světla u žlutého automobilu

Fokus

Jak se svítí na cestu: Od plynu k halogenu

11 srpna 2015  

Odpradávna si lidé svítili na cestu. Když přišly první automobily, byla potřeba vidět ještě palčivější. Projděte se s námi historií automobilového svícení. Díl první: od začátků po halogen.

Jízda potmě má svá úskalí, je náročnější, nebezpečnější. Podle statistik se až polovina smrtelných nehod stane v noci, kdy ale probíhá asi jen čtvrtina veškerého provozu.

První osvětlení automobily dostaly v 80. letech 19. století, svítily olejem nebo acetylenem. Tenhle způsob se ale moc nerozšířil, hlavně kvůli vysokým cenám náplní. Řidiči nicméně světlomety měli rádi, protože dobře fungovaly ve větru a dešti.

Tři vlákna

Během vývoje přišla na svět různá zajímavá řešení. Vozy Packard z Detroitu měly začátkem třicátých let minulého století žárovky se třemi vlákny – pro jízdu krajinou, potkávání v krajině a pro jízdu ve městě. Automobilka Nash z Wisconsinu vymyslela rovněž tři intenzity, ale tvořené třemi dvouvláknovými žárovkami ve světlometu. Prostřední stupeň mezi dálkovými a klopenými tvořilo klopené světlo na straně řidiče a dálkové u krajnice.

Netrvalo dlouho a přišlo osvětlení elektrické. To první vyvinuli v americkém Connecticutu v roce 1898. Všechno bylo v plenkách, a tak ani tentokrát k velkému rozšíření nedošlo. Žhavicí vlákna se velmi brzy poroučela a nikdo neuměl vyrobit dostatečně malá, a přitom výkonná dynama.

V roce 1908 přišla na svět první kompletní sestava elektrických světel: světlomety a přední a zadní lampy napájela baterie o napětí 8 V. Moderní elektrický systém, včetně osvětlení a zapalování, dostaly jako první Cadillaky v roce 1912.

V roce 1915, opět ve Spojených státech, přišli konstruktéři s potkávacími světly. Jejich obsluha však byla poněkud krkolomná. Kvůli sklopení se muselo zastavit, vystoupit a udělat to pěkně ručně. O dva roky později stejná automobilka nabídla první přepínání světel páčkou v kabině.

V roce 1924 dostaly vozy první žárovku, která v sobě měla dálkový i klopený paprsek. V roce 1927 se uchytilo přepínání nožním spínačem – přetrvalo dlouhou řadu let, třeba pickupy Ford F ho měly ještě v roce 1991.

Dostáváme se k prvním halogenům, žárovkám H1, které přišly na svět v Evropě v roce 1962 a světlomety jimi osazené na sebe nenechaly dlouho čekat. Toto svícení se stalo standardem téměř všude, vyjma USA. Tam byly halogenky zakázané a až do roku 1978 se používalo starší osvětlení. Nakonec ale halogen vyhrál – produkuje víc světla se srovnatelnou spotřebou jako tradiční zdroje – a na dlouhou dobu se stal tím nejpoužívanějším způsobem osvětlení aut. Koneckonců i dnes tyhle žárovky v nových autech běžně vídáme.

V příštím dílu se podíváme na xenonové výbojky, LED osvětlení, laserové diody nebo na adaptivní světlomety.

Tři oči

Do pamětí automobilových světel se zapsala i jedna česká firma. Tatra T77a z roku 1935 měla něco, co výrobci v naší éře pak s pompou znovuobjevovali: svícení do zatáčky. Uprostřed přední masky bylo uprostřed jedno světlo navíc – bylo spojené s řízením a natáčelo se spolu s koly.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook