Matschenberg 2015

Doporučujeme, Relax

Hurá na autokros

1 června 2016   Galerie

Na trati v Nové Pace se 2. a 3. července pojede tradiční závod mistrovství Evropy v autokrosu. Na šampionát nás zve Václav Fejfar, české želízko v ohni a adept na celkový titul.

O autokrosu už jste asi slyšeli – anebo ho pravidelně sledujete a dokonce jezdíte na závody? Ať jste na jednom či druhém pólu povědomí o tomhle krásném motoristickém sportu, měli byste vědět, že Češi jsou historicky jedni z nejúspěšnějších jezdců – a je tomu tak dodnes.

A navíc přímo za humny máme špičkovou autokrosovou trať, kterou mnozí považují za nejhezčí a zároveň nejtěžší v Evropě. Začátkem července se na okruhu v Nové Pace pojede čtvrtý závod seriálu mistrovství Evropy. Zastavili jsme se za jedním z velikánů českého autokrosu Václavem Fejfarem, aby nás na závody pozval.

Na letošní sezónu jste chystali nové auto – povedlo se?

Připravovali jsme na letošek novou Fabii třetí generace, ale bohužel nám udělal čáru přes rozpočet zákazník, který si měl vzít tu starší havarovanou, ale zrušil to. Auto už měl postavené na sebe, každý vůz se staví přímo na míru jezdci. Takže jsme trojku museli stopnout a starou dvojku předělat zpátky na mě.

Je to krok zpět?

Ani ne, auto loni dobře fungovalo, vyhrál jsem první čtyři závody seriálu, než přišla nehoda a konec sezóny. Na auto jsme navíc přidali některé novinky, které jsme připravovali na trojku.

Už jste po nehodě v pořádku?

Zaplaťpánbůh jsem už úplně fit a hodně natěšený na novou sezónu. Jsem plný sil, jdeme na ně!

Jaký je váš největší úspěch, čeho si vážíte nejvíc?

Určitě titulů mistra Evropy. To je jednoznačně nejvyšší meta, které lze v našem sportu na tomhle kontinentu dosáhnout. Mně se to povedlo dvakrát v bugynách a v roce 2012 i v divizi Touring. Jsem prvním Čechem, jemuž se to v téhle disciplíně podařilo.

„Jako každý rok se do Nové Paky i letos sjede celá evropská špička. Svědčí o tom i počet startujících, většinou tam bývá přes sto jezdců. Místní trať je velký adrenalin, neustále se něco děje, auta jsou každou chvíli ve smyku – vidět vozy s takovými výkony na tak technické trati je velká podívaná a zážitek. Přijeďte se podívat a fandit českým jezdcům, stojí to za to!“

Kterou trať máte nejradši a proč?

Určitě tu domácí v Nové Pace. Ne kvůli tomu, že je u nás, ale proto, že je velmi technická, má velké převýšení, všechny zatáčky přes horizont. Musíme se stoprocentně spoléhat na traťové komisaře, protože do zatáček není vidět, bývá to mazec. Je to náročné i na koncentraci, chyby se v Pace neodpouštějí.

A co naopak rád nemáte?

Třeba německý Matchemberg. To je takový trojúhelník, trať je jednoduchá, jde vyloženě o výkon motoru. Jsou tam i nebezpečné úseky, mnohde je to vhodnější spíš na motokros. Každý rok tam dochází ke spoustě kolizí.

Vám se tam ale daří.

To ano, vyhrál jsem tam, ale rád tuhle trať nemám.

Připravujete v týmu dvě auta, je to tak?

Ano, starám se ještě o Aleše Fučíka, jezdí v podstatě s identickou dvojkovou Fabií, jakou mám já. Autokros je velice kontaktní a dá se říct extrémní sport a připravit dvě špičková auta v pěti lidech je velký a neustálý kolotoč.

Jezdíte v kategorii Touring. Popište ji trochu.

Jedná se o vrcholnou třídu mezi „plechovými“ auty, tedy s karosérií. Vozy disponují výkonem 550 až 600 koní, krouticí moment se blíží 800 Nm. Jsou to samozřejmě čtyřkolky se samosvorným diferenciálem. Jedná se o ostré speciály, máme například stejné předpisy jako na rallyecross. Jsou to vlastně stejná auta, s jakými jezdí v mistrovství světa Solberg nebo Loeb.

Čím jezdíte soukromě?

Závodím pod hlavičkou Havexu, tedy Škody, takže využívám mladoboleslavská auta. Teď zrovna máme Rapid Spaceback Monte Carlo. Na dlouhé cesty a přepravu té hromady věcí, které potřebujeme, mám Volkswagen Transporter T5.

Jaké jsou pro letošek ambice?

Jsem závodník, takže samozřejmě ty nejvyšší. (smích) Chtěli bychom vyhrávat. K tomu potřebujeme, aby auto dobře fungovalo a aby celý tým byl zdravý.

Jaké to pro vás je, závodit na domácí trati?

Je to pro mě složité, mám tu spoustu fanoušků a kamarádů, kteří ode mě očekávají nejlepší výsledek. Jede se mi o poznání hůř než někde v zahraničí, protože jsem pod velkým psychickým tlakem.

Václav Fejfar
Jeden z našich nejúspěšnějších automobilových závodníků. Čtyřnásobný mistr České republiky, trojnásobný mistr Evropy, vítěz 31 závodů ME a přes 50 závodů MČR. Jediný jezdec, který vyhrál závod ME ve všech kategoriích. Držitel prestižního ocenění „Zlaté spony“ Autoklubu ČR, několikanásobný držitel titulu „Nejúspěšnější sportovec“ a čtyřnásobný držitel „Zlatého volantu“ je čtvrtým nejúspěšnějším jezdcem historie co do počtu vítězství v závodech ME.

, , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook