Škoda Octavia

Fokus

Karoserie III: Golfský proud

29 dubna 2016   Galerie

Astra, C4, Civic, i30, Mégane a další. A Golf. Ten především. Řeč je o nižší střední třídě a my pokračujeme v seriálu na téma automobilové karoserie a třídy.

Píše se rok 1974 a ve wolfsburské automobilce vzniká zásadní model. Zásadní až tak, že se stane nejdůležitějším autem Volkswagenu a jedním z celosvětově nejprodávanějších aut vůbec. Zásadní také proto, že vlastně založí jeden fenomén, který trvá dodnes.

Kompaktní hatchbacky ovládly nižší střední třídu

Předtím byly standardem v této třídě spíš sedany, ale Golf to celé obrátil na ruby. Vždyť někdy se podle něj nižší střední třídě, neboli segmentu C, také říká „Golf-Klasse“. Byl to takový úspěch, že další vozy téhož střihu na sebe nenechaly dlouho čekat — k výčtu v perexu můžeme dnes skoro donekonečna jmenovat vozy jako Alfa Romeo 147, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee’d, Mazda 3, Peugeot 308, Toyota Corolla či Auris, Volvo C30 …. a mnoho, mnoho dalších. Rozhořel se tak lítý konkurenční boj, který bychom v dalších třídách stěží hledali. Díky Golfu se tak etalonem stal právě hatchback a sedany se v tomto segmentu odporoučely.

Chvála rozmanitosti

Fascinující je ta obrovská rozmanitost modelů — asi všechny automobilky nabízejí právě na tomhle bitevním poli své zástupce: od prémiových značek po neprémiové, od tradičních německých výrobců přes francouzské či italské až po Japonce a Korejce. Všichni si tu snaží ukousnout svůj díl(ek) sladkého koláče.

Jako by v oblasti designu nebo techniky neexistovaly limity. Zájem zákazníků je jasný: jedná se o cenově relativně dostupné vozy, které jsou přitom už dostatečně velké pro mnohem širší paletu využití než malé „nákupní tašky“. A jsou mnohdy i reprezentativní — vždyť právě takový Golf je snem nejednoho obchodního zástupce či manažera.

Zároveň je nižší střední třída také vnímána jako rodinná — kombíky nabízí zase skoro každý. Stavějí se i třídveřové verze, které mají oslovit mladou klientelu. Italové se snaží chytit za srdce, Francouzi sázejí na šarm a nabízejí spoustu moderních a ne zcela běžných výbavových prvků. Nechybí ani přiostřené modely: fenoménem je Golf GTI, jenomže to za nějaký čas přestalo stačit, s nadsázkou řečeno měl takový sportovnější vůz každý druhý, i když si GTI stále drží postavení jednoho z nejlepších hot hatchů na trhu. Ve Volkswagenu jim to ale nestačilo a vymysleli něco navíc — R32.

Škoda Octavia, větší než ostatní

Zapomenout nesmíme ani na domácí mladoboleslavské vody. Škodovka je totiž v téhle třída tak trochu specifická a jako jediná široko daleko nabízí liftbacky. Snad jen kromě Fordu Mondeo (byť jde o jinou třídu), který tuto variantu také nabízí. Zatímco u Mondea je ale liftback spíše na okraji zájmu, u Škody to s příchodem Volkswagenu bylo strategické rozhodnutí. Kus auta navíc plus jako bonus obrovské otvírané víko pro snadný přístup do zavazadlového prostoru, to jsou už léta velké škodovácké zbraně. A fungují perfektně. Zeptejte se ve svém okolí, jak majitelé Octavii svůj vůz vnímají. Když jim řeknete, že jde o tutéž třídu jako Golf nebo Astra, budou se nezřídka přít, že jejich auto je přece mnohem větší.

Opel Astra (generation K)

Opel Astra (generation K)

Zmínit bychom měli rovněž auta, která stojí tak trochu na pomezí tříd. Na mysli máme segment levnějších rodinných vozů, které nabízejí ale hodně prostoru: jedním z prvních byl Renault Thalia, později přišla Dacia Logan a své zástupce tu má již i Citroen či Peugeot. Do tohoto segmentu vstoupila i Škoda svým modelem Rapid. Jedná se o jakousi „vyšší třídu malých aut“ nebo „nižší, nižší střední třídu“, která cílí na lidi, pro něž jsou Octavia & spol. už zbytečně velké, ale zase se jim zamlouvá výrazně víc místa pro posádku i náklad, než nabízejí malé hatchbacky typu Fabie.

Mánie se nevyhnula ani prémiovým značkám

Zajímavé je, že počáteční hatchbacková hysterie se v podstatě vyhnula skandinávským automobilkám. Ty se dlouho předlouho držely tradičních hodnot, tlak byl ale neúprosný. A tak třeba Volvo nakonec podlehlo; jak se z něj postupně stala masovější značka, požadavkům trhu se přizpůsobilo a hatchbacky vyrábět začalo.

Jako zajímavý příklad fenoménu hatchbacků v této třídě — příklad toho, že existují tací, kteří odolali —, si vezměme Subaru Impreza. Tady se Japonci také urputně drželi tradic: sedan a jedině sedan, bezrámová okna a tak dále. V reakci na vývoj trhu v jednu chvíli vzniknul hatchback. Byl to ale dá se říct propadák, trh ho nepřijal — a tak se Subaru pokorně vrátilo k osvědčené klasice tříprostorové karoserie.

Je nutné zmínit i prémiové značky, kterým se mánie kompaktů také nevyhnula a i ony reagovaly na požadavky zákazníků: Audi A3, BMW 1 nebo Mercedes třídy B jsou jasným důkazem.

Přesto: doménou prémiových aut vždy byly a jsou třídy vyšší. O těch ale zase až příště.

, , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook