Cord 812

Doporučujeme, Relax

Čumáky slavné, zajímavé i bláznivé

8 února 2017   Galerie

Ledvinky, troj- a víceúhelníky, úzké štěrbiny a rozmáchlé mříže. To vše a mnoho dalších kreací vídáme na předcích aut od nepaměti. Malé putování po světě masek chladičů.

Jejich hlavní technickou funkcí je propouštět proud vzduchu k chladiči. Ovšem neméně důležité a dalo by se říct, že skoro i podstatnější je to, jak vypadají. Zkrátka a dobře přední maska je dominantní částí auta a hraje obrovskou roli při koupi našich plechových miláčků. Jde o jeden z hlavních vizuálních prvků designu aut, který je odlišuje a vytváří jejich nezaměnitelnou identitu (což je, jak víme, mnohdy jen zbožným přáním designérů, někdy se unikátní háv prostě nezadaří).

Nebereme si tu za cíl jakkoli cokoli hodnotit. Ale masky chladiče představují tak zajímavý, pestrý a rozmanitý svět, že je škoda se u nich na chvíli nezastavit.

Přinášíme proto výběr několika zajímavých masek z historie automobilů, o nichž si myslíme, že za zmínku stojí. Nominace každého fanouška aut by byla jistě jiná a neméně zajímavá podělte se proto s ostatními v diskusi, které masky chladiče považujete za legendární, ikonické, nezapomenutelné a podstatné. Nebo prostě jen krásné.

Než se podíváme na výběr zajímavých a někdy i bláznivých masek chladiče, měli bychom se zastavit u několika značek, které už dlouhá desetiletí u svých modelů používají typické a jedinečné prvky.

Alfa Romeo

Italský výrobce v našem výčtu nesmí chybět. Pro mnohé jsou italská auta jednoduše ta nejkrásnější. Trojúhelníkovou masku s vodorovnými lamelami si vybavíme asi všichni, pro Alfu je to prvek typický a jednoznačně odlišující. Na vozech z Turína ji najdeme už koncem třicátých let minulého století na modelu 6C 2500 z roku 1938. V roce 1954 přišla Giulietta se širším a decentnějším trojúhelníkem, facelift v roce 1959 přinesl masivnější chromovanou masku s vodorovnými žebry.

Tvář v podobě velkých kruhových světlometů a rozměrné trojúhelníkové mřížky vidíme i na sportovním sedanu Giulia z let 1962 až 1978.

Malý rodinný hatchback Alfasud uvedený v roce 1971 a vyráběný do roku 1989 trojúhelník na masce chladiče výrazně upozadil, dominantou předku se stala dvojice velkých obdélníkových světlometů.

O pár dekád později přichází další éra „alfáckého“ designu. V sedanu 159 (uveden v roce 2004), kupé Brera a od ní odvozeného roadsteru Spider začíná hrát trojúhelník vpředu opět vůdčí úlohu, je jednoznačně dominantní, zabírá celkem velkou plochu a zasahuje až do spodních částí přídě.

BMW

BMW a maska chladiče, to jsou přece ledvinky. Tohle spojení je skoro neotřesitelné a výrobce to moc dobře ví, prvek dodnes citlivě prostupuje celým modelovým portfoliem. Prvním modelem s tváří rozdělenou na dvě části byla „třistatrojka“ z roku 1933, byť tehdy šlo spíš o ozvláštnění tradiční mřížky. První poválečný automobil značky, model 501 z roku 1952, jejž veřejnost překřtila na „barokního anděla“, nesl ještě další dva otvory pod reflektory. Krásný roadster 507 vyráběný v letech 1956 až 1959 dostal dvoudílnou masku také, tady byly ovšem kvůli nízké přídi ledvinky umístěné „naležato“. K tomuto řešení se za pár desítek let vrátil roadster Z8 uvedený v roce 1999.

Svisle orientované ledvinky později navazují v takzvané nové třídě modelů BMW, kterou odstartoval vůz 1500 z roku 1962 a v roce 1965 ukončil model 2000.

Dvojice svislých rámečků pokračovala v úspěšných řadách 5 (E12 z let 1972 až 1981) a 3 (E21, 1975 až 1983). Modernizované ledvinky se v roce 1977 objevily na sedmičkovém sedanu.

Začátkem devadesátých let minulého století se design masky u bavorského výrobce začal orientovat víc na vodorovnou konfiguraci, což pokračuje v podstatě dodnes. Jakkoli třeba BMW 3 (E90) z let 2004 až 2012 z té tradiční cesty ztvárnění masky chladiče tak trochu sešlo, nejnovější počiny BMW se k jednoduchosti a kráse dvou obdélníků zase vracejí.

Jeep

Dalším nezaměnitelným provedením mřížky chladiče se honosí americké Jeepy. Tím typickým znakem je sedm svislých otvorů. Ve válečné éře ovšem Jeepy zdobilo těchto otvorů devět.

Mřížka chladiče totiž původně pocházela od Fordu a několik modelů Jeepu ji převzalo. Toto řešení bylo o dost lehčí než provedení původního Willysu-Overlandu, které sestávalo z bytelných plochých trubek namontovaných na přídi. Jeep nové řešení přijal, ovšem Ford si ho zanedlouho stačil nechat patentovat.

Jelikož tedy design s devíti otvory nebyl k mání, u Jeepu se rozhodli přijít se svým vlastním poznávacím znamením. A vznikla maska chladiče se sedmi svislými otvory, jak ji známe dodnes.

Napadlo vás někdy, co oněch sedm otvorů na Jeepech vlastně znamená? Teorií o tom koluje několik. Jednou z nich je, že konsorcium FCA (Fiat-Chrysler-Automobiles) vlastní sedm divizí: Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Mopar, SRT a Fiat. Nám se ale víc líbí jiná hezká legenda, byť pravdy je na ní asi pramálo. Praví, že Jeep byl první automobilovou značkou, která jezdila na všech sedmi kontinentech planety.

Volvo

U švédského výrobce se zastavme především kvůli emblému, který tradičně na mřížce chladiče drží diagonální pásek. À propos, víte, proč se Volva jmenují právě tak? Slovo se snadno vyslovuje ve většině cizích jazyků a nesvádí k překlepům. Když v roce 1927 spouštěl göteborský výrobce ložisek SKF automobilovou divizi, přišlo na svět slovo, které v latině znamená „kutálím se“ nebo „točím se“. Odkaz na ložiska je jasný.

Proč má automobilka ve znaku symbol pro mužské pohlaví? Kruh se šipkou směřující vpravo vzhůru byl užívaným chemickým symbolem pro železo, staří Římané jím také označovali Mars, tedy boha války, a přeneseně i mužnost.

A onen pásek jsoucí úhlopříčně přes mřížku chladiče? Ten paradoxně žádný hlubší smysl ani symboliku nemá: v dřívějších dobách bylo obtížné připevnit na mřížku malé logo a pásek plnil jen a pouze podpůrnou, úchytnou roli.

Je vaše auto dospělý, nebo dítě? Žena, či muž?

Taková otázka se může zdát jako přitažená za vlasy, když se nad ní ale zamyslíte, zas tak nereálná není. Lidé svým autům prostě přiřazují lidské rysy, a to dokonce i v oblastech světa, kde ztělesněná autíčka například z pixarovského filmu Auta nikdy neviděli.

Podle jedné studie antropologického týmu vídeňské univerzity lidstvo během evoluce získalo potřebu vidět tváře v podstatě ve všem. Tato tendence dost pravděpodobně chránila naše předky: považovat medvěda za kámen může být fatální, opačně se nic neděje. Proto zřejmě vídáme obličeje v mracích, rostlinách… a autech.

Těm lidé přisuzují lidské znaky například podle tvaru světlometů nebo velikosti čelního skla. Předky vozů jsou symetrické a mají „oči“ (reflektory) a „uši“ (zrcátka). Což se objevuje také ve filmech od snímku Můj miláček brouk z roku 1968, kde hlavní roli hraje Volkswagen Brouk, až po celou moderní animovanou sérii Auta.

 Západní svět je ovšem vedle filmů ovlivněn i reklamami na automobily. Během zmíněné studie se proto výzkumníci vypravili na etiopský venkov, kde nejenže reklam na auta je méně než málo, ale podobný počet aut tam i v reálu jezdí.

Vesničané měli hodnotit na padesát různých obrázků aut a přiřadit k nim dvacítku lidských charakteristik včetně pohlaví, přátelskosti, arogance a dalších emocí.

Výsledky ukázaly, že Etiopané se na auta dívali stejně jako Evropané. Jeden vesničan na otázku, zda se mu vybavuje lidská, zvířecí nebo žádná tvář, řekl: „Nevím. Auta mají své vlastní obličeje.“ Zajímavé je, že lidé posuzují automobily stejnými kritérii, kterými hodnotí lidské tváře. Úzké a daleko od sebe posazené světlomety byly tedy „mužské“, „dospělé“ a „dominantní“, podobně jako vozy s malým čelním sklem. Široké tváře, malé oči a čela (tedy čelní skla u aut) jsou u lidí považované za maskulinní rysy.

Naopak přídě aut s blíže umístěnými reflektory a většími skly byly považovány za dětské a ženské. A další věc: lidé si větší nos spojují s vyšším věkem a podobně účastníci výzkumu hodnotili auta s rozměrnějšími mřížkami chladiče jako starší. Stejně tak u lidí jsou široké rty známkou věku a podle antropologů to je tak i u aut ústa tu představují spodní mřížky sání vzduchu pod nárazníkem; čím nižší a širší, tím starší.

Zajímavé masky chladiče

Austin Healey Sprite

Model se vyráběl v Anglii od roku 1958 do roku 1971 a nevynikal zvláštní konstrukcí nebo použitým materiálem, ale úplně něčím jiným: na tenhle čumák se prostě nemůžete nesmát.

Alfa Romeo Tipo 33

O Alfách už šla řeč a je těžké z nich vybrat jednu, jejich design bývá skvostný, elegantní, uhlazený, švihácký, nevšední… Prostě krásný. Italský. Na tomto modelu najdeme onu trojúhelníkovou mřížku ve velmi minimalistickém pojetí paráda, co říkáte?

Cord 810/812

Tohle „art deco“ auto s žebrovanou přídí ve tvaru rakve se vyrábělo jenom dva roky, v letech 1936 a 1937. Jedná se o první plně americký vůz s pohonem předních kol, nezávislým zavěšením předních kol a pevnou zadní nápravou.

Zenvo ST1

Taky vám připomíná rozzuřeného žraloka z kresleného filmu? Příď tohoto dánského supersportu je prý tak děsivá, že před autem malé děti plačíce utíkají. Představte si, že se na dálnici tohle zjeví ve vašem zpětném zrcátku. To neuhnete, ale přeskočíte svodidla. (Kdyby to někoho zajímalo: dvakrát přeplňovaný 5,9litrový V8, 1 104 koní, 1 430 Nm, 0200 km/h za 8,9 vteřiny, maximálka 375 km/h.)

Ferrari 250 California

Tradiční oválná mřížka chladiče zdobila čela nejednoho modelu z Maranella. My vybíráme Californii z let 1957 až 1962, na níž je tato část větší a víc zasazená dovnitř, takže ústa auta vypadají, jako by chtěla schramstnout co nejvíc chladivého vzduchu.

Studebaker Champion

Vesmírný koráb? Ne, automobil, který v hudebním road movie o Muppetech z roku 1979 odvezl žabáka Kermita a medvěda Fozzieho z floridských bažin až do Hollywoodu. Třetí generace amerického korábu dostala jeden z nejzvláštnějších čumáků v roce 1950; prvek vydržel pouhé dva roky. Na Championu toho bylo zvláštního víc, třeba velice netradiční prosklení zadní části.

Honda NSX

Automobilka o tomto designu mluví jako o „vzájemně protkaném“, v němž se snoubí funkcionalita a vzhled. Při vývoji karoserie modelu NSX si inženýři obzvlášť vyhráli s obtékajícím vzduchem: maska chladiče tak nemá pouze dopřávat dravou supersportovní vizáž, ale zajišťuje také potřebný přítlak, chlazení a odvod vzduchu k zadní části auta. Šperkem jsou pak LED světla, která nízký a široký postoj krásně doplňují.

Bentley Mulsanne

Luxusní Brit přijíždí pro rok 2017 s kompletním faceliftem, který se dotkl i mřížky chladiče. Jeho nová verze je o osm centimetrů širší a tradiční maticovou strukturu tentokrát doplňují svislé nerezové lopatky. Nová jsou i LED světla nebo spodní otvor sání vzduchu, v němž se opakuje svislé žebrování. Výrobce se podle svých slov v této části auta inspiroval klasickými modely Embiricos a R-Type Continental, což podle nás eleganci a luxusnímu vzhledu jen prospělo.

Aston Martin V12 Vantage S

Šéfdesignér Marek Reichman popsal tento model jako sportovní vůz v obleku gentlemana. Jeho trochu opomíjená, avšak unikátní karbonová maska chladiče tomu odpovídá. Inspirací pro ni prý byl koncept CC100 Speedster. A pokud by vám těch čtyři a tři čtvrtě milionu korun za auto bylo málo, můžete si v rámci programu Q nechat (nejen) mřížku přizpůsobit přesně na míru třeba rtěnkou v jedné z mnoha barev.

Rolls-Royce Phantom

Britská automobilka si klasického provedení mřížky chladiče velice považuje dokonce natolik, že se jedná o jednu z mála částí modelů RR, kterou nelze individuálně upravovat na přání.

Foto: Wikimedia, Zenvo, Bentley, Aston Martin

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook