majitelům měly dorazit už tentýž měsíc,“ odhaluje plány Oliva.

A výhled do budoucnosti trochu vzdálenější? Příští rok by Čezeta chtěla v Evropské unii prodat šest stovek skútrů, o rok později dvojnásobek a prodávat by se mělo i mimo Evropu. V témže roce má přijít i přívěsný vozík a také sportovní verze současného modelu 506, která ovšem bude mít oddělený motor (základní varianta má motor umístěný v náboji zadního kola).

„Pracujeme rovněž na vývoji nové karoserie, kterou dostane další model označený 507. Když to dobře dopadne, ten by měl až na akumulátor Panasonic být už kompletně z českých dílů,“ neskrývá Oliva hrdost.

Čezetě přejeme dobrý start, tahle znovuzrozená česká legenda v moderním hávu totiž stojí za pozornost. Už v těchto dnech by se měl spouštět webový konfigurátor. Sledujte proto www.cezeta.cz, abyste se mohli podívat, co všechno skútr nabízí a třeba si rovnou jeden objednat.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook