AUDI Q7

Fokus

Karoserie VII: SUV – velikáni na vzestupu

18 srpna 2016   Galerie

Obrovští mastodonti typu Chevrolet Suburban. Taky mastodonti rozměrů evropských, jako je Audi Q7 nebo Dacia Duster. Co mají společného? Všechno jsou to auta segmentu SUV.

V předchozím dílu našeho seriálu o karoseriích jsme se zabývali fenoménem velkých krabic na kolech pro rodinu, tedy vozy kategorie MPV, která – zdá se – pomalu ale jistě vymírá.

Auta, která ale světové silnice jistojistě neopouštějí, jsou „es-ú-véčka“. Naopak – třída SUV je stále oblíbenější a žádanější. Dokonce tak, že právě tahle „pseudoterénní“ auta vytlačují kategorii MPV. Rodinné auto? To dnes daleko víc znamená nějaké to Q5, Santa Fe nebo Touareg než S-Max či Touran.

Ponechme stranou, jestli je to trend žádoucí a zdravý, nehleďme na to, z jakých potřeb vlastnictví SUV vychází. Ano, jsou bezpečnější pro posádku. Ale také nebezpečnější pro ostatní klasické uživatele silnic. Větší přehled a lepší výhled? Jistě. Pravidelné zdolávání nezpevněných cest, výlety do přírody? Ale kdeže (čest výjimkám). Maximálně tak polní cesta na chalupu.

Jak se na to díváte vy? Podělte se o své názory v diskusi.

Každopádně téma SUV je tak široké, počet modelů už neexistujících i stávajících tak nepřeberně nepřehledný, že vnášet do něj nějaký řád asi moc nemá smysl. Vydejme se spíš po stopách vzniku tohoto fenoménu.

Stejně jako u MPV nemůžeme alespoň okrajově nezmínit americkou scénu. Ono to tam totiž taky začalo a na starý kontinent se později přeneslo v poněkud jiné podobě. A opět jde o velikosti. A opět je v tom zmatek. Ve Spojených státech třeba říkají SUV i tomu, co my nazýváme off-roady: Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Jeep Commander a tak dále. Původní americká SUV pak konstrukčně vycházejí z velkých pracovních pick-upů.

Co se velikosti týká, takový Jeep Grand Cherokee, který je pro nás plnokrevným velkým es-ú-véčkem (donedávna off-roadem), je v Americe označovaný jako mid-size SUV. Full-size tam znamenají mastodonti větší – takoví, kteří na našich evropských silnicích dodnes působí nezvykle a nepatřičně. Řeč je o vozech jako Cadillac Escalade, Ford Expedition, Lincoln Navigator nebo Chevrolet Suburban, který mnozí považují za onoho praotce všech SUV a zakladatele třídy. S rozvorem přes 330 centimetrů jsou tyhle skoro šestimetrové potvory pro naše vnímání už skoro moc, i když i ony si své fandy našly. Na nákupy do staré Prahy to ale moc není.

Pojďme tedy hezky zpátky do Evropy. I v téhle oblasti, jako (skoro) v každém dílu našeho karoseriového seriálu, se rozdíly stírají, rozdělení do tříd a kategorií mizí. Ponechme stranou to, čemu říkáme off-roady, jak už jsme zmiňovali: velké Range (Land) Rovery, Toyotu Land Cruiser, Nissan Patrol či Mitsubishi Pajero.

Hledá se zakladatel segmentu „neamerických“ SUV? Těžké, přetěžké, milý Watsone. Toyta RAV4 jako první kompaktní SUV spatřila světlo světa v roce 1994 a o  rok později i Honda CR-V. Oba tyto vozy se staly prodejním bestsellerem, takže konkurence rozhodně nehodlala zůstat pozadu. Segment byl založen. Další rok se s rokem sešel a na stále větší zájem o tato auta reagoval Land Rover se svým Freelanderem. A mohli bychom pokračovat dále.

Třeba až do roku 2006, kdy Audi na losangeleském autosalónu odhalilo svůj model Q7 jako odpověď na velmi populární SUV z Mnichova, BMW X5. Němci se v té době pohybovali v tomto segmentu spíše v luxusnějších vodách (zapomenout nesmíme ani na Mercedes), ale hlad po těchto vozech byl na trhu globální. Dá se tedy říct, že již tady to jsou začátky trendu odvozování menších a menších verzí daného typu karoserie od větších sourozenců.

Netrvalo proto dlouho a na svět přišly modely Q5, Q3 a Q2 nebo X3 a X1 – a najednou své střední, menší či malinkaté es-ú-véčko dělá kde kdo.

Trendem – novinkou – poslední doby v segmentu těch největších je sedm míst. Dnes v podstatě všichni konkurenti nabízejí možnost třetí řady sedadel v zavazadlovém prostoru. Jmenujme BMW, Audi, Hyundai, Kiu, Chevrolet. Souvisí to nesporně s jejich popularitou, která postupně (jak již bylo zmíněno) vede k zániku MPV. Jenže zákazník „nouzová“ sedadla očekává – tak asi proto.

Ani tomuto segmentu se nevyhnula móda kupátek odvozených od větších aut – tentokrát ne od limuzín, ale právě od sportovně užitkových aut. Tady je průkopníkem jednoznačně BMW X6, které zůstalo na trhu chvíli opomíjeno, osamoceno. Ale opět – stalo se velmi populárním, takže konkurence dlouho neotálela. I tady platí soudobé „stěhování se“ modelů do nižších tříd. U těchto vozů se jedná jen a pouze o módní záležitost; i když nějaké praktické a racionální důvody, proč si pořídit velké kupé na vysokém podvozku s pohonem všech kol, možná také existují. Kdo ví…

Dalším vývojovým stadiem tohoto poddruhu aut jsou crossovery. I když jaký je vlastně rozdíl mezi SUV a crossoverem? Veskrze minimální. Za vším bude spíš snaha „vymyslet“ nový poddruh a být ve tvrdém světě aut „jiný“. Tady můžeme jmenovat Citroën C-Crosser nebo Fiat Freemont. A i slavný Renault Espace v poslední generaci sám sebe takhle nazývá, už to není velkoprostorové auto pro přepravu sedmi lidí. Stojí na pomezí dvou tříd a zdá se, že zákazníci na to slyší.

Na konec snad jen drobný povzdech nad tím, kam tenhle námi neustále dokola omílaný trend stírání, míchaní a slučování kategorií vede. Najít dnes pravověrný off-road s poctivým žebřinovým rámem, oběma tuhými nápravami, redukcí a třemi uzávěrami diferenciálů je opravdu úkol pro pana Holmese. Land Roveru Defender zazvonil umíráček a po 68 letech výroby je po něm. A své SUV má už třeba i Bentley (Bentayga) anebo na opačném pólu Dacia – model Duster. Vůbec ho nechceme hanět, je to skvělé auto, které za dobrý peníz odvede opravdu hodně muziky. Spíš se podivujeme nad tím, kam tohle marketingové šílenství vede a dál povede.

Co myslíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem.

, ,



5 komentářů

  1. Jindřich napsal:

    Tak bych řekl že máte docela mezery ve vzdělání neb Mercedes G který příští rok sice končí ve výrobě a který do dnešní doby využíval žebřinovy rám a který byl ve výrobě skoro 30 let se vám docela ztratil ze zřetele.

  2. Karel napsal:

    A co Dacia Lodgy? Je to MPV nebo SUV? Je pro 7 lidí, všechny ty minikombíky pro pouze 5 lidí strčí do kapsy…

  3. Zdeněk napsal:

    zapomněl jste pane na nissan pathfinder! !

  4. Tomáš napsal:

    Především ste zapoměli na Jeep Wrangler,který je stále ve výrobě a dál bude . Měl a má žebřinovej rám,dvě tuhý ,redukci a tři uzávěrky. Je to přímej následovník Willyse,kterej celou kategorii offroadů odstartoval.
    Jako první kompaktní SUV je považován Jeep Cherokee XJ,který se začal vyrábět v roce 1984.

  5. Tomáš napsal:

    Myslím, že jasně prvním SUV, bráno časově s obrovským náskokem, je Lada Niva.
    A má ještě jedno prvenství, je také nejdéle vyráběným SUV-čkem…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.