akreditace

News

Další porce akreditovaných zkoušek pro Swell

21 července 2016  

Po čase přichází zkušebna společnosti Swell s novou porcí dobrých zpráv – získala totiž akreditace na další zajímavé zkoušky. U několika z nich dokonce jako jediná u nás!

Loni začátkem prázdnin jsme psali o nově akreditovaných zkouškách hořické zkušebny. „Letos jsme chtěli nabídku zase rozšířit. Jedná se o první kolo, do konce letošního roku bychom rádi přidali další porci akreditací,“ říká Martin Hobza, zkušební technik a manažer kvality.

Přečtěte si: Akreditace znamená stejnou kvalitu všude na světě

Nově přidané zkoušky můžeme rozdělit do několika skupin. Tou první jsou testy adhezní, které zkoušejí odolnost lakovaných povrchů vzhledem k jejich přilnavosti k podkladu a následně i odolnost vůči poškrábání. V této skupině najdeme několik testů, mezi něž patří například simulátor automyčky. „Tu už máme také teď akreditovanou. Přidali jsme zkoušky poškrabatelnosti hroty různých tvarů a rozměrů,“ dodává Hobza.

Tam normy hovoří o tom, kolikrát se má škrábnout, jakou silou, jakou rychlostí, někdy se vyškrábe určitá plocha. Následně se měřidlem lesku nebo barvy měří odchylka od původního stavu. Jindy je vyhodnocení pouze vizuální – pouhým okem za definovaného světla. Tyto testy vlastně simulují poškrábání lakovaných povrchů reálnými předměty, jako například nehtem, hrotem tužky a podobně.

A tohle jsou tedy právě ty testy, v nichž žádná jiná laboratoř v Česku akreditovaná není. „Stejně jako zkouška simulace myčky, která je automobilkami čím dál tím žádanější. Akreditací chceme zákazníkům potvrdit, že to děláme správně a kvalitně. Měl by to být argument, proč by si zákazníci testy neměli nechávat dělat jinde – neakreditovaně,“ vysvětluje Hobza.

Vedle toho ve Swellu akreditovali korozní zkoušku ve 100% kondenzačním klimatu, nebo testy pádové – úder pádovou koulí. Při těch se zkouší odolnost plastu vůči zkřehnutí v mrazu, odolnost proti prasknutí pádem koule nebo proti vzniku bílého lomu – tak zvanému probělení. Jde o to, že když se plast zatíží nadměrnou silou – tedy pádem koule –, nepraskne, ale zbělá na místech, kde je překročeno limitní napětí materiálu: například tam, kde je z rubové strany vyztužen různými žebry nebo opěrnými či kotvicími místy.

To ale pro letošek není vše: „Do konce roku se chystáme akreditovat další nový obor zkoušení – testy chemické odolnosti. Dále se budeme snažit akreditovat emisní charakteristiky, což je obecnější pojem, do nějž spadá např. stanovení obsahu formaldehydu, celkového uhlíku, kondenzátu zamlžení (fogging test) nebo pachová zkouška,“ uzavírá Hobza.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.