Michal Hess, Swell, design

Born this way

Design: Honba za dokonalostí

21 července 2015   Galerie

Křivky, čáry, linky. Designéři jsou mágové s perem v ruce, kteří věcem dávají hezké tvary. Také autům – tam dobrý design vnímáme všichni.

Co je to design, Hlaváčku? – chtělo by se zeptat hned zkraje. Tvary, proporce, forma… Všichni vnímáme věci kolem sebe, ale jen někdy si uvědomíme, že nás svými křivkami nějak osloví. A protože automobily vládnou dnešním světem a jsou jednou z nejvíc diskutovaných věcí v oblasti designu, zajeli jsme za designérem  společnosti Swell Michalem Hessem přímo do sídla firmy v Hořicích.

Swell, designér, automotive

Michal Hess, designér Swell

Kdo je to designér, Michale? „Je to člověk, který dává funkčním věcem určitou formu, která tu danou funkci dále podpoří. Jde zkrátka o to, jak výrobek vypadá. Vždycky to ale musí být v souladu s funkcí. Alespoň já to tak vnímám, nemám rád takový ten design pro design. Forma vždy následuje funkci,“ říká na úvod Michal.

Konkrétně tedy u automobilů jde o to obalit tu technickou část – motor, interiér –, aby to fungovalo, dobře to vypadalo a lidem se to líbilo. Tedy aby to, mimo jiné, na základě optického vjemu kupovali.

A jak jste se k designu dostal? „Už od malička jsem si hodně kreslil. Na základní škole se sešla skupina asi pěti dětí se stejnou zálibou. Hráli jsme si na škodovku, v družině jsme navrhovali svoje auta a tak. Byl jsem chycen. Pokračoval jsem na strojní průmyslovce, říkal jsem si, že je dobré mít i nějaký ten strojařský základ. Pak se mi podařilo udělat přijímačky na průmyslový design. Chtěl jsem si vyzkoušet, jestli na to mám.“

Michal design nakonec vystudoval a v podstatě hned po absolvování školy nastoupil do hořického Swellu.

„Hlásil jsem se původně jako konstruktér, i když jsem věděl, že ve Swellu se design dělá také, ale jenom trochu, byl v podstatě v začátcích. Takže jsem v skrytu duše doufal, že by to třeba mohlo klapnout i tímhle směrem,“ vypráví Michal a dodává, že ve firmě dělali dřív design jen okrajově. „Pak to v podstatě usnulo a my jsme design ve Swellu zase probudili. Skvělé je, že máme i větší podporu od vedení, která dřív nebyla.“

Čím se tedy takový designér zabývá? „Papíry a propiskami. Vážně – propiska je pořád naším prvním a základním nástrojem. To prvotní přenesení myšlenky probíhá ručně na papír. Dělám si skici, vlastně si tak čmárám, vymýšlím. Děláme si různé moodboardy, aby člověk zachytil pocit, který ten návrh má vyjadřovat,“ popisuje Michal svůj denní chleba.

„Když začínám navrhovat, tak vlastně už od začátku vím, jak by to mělo působit, jaké emoce vyvolávat, s nadsázkou, ‚jak to má vonět‘. Žádný nápad není špatný, z každé myšlenky se dá něco použít,“ říká.

Moodboard

Je to vlastně taková nástěnka sloužící k inspiraci. Michal vysvětluje její podstatu: „Kdybychom například navrhovali SUV, tak si na tuhle nástěnku připíchneme obrázky s lyžemi, horami, sportovním náčiním, dáme tam všechno, co souvisí s outdoorem, klidně i goretexové boty nebo bundy. Prostě všechno, co souvisí se zaměřením toho produktu. Necháme se tím pak ovlivnit, pomáhá nám to v hledání filozofie, myšlenky toho designu.

 

 

 

, , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook