TATRA PHOENIX Euro6 8x8

Born this way

Dobrá kopřivnická cesta nejen na Dakar

20 října 2015   Galerie

Úspěšný rok, nové auto pro Dakar a našlápnuto do dalších dvanácti měsíců – na novinky v kopřivnické Tatře jsme se ptali jejího technického ředitele Radomíra Smolky.

Tatra v roce 2013 prodělala zásadní změnu – přešla do rukou nových, českých majitelů. Loňský i předloňský rok byly v tomto světle víc než úspěšné, poprvé po mnoha letech byla automobilka v černých číslech. „Letošek je ještě optimističtější, protože to vypadá, že vyrobíme asi o sto aut víc než byl původní plán. Ten hovořil zhruba o 820 vozech. Zakázky máme naplněné až do poloviny příštího roku,“ pochvaluje si Smolka vykročení po správné cestě i současné majitele, kteří jsou podle něho nejlepší v porevoluční historii firmy.

Dnešní Tatra už sice nechrlí tisíce a tisíce vozů, jako tomu bylo v dobách největší slávy, na druhou stranu se z ní stal vysoce specializovaný výrobce. Hledá si totiž jinou cestu než producenti velkosériových náklaďáků. Také díky unikátnímu podvozku, na němž svá auta staví, se soustředí na speciální vozy. Jak říká Smolka, jdou naproti zákazníkům: „V uvozovkách lze říct, že vyrobíme cokoliv, na co si klient vzpomene. Když si naporoučí osm náprav, dostane je, uděláme mu stonožku na míru. K tomu se vracejí tradiční zákazníci, což můžeme všichni pozorovat na silnicích, kde potkáváme čím dál víc nových Tater, ne jen těch starých osmsetpatnáctek.“

K třicetinám nový speciál

Když se mluví o Tatře, nemůžeme nezmínit Dakar. Co v Kopřivnici chystají? „Ročník 2016 bude pro nás všechny významný i tím, že to bude třicet let, co se této rallye Tatra účastní. V rámci těchto oslav se nám podařilo vytvořit jakési propojení aktuálního ročníku s naší první účastí – ve spolupráci s partnerským týmem Tatra Buggyra Racing jsme postavili úplně nový závodní speciál na bázi naší nosné civilní řady Phoenix. Vůz jsme vyvíjeli téměř dva roky, které jsme, dá se říct, obětovali testování obrovského množství novinek. Ty jsme postupně aplikovali na původní auto Martina Kolomého, které je založené ještě na řadě 815 – a celý vývoj se teď odrazil na novém autě. Na světě je dva měsíce, intenzivně se testuje a výsledky vypadají zatím náramně,“ libuje si Smolka.

Buggyra se dakarské rallye tedy zúčastní s těmito dvěma auty, s tím původním a s novým Phoenixem. Buggyra sice není tovární tým, ale má plnou tovární podporu. „My poskytujeme technologie a komponenty, především podvozek,“ vysvětluje Smolka a pokračuje technickými novinkami: „Auta dostala kotoučové brzdy na všech kolech, což je věc, kterou uvádíme do sériové výroby také u civilních vozů, zkoušíme nové komponenty řízení a odpružení nebo nový přídavný převod.“

Je to vlastně takový návrat k situaci před třiceti lety, kdy byl Dakar jakousi testovací laboratoří pro sériovou výrobu. A nyní ve spolupráci s Buggyrou je tomu podobně. „Třeba ty kotoučové brzdy – jejich nasazení na závodní speciál bylo tím nejextrémnějším testem všeho, co jsme v této oblasti vyvíjeli. A teď kotoučovky nabíhají i do sériové výroby,“ vysvětluje Smolka.

Další dakarskou zajímavostí je, že Tatra a Buggyra připravily zcela nové doprovodné vozy. Budou to také unikáty: jedno auto má konfiguraci 8×8, tedy vůz se čtyřmi nápravami, s čtyřdveřovou kabinou Phoenix a s kotoučovými brzdami, druhé bude 6×6 rovněž s kotoučovými brzdami. Třetí vůz poskytuje Tatra v rámci marketingu, bude to auto v nejnovější specifikaci Euro 6, tedy ten nejaktuálnější kopřivnický model. Letošní účast Tatry bude skutečně velkolepá. Nezbývá než držet palce – v Buenos Aires se startuje už 2. ledna.

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook