Elektrické kolo Škoda Klement

Doporučujeme, Fokus

Jak vidí pohyb po městě budoucnosti Škoda?

29 května 2019   Galerie

Jmenuje se Klement podle jednoho ze zakladatelů mladoboleslavské značky a je i není to bicykl. Tedy rozhodně ne tak, jak ho známe dnes. Vítejte v městské budoucnosti.

Města neustále rostou, počet lidí v nich stoupá, ulice jsou přeplněné a ucpané. A téměř s jistotou lze říct, že lépe hned tak nebude. Proto se rodí projekty sdílení automobilů nebo kol, které mají za cíl přetíženým ulicím aspoň trochu ulevit.

Jak? Jednou z odpovědí je mikromobilita. Více než polovina světové populace dnes žije ve městech a předpokládá se, že se toto číslo bude zvyšovat. Právě proto se zrodil Klement – nejnovější počin značky Škoda, který kombinuje moderní technologie s trendy současné městské mobility.

Klement představuje návrat značky ke kořenům: v roce 1895 Václav Laurin a Václav Klement založili nový úspěšný byznys postavený na výrobě jednostopých vozidel. Že nejde o ledabylé plácnutí do vody, dokládá i fakt, že na tomto kole-nekole na prezentace na autosalonech v Ženevě nebo v Šanghaji přijel sám „nejvyšší mladoboleslavský“ — Bernhard Maier, předseda představenstva. „Tento náš řekněme crossover v sobě spojuje všechny výhody elektroskútru, elektrokola a elektromotorky. Je to opravdu světový unikát,“ popsal.

„Cílem bylo vytvořit ekosystém, který bude zahrnovat řešení dopravy uvnitř i vně města, a uleví mu od znečištění, hluku a dopravního ruchu,“ vysvětluje motivaci pro vznik konceptu Klement Aykut Günderen, vedoucí oddělení Moduly a platformy ve Škodě.

Stojíme před budoucností, kdy se bude do měst stěhovat více a více lidí. Již dnes je proto důležité zamýšlet se, jak taková města budou vypadat, jak se v nich budou lidé pohybovat a jaká řešení jim usnadní život. Klement je vizí, kterou předkládá česká automobilka jako inovativní koncept pro fungující mikromobilitu jdoucí ruku v ruce s udržitelností.

Aykut Günderen uvádí do problematiky takto: „Mikromobilita se rozvíjí jako galaxie v rámci různých měst: obrovskou rychlostí. Ale všechny zůstávají součástí jednoho mobilitního kosmu. Proto by do sebe jednotlivé koncepty měly zapadat.“

„Vývoj jde kupředu raketovou rychlostí. Například sdílení elektrokoloběžek začalo teprve před rokem a dnes je běžné ve stovkách měst. V současnosti úplně nevíme, jak přesně bude vypadat budoucnost. Jistě ale víme, že dojde k fundamentálním změnám,“ odhaduje budoucí vývoj na poli mobility Vítek Ježek, zakladatel projektu Rekola, který se věnuje sdílení kol v Praze.

Pro Klement je charakteristická kombinace minimalistického designu s maximální funkčností: absentuje většina „běžných“ součástí jako řetěz, převodník či viditelné kabely. Zároveň ale Klement vykazuje maximální funkčnost s dojezdovou vzdáleností 62 kilometrů a nejvyšší rychlostí až 45 km/h. Zadní motor o výkonu 4 kW slibuje svižnou a zároveň co možná nejbezpečnější jízdu. Mírným náklonem pedálu dopředu jezdec zrychluje, náklonem pedálu dozadu pak brzdí – pedály se přitom nijak jinak netočí, člověk nešlape jako na běžném kole, pouze ovládá elektrický pohon.

Aykut Günderen vysvětluje, v čem je toto řešení revoluční: „Zrychlování a zpomalování pomocí naklánění najdeme i u dětských hoverboardů, které se velmi snadno a intuitivně ovládají. Inovací je, že jsme tento systém přenesli do jednostopých vozidel.“

Více než sto let zkušeností s vývojem automobilů výrazně napomohlo při vyvíjení tohoto konceptu, stejně jako využití osvědčených automobilových technologií. Klement pružně reaguje na signály od jezdce: ten v nebezpečné situaci instinktivně pohne nohou na pedálu směrem dozadu, čímž aktivuje brzdy s ABS. Kolo je navíc vybaveno integrovanými LED světly pro bezpečnou noční jízdu.

Klement je ztělesněnou vizí dopravního prostředku budoucnosti. Integruje technologie zapadající do konceptu takzvaných Smart Cities – GPS, asistenční systém, indukční nabíjení a geofencing neboli sledování vozidla v rámci virtuálně vymezené geografické zóny pomocí systému GPS. Jakmile se jezdec ocitne mimo vymezenou zónu nebo do ní naopak vstoupí, kolo jej upozorní. Vedle nejnovějších technologií se ale pyšní zcela zásadní hodnotou: udržitelností. Ilustrací je rekuperační brzdový systém: stroj využívá energii vytvořenou při brzdění a šetří ji k využití při další jízdě.

Smart Cities integrují nejnovější technologie tak, aby maximálně usnadnily pohyb všem – nejen jeho obyvatelům, ale například také zaměstnancům či zaměstnavatelům. Právě elektromobilita je jedním z pilířů chytrých měst, a proto vznikla tato vize coby udržitelný a chytrý prostředek pohybu po ulicích budoucnosti.

 

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook