Volkswagen Typ 2 T2 Bulli

Fokus

Karoserie VI: MPV

29 července 2016   Galerie

Vysoké prostorné karoserie a (většinou) sedm míst. To je zajímavý fenomén, který nastartoval Renault Espace a který, zdá se, pomalu zase odchází.

Jak postupně stoupáme po žebříku stále větších a větších automobilových karoserií, dostali jsme se v předchozím dílu až na vrchol klasických aut, tedy k luxusním limuzínám.

Dnes budeme nafukovat a přepravovat sedm pasažérů. Řeč totiž bude o fenoménu posledních několika dekád: MPV.

Multi Purpose Vehicle, tedy víceúčelové auto. Nebo minivan, malá dodávka. Jako v mnoha dalších oblastech automobilismu panuje i tady trošku zmatek v definicích a pojmech. Podobně jako u vozů SUV, kterým se budeme věnovat příště, je i tady rozpor ve vnímání velikosti aut na obou stranách Atlantiku. A byť se v našem seriálu americkým autům záměrně vyhýbáme, tady se u nich musíme alespoň krátce zastavit.

Termín minivan totiž v Americe odlišuje kompaktnější vozy od těch „full-size“ vanů, jako jsou Ford řady E, Dodge Ram Van, nebo Chevrolet Van. Ty bývají odvozené z velkých těžkotonážních pick-upů, kdežto malá MPV technicky většinou vycházejí z osobních aut (anebo malých amerických pick-upů).

Za prapředchůdce této skupiny aut mnozí označují vůz Stout Scarab ze třicátých a čtyřicátých let minulého století. Moderním minivanům se výrazně podobal model DKW Schnellaster, známý také jako DKW F89 L. Společnost DKW ho vyráběla mezi roky 1949 a 1962. Označení modelu lze přeložit jako „rychlý náklaďák“.

Tím skutečným předkem všech těchto vanů byl potom onen nádherný hippiesovský Volkswagen Typ 2 z roku 1950 – nadvláda Transporteru a Multivanu ostatně trvá dodnes, jde ale o velká MPV odvozená od užitkových dodávek, podobně jako třeba Mercedes třídy V (donedávna Viano).

Ty ale také nechejme stranou a zabývejme se pouze kategorií aut, která pod zkratkou MPV chápeme my tady na starém kontinentu.

Otcem segmentu v Evropě je jednoznačně Renault Espace. Ten vznikl v roce 1984. Byl to tak trochu krok do neznáma, v konzervativní Evropě této třídě zpočátku nikdo moc nevěřil. Model se ale nakonec ukázal jako evergreen. Přežil také různé pokusy automobilky na ozvláštnění, jako bylo třeba kupé Avantime vycházející právě z Espacu (vyrábělo se pouze v letech 2001–2003).

Tehdy šlo ještě pouze o koncepci velkoprostorové karoserie, nikoli o sedm míst. Zkrátka karavan na kolech a průkopník segmentu, do kterého se postupně začaly tlačit další automobilky.

To ale nastalo až o deset let později, teprve v roce 1994, kdy přišli sourozenci zvaní Eurovans. Tedy modely Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta a Peugeot 806. Lišily se jen drobnostmi, jako byly mřížky chladiče, světlomety, koncová světla či vnitřní výbava. Druhá generace přijela v roce 2002, kdy se kromě Fiatu auta také přejmenovala: Citroën C8, Lancia Phedra a Peugeot 807.

O rok později jako reakce na úspěch Espacu a francouzsko-italských čtyřčat přijel Volkswagen Sharan, jeho jednovaječné dvojče SEAT Alhambra a jenom malinko vzdálenější sourozenec Ford Galaxy. Všechny tři vozy byly prakticky identické, lišily se jen detaily exteriéru (koncernová dvojice) a interiéru (Galaxy). Druhá generace Sharanu – už stejně jako eurovany sázející na boční posuvné dveře – dorazila v roce 2010. Koncernová sestra Alhambra nadále zůstává, Ford Galaxy šel svou cestou.

Tímhle se vlastně v půlce devadesátých letech nastartovala vlna módy těchto velkých rodinných vozů. Postupně z toho vykrystalizovaly dvě kategorie: plně sedmimístná auta (Espace, Sharan, samostatné Galaxy) a menší vozy, které mají sedadla ve třetí ředě řekněme neplnohodnotná, „převážecí“.

Zakladatelem této druhé kategorie kompaktních MPV byl Opel Zafira, který jako první začal ve všech verzích nabízet sofistikované a unikátní výklopné sedačky v kufru. Jak už jsme to zmiňovali tolikrát – je doba zmenšování a vytváření nových menších tříd. Takže sem se pak začaly hrnout vozy jako Ford S-Max nebo Volkswagen Touran. No a ještě menší C-Max, městský B-Max, Golf Sportsvan, Opel Meriva… A opět, rozdíly se stírají a najít přímé velikostní konkurenty je leckdy nesnadné.

Závěrem drobnou spekulaci – s výjimkou velkých, „plnotučných“ MPV typu Sharan pomalu ale jistě segment MPV skomírá a zachází na úbytě. Poslední mohykáni zmínění v předchozím odstavci se sice stále drží, ale troufáme si říct, že je nakonec nevyhnutelně zcela převálcují a vytlačí vozy SUV, o kterých si povíme zase příště.

Co si myslíte vy? Pište do diskuse.

Foto: iStock

, , , , ,



2 komentáře

  1. Jeroným napsal:

    Na cestování s rodinou mám Caravelle T4, do lesa zase poctivou terénní toyotu. SUV by nenahradilo ani jedno z předchozích vozidel, SUV je kočkopes (ale je v módě).

    • VVAutomotive.cz napsal:

      Dobrý den Jeronýme, mám pro Vás dobrou zprávu. V dalším pokračování seriálu o karoseriích se můžete těšit na svá oblíbená SUV.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.