Instalace CNC obráběcího centra Trimill ve společnosti Altran: finální stav

Doporučujeme, Technologie

Jak probíhá svatba ve světě CNC?

27 května 2019   Galerie

To máte: betonový základ, plánování, doprava, jeřáb, ustavení, elektroinstalace, oživení. A spoustu dalších důležitých a nezbytných věcí. Pojďte se s námi podívat, co obnáší instalace velkého obráběcího centra.

V hořické společnosti Altran nedávno oslavili nový přírůstek. Jmenuje se TRIMILL VF 3525 a jeho matkou je zlínská společnost Trimill. Možná si řeknete: co je na tom, prostě si vyberu z katalogu, objednám a za pár dnů mi přijedou stroj namontovat.

Omyl.

Než se v hale začne skutečně obrábět, je nutná obrovská a někdy i docela zdlouhavá příprava. A ani samotná instalace neproběhne lusknutím prstů. Společně s Andreou Krystkovou z dodavatelské firmy Trimill jsme krok za krokem prošli fáze, které je při pořízení takového stroje nutné absolvovat.

Valníky, skladovací plocha, jeřáb

Jakmile si zákazník vybere svůj ideální stroj a objedná jej, spouští se první etapa — konstrukce zákaznického řešení a také plánování balení, převozu a instalace stroje. Zákazník si může do značné míry přizpůsobit rozvržení stroje a jeho příslušenství podle dispozic haly – například umístění elektrické skříně, výhozu dopravníků třísek, panelu řídícího systému a podobně. „Je potřeba rozmyslet, jak stroj do jeho destinace převezeme. Od samého počátku se tomu věnuje náš specialista na balení strojů. Už ve chvíli, kdy se řeší umístění stroje v hale, musíme prověřit i všechny varianty dopravy, zdvihu i ustavení,“ popisuje manažerka.

Do Hořic stroj putoval na jednom hlubinném podvalníku a čtyřech návěsech. Je to skutečně pořádný náklad, a to se stroj přitom převáží částečně rozmontovaný na jednotlivé hlavní uzly: sloupy, vazníky, příčník, stůl, elektrickou skříň, dopravníky třísek nebo vnější i vnitřní kryty.

Na místě instalace je potřeba prověřit také to, zda je k dispozici dostatečně velká skladovací plocha pro uložení jednotlivých komponentů. „Typicky potřebujeme asi čtyřicet metrů čtverečních volného místa. Nezbytným pomocníkem je jeřáb, který s jednotlivými součástmi manipuluje. Jde buď o autojeřáb s nosností padesát tun nebo o mostový jeřáb, který musí být schopný uzvednout alespoň 16,5 tuny. Zjišťujeme ale třeba také to, jestli je vjezd do haly ve vodorovné rovině nebo například v mírném stoupání — i to totiž ovlivňuje, jak snadno do haly vjedeme a jakou světlou výšku budeme potřebovat,“ vysvětluje Krystková.

Základem je základ

Ještě než se montéři z Trimillu na místě s obráběcím centrem vůbec objeví, má zákazník jeden nemalý a nadmíru důležitý domácí úkol. Správné fungování stroje totiž vychází odspodu — ze základu, na němž stojí. Zhruba do šesti týdnů po objednání stroje zákazník dostává výkresovou dokumentaci, podle níž si základ nechá od externí firmy postavit. Beton se po zalití nechává přinejmenším šest týdnů vyzrát a jak upozorňují specialisté ze zlínské firmy, nemá cenu pokoušet se tuto lhůtu urychlovat například pomocí chemických přípravků. Trpělivost se tady rozhodně vyplatí.

Na řadě je vlastní instalace stroje, které předchází ještě inspekce hlavního montéra. Ten zkontroluje základ, jeho rozměry či velikost kotevních otvorů a zkontroluje, zda zákazník připravil také nutné přípojky elektřiny a stlačeného vzduchu.

A pak už je na řadě instalační tým. Ten sestává z trojice montérů-mechaniků a jednoho elektromontéra. Andrea Krystková vyjmenovává ty nejdůležitější fáze instalace: „Je to zabetonování sloupů a ustavení vazníků, které se musejí změřit laserem. Pak se instaluje stůl a teprve po něm přichází na stroj příčník. Pro jeho ustavení máme v našem žargonu hezký výraz: říkáme mu svatba.“

Důležitou roli hraje během instalace i stabilní teplota v hale. Pokud výrazněji kolísá, nelze vazníky přesně ustavit a je nutné počkat, a to i několik dnů či týdnů. Ideální teplota v hale je kolem dvaceti stupňů.

Jakmile je „svatební obřad“ zdárně ukončen, nastupují elektromontéři, kteří natahují kabely a zapojují veškerou elektroinstalaci. Těsně před dokončením instalace se na stroj ještě jednou vrhnou montéři, kteří změří geometrii stroje. Posledním krokem je namontování krytů, které přichází na řadu před příjezdem servisního technika společnosti Trimill.

A jdeme do finále

Technik stroj připravuje už na předání zákazníkovi a ladí poslední drobnosti. Zapojí a zkontroluje chlazení stroje, oživí automatickou výměnu nástrojů a stroj optimalizuje — správně nastaví řídicí systém neboli PLC (Programmable Logic Controller). V neposlední řadě technik také nastaví jeho kinematiku.

Následuje zaškolení budoucích operátorů jakož i techniků, kteří se budou starat o údržbu stroje.

„V této chvíli můžeme stroj předat zákazníkovi. Kromě servisního technika je u toho také obchodník. Předvedeme, že stroj je plně funkční a otestovaný; většinou připravíme také zkušební obrábění na dílci, který jsme se zákazníkem dohodli už u podpisu smlouvy,“ popisuje Krystková finální fázi celé instalace.

Tím ale spolupráce nekončí. O stroj se nadále stará servis Trimillu, nejprve během roční záruční lhůty a pak podle přání zákazníka i dál. „Pokud má klient zájem, můžeme samozřejmě dál školit obsluhu stroje. Možná je i spolupráce s naším technologem, který dokáže zpracovat veškeré technické a odborné požadavky našich zákazníků přímo na jejich dílcích,“ uzavírá ředitelka nákupu a marketingu.

Pokud byste stroj chtěli vidět na vlastní oči při práci, zastavte se v hořickém Altranu.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.