Automatická převodovka DSG

Doporučujeme, Technologie

Dvě spojky v jedné skříni

22 února 2019   Galerie

Dost možná ji v autě máte, patrně jste auto s ní už řídili. Ta tři písmena ale jistě znáte. Víte ale, že způsobila malou automobilovou revoluci? Dvouspojková převodovka DSG je s námi už přes patnáct let.

Volkswagen přišel s první sériově vyráběnou automatickou převodovkou typu DSG (německy Direktschaltgetriebe, anglicky Direct Shift Gearbox) na světě v roce 2003. Samozřejmě automatické převodovky existovaly už dlouho – především tedy hydrodynamický měnič točivého momentu. Nástup DSG ale znamenal převrat – šlo o první automatickou převodovou skříň, která se co do efektivity mohla srovnávat s manuální verzí a postupně se dokonce stát úspornější (viz box). „Koncem minulého století se na automaty pohlíželo jako na líné žrouty paliva. Naším cílem bylo přijít se sportovnější a úspornější variantou,“ říká Hubert Gröhlich, tehdejší šéf vývoje DSG. A jeho tým uspěl: nová převodovka se začala dostávat do stále většího počtu automobilů, především ve střední a nižší střední třídě.

Šest a sedm, to je rozdíl
Abychom byli zcela přesní, DSG a jí podobné převodovky vlastně nejsou automaty, nýbrž robotizované mechanické převodovky. Jejich nespornou výhodou je velká efektivita přenosu sil od motoru na kola, protože nedochází ke ztrátám způsobeným prokluzem měniče točivého momentu. Jízda s nimi se hodně podobá jízdě s manuálem, protože kromě přeřazování a rozjezdů jsou kola neustále spojena s motorem.A jak je to s tou ekonomičností? Musíme rozlišit mezi staršími šesti- a novějšími sedmistupňovými ústrojími. U šestistupňové převodovky je spotřeba vždy vyšší než u manuálu, a to u zážehových i vznětových motorů (u typických aut střední třídy se mluví o zhruba litrovém nárůstu). Mohou za to spojky, které jsou chlazeny v olejové lázni. Olej sice dobře chladí, ale klade odpor – nastává tedy ztráta energie a tudíž vyšší spotřeba paliva. Modernější sedmistupňové skříně už ale dosahují výborných výsledků díky suchým spojkám. Tyto převodovky nemají olejovou náplň a s benzinovými motory jsou dokonce často úspornější než manuální převodovky. U dieselů se uvádí spotřeba stejná nebo jen nepatrně vyšší.

 

Nebylo divu, vždyť její účinnost byla oproti tradičnímu měniči momentu výrazně lepší. Koncept velice brzy začal nést ovoce: zatímco na přelomu let 2003 a 2004 byla změna převodových stupňů téměř výhradně manuální záležitostí, od té doby se nové pojetí automatu šířilo každý rok víc a víc. Právem – DSG řadí rychleji než člověk, dopřává trochu toho sportovního nádechu a šetří palivo. A právě proto si ji do svého vozu nechalo namontovat přes 26 milionů zákazníků koncernu Volkswagen.

Éra před a éra po

Chod automobilových dějin má celou řadu milníků. Jedním z nich je tento přelomový bod, po němž pak můžeme mluvit o době „před“ a „po“ DSG. V době „před“ bylo nejmarkantnější rozdělení na dva převodovkové světy především mezi Evropou a Spojenými státy. Zatímco na starém kontinentu jezdilo s automatem pouhých čtrnáct procent (luxusnějších) automobilů, v Americe to bylo 88 procent. A nešlo přitom jen o cenu: manuální převodovky bývaly úspornější a sportovnější než staré hydrodynamické měniče. V roce 2003 tak například devadesát procent všech vozů Golf sjíždělo z pásů se spojkovým pedálem a řadicí pákou.

Éru „po“ odstartoval v tomtéž roce Golf R32 se 177kilowattovým motorem. A tažení DSG mohlo začít. Model R32 byl prvním vozem Volkswagen, který nabízel na přání dodávanou šestistupňovou převodovku DSG, která na tehdejší dobu umožňovala nadmíru sportovní zážitek z řazení. Navíc byla až o pětinu úspornější než automaty s měničem.

Za pár setinek

Dnes nabízejí všechna ústrojí DSG mimořádně vysokou účinnost beze ztráty přenosu točivého momentu. Převodovka se skládá ze dvou dílčích mechanických převodovek, přičemž každé z nich náleží jedna vícelamelová spojka. Spínají a rozpínají se podle toho, který rychlostní stupeň má být zařazen. Jedna spojka ovládá liché rychlostní stupně a zpátečku, druhá pak sudé rychlosti. Vždy pracuje pouze jedna převodovka. Ve druhé už je zařazený „budoucí“ rychlostní stupeň, její spojka ale není sepnutá. Jede-li tedy auto na čtvrtý rychlostní stupeň, druhá převodovka připraví třetí nebo pátý. Pokud v tuto chvíli řidič zrychluje nebo zpomaluje, druhá spojka se okamžitě sepne a ta první rozpojí. Výsledkem je změna rychlostních stupňů trvající několik setin vteřiny.

Někdy rychle, někdy pomalu
Výhodou dvouspojkových převodovek je jev, který je v některých chvílích zároveň jejich nevýhodou. Jak bylo řečeno, neaktivní převodovka předřazuje rychlosti podle předchozí jízdy vozu. Například: auto jede na trojku a zrychluje, převodovka tak připraví čtvrtý stupeň. Zejména při plynulé akceleraci tak DSG řadí opravdu bleskurychle. Pokud se ale jízdní styl náhle změní, nastává mnohými kritizovaná prodleva. Pokud tedy auto jede například na čtyřku a zrychluje, ve druhé skříni se připraví pětka – když ale řidič v tento moment prudčeji šlápne na plyn, musí převodovka podřadit, aby mohlo dojít k požadované akceleraci. Takže neaktivní převodovka musí místo pětky připravit trojku – a to zabere právě ten postřehnutelný čas. Není tedy pravda, že DSG „pomalu řadí“. Samotné přeřazení je skutečně bleskurychlé, roli ale hraje čas potřebný k přípravě, když řidič ústrojí „překvapí“.

 

Hybridní budoucnost

Dnes má převodovku DSG už víc než čtyřicet procent nově prodaných vozů Golf a dokonce i třetina majitelů modelu Polo se pro tento typ rozhodla. U Golfu Sportsvan to je už padesát procent podobně jako u modelů T-Roc a Tiguan. A u většího Tiguanu Allspace udává výrobce dokonce devadesátiprocentní podíl automatů. A pouze čtyřicet procent  majitelů Passatu (a třicet procent Passatu Variant) si řadí ručně.

Převodovky DSG jsou dnes k mání pro drtivou většinu modelů od malých aut po velká SUV, pro pohon přední i obou náprav a pro benzinové, naftové i hybridní agregáty. Na výběr je mezi šesti a sedmi rychlostními stupni. Převodovky jsou konstruovány na přenos 250 až 600 newtonmetrů a dnes už existují i verze pro hybridní modely jako Golf GTE a Passat GTE.

Výrobce na tomto ústrojí samozřejmě průběžně pracuje – příkladem může být funkce volnoběžky, která je už téměř standardem. Převodovka v tomto případě odpojí motor od kol a automobil se pohybuje pouze setrvačností, díky čemuž se ještě víc šetří palivem.

Máte s dvouspojkovými převodovkami typu DSG zkušenosti? Fandíte jim nebo dáváte přednost hydrodynamickému měniči, případně manuálnímu řazení? Napište nám do diskuse.

 

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.