Nový Smart Fortwo cabrio

Fokus

Karoserie II: malé a ještě menší

4 dubna 2016   Galerie

Auta pro mladé nebo lidi nad čtyřicet? Polo stejně velké jako Golf? A proč vlastně vznikla třída minivozů? Přinášíme zamyšlení nad nejmenšími auty.

Fabia, Polo, Corsa, Clio… a tak dále. Prostě ta nejmenší auta z nabídky. V principu vznikají jako vozy pro mladé: třeba v Německu jsou pro ně jasnou cílovou skupinou mladí lidé lehce nad dvacet, případně jako druhý vůz do rodiny. „Náš domácí trh je oproti tomu trochu specifický. Fabia je u nás dlouhodobě vozem nakupovaným spíše generací starší, pro které je potom vozem i svým způsobem rodinným. Je to samozřejmě dáno mimo jiné i rozdílnou kupní silou,“ říká Jan Foltin ze společnosti Swell.

Přečtěte si rozhovor s Janem Foltinem o třídách aut.

Co se typu karoserie týká, jsou tahle auta – pro mladé – jednoznačně hatchbacky. Vždy a pouze. „Sedany se objevují naprosto minimálně, spíš si myslím, že v tomhle segmentu zanikly. Ovšem nebyl by to svět aut, aby neměl specifikum i tady. Na mysli mám třeba Řecko nebo Turecko. Tam naopak auto hatchback ‚být nesmí‘. Nadneseně řečeno, cokoliv jiného než sedan je tam považováno za auto pracovní,“ vysvětluje.

Velmi často se v segmentu objevují vozy kombi, tady nějaké pravidlo těžko vystopujeme. „Kombíky se objevují ve všech třídách, záleží na výrobci, jestli v danou dobu a segmentu považuje kombík za zajímavý.“ Pro malé většinou zajímavé jsou, viz právě Fabii. I když… například Polo bylo kombík jenom v jedné generaci, jinak nikdy.

Silnější automobilky také často přicházejí – právě v rámci zaměřování se na mladou generaci – s třídveřovými karoseriemi. Ať jde o přiostřené nadupané hatchbacky nebo auta, která mají lákat na siluetu kupé.

Vejde se tam basa piv?

Malá auta byla vždy dělaná také do města. Fenoménem poslední doby jsou ale vozy ještě menší než malé. Minivozy.

„To jsou prostě nákupní tašky, auta na pochůzky, na kafe,“ s úsměvem vykládá Foltin. „V poslední době také víc a víc vidíme, že se tyhle vozy hojně kombinují s elektrickým pohonem – z důvodu svého hlavního poslaní – krátkých jízd po městě.“ Průkopníkem a vlastně zakladatelem segmentu byl Smart. „Dlouhá léta takové miniautíčko jako Smart nenabízel nikdo jiný,“ říká Foltin. Doba ovšem pokročila, trh si o městská miniauta začal říkat stále vehementněji, a proto se postupem času objevila v nabídkách každého významného hráče. Dnes jsou již standardem a vlastně i mají svou vlastní třídu. Faktem ale je, že postavení ikony si Smart udržel dodnes.

A stejně tak zůstává tím pravověrným prckem, kde onu drobnost vnímáte všude, i v interiéru. „On totiž Smart je i z dnešního úhlu pohledu ještě ‚trochu‘ větší mini než ostatní, protože současné minivozy jsou z hlediska řidiče a spolujezdce relativně normální auta. Necítíte se v nich jakkoliv stísněně. Mají i svůj ‚pidikufřík‘. Mluvíme třeba o Škodě Citigo jako koncernovém trojčeti, ale i o spoustě jiných značek, počínaje těmi nejrenomovanějšími (např. Aston Martin), až po ty naopak nejlidovější,“ popisuje.

Auta neskutečně rostou

Dostáváme se k dalšímu zajímavému fenoménu automobilového vývoje. Nafukování. Dnešní Polo, můžeme bez nadsázky říct, je rozměrově úplně stejně velké jako Golf před třiceti lety. Třída mini tak vznikla vlastně proto, že ty větší vozy povyrostly a pomalu rostou dál a dál. A tudíž uvolnily místo. Důvod? Jan Foltin ho zná: „Jednoznačný a prostý. Novinka vždycky musí být o kousek větší než předchozí generace. Nic jiného v tom nehledejte, je to prodejní tah, zase máme o kus větší auto s pár litry místa v kufru navíc.“

Na trend reagovaly všechny automobilky, bohužel už méně ti „tam nahoře“, tedy ti, kdo rozhodují o veřejném prostoru. Na mysli máme třeba předepsané rozměry parkovacích stání, rozestupy mezi nimi, velikosti garážových ploch a třeba i poloměrů zatáček v parkovacích domech. „Tady našim představitelům bohužel hodně ujel vlak. Nicméně nedivme se, aut je čím dál víc a místa ve městech spíše naopak méně, “ povzdechne si Foltin.

S tím souvisí další věc – bezpečnost. Třeba před deseti patnácti lety rozhodně nebyl povinný airbag spolujezdce, o pár let dřív ani airbag řidiče. Dnes naprostá samozřejmost. A ve velmi brzké době bude mít každé miniauto svůj radar. Důvod? Neustále se zvyšující tlak na bezpečnost a všudypřítomné přísné normy EU.

Výrobní postupy jsou na míle vzdálené dobám vcelku nedávným. Souvisí to s technologickými možnostmi, dlouholetými zkušenostmi i s novými materiály. Uveďme to na příkladu zatepla tvářených plechů. Technologie sice známá již dlouhou dobu, ale v nedávné minulosti výsada drahých, velkých vozů. Jistě, kvůli ceně. A to je jen jeden z příkladů, takových jsou na celém voze desítky, možná stovky. Ale na bezpečnost mají asi ještě větší vliv, kromě pasivních prvků, ty aktivní. A tam jdou technologie vpřed vskutku mílovými kroky; a tak bychom mohli pokračovat dál ještě drahnou dobu – přesto skončíme polemickou otázkou: dá se říct, že dnešní up! je bezpečnější než Passat z osmdesátých let minulého století? Jan Foltin: „Já si to úplně rezolutně říct netroufnu, ale v principu to tak asi je.“

A co vy, jakého jste názoru? A co budoucnost? Vrátíme se zanedlouho zase k měkkým a pasivně méně bezpečným autům minulosti, protože tak masivní ochrana zkrátka nebude potřeba, jelikož auta budou jezdit autonomně a nebude se bourat?

Staňte se vizionáři a pište do diskuse.

, , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook