myčka aut

Relax

Když hadr a kbelík nestačí (3. část)

14 července 2015  

Druhou část článku čtěte zde.

Dnešní myčky jsou sofistikovaná, počítači nadupaná čisticí zařízení. Dokážou mýt auto ze všech pěti stran, cídí disky a pneumatiky a dostanou se i na spodek.

Když páre myje
Jednou z novějších technologií v mytí aut je využití páry. Je šetrná ke karosérii a velice úsporná. Většina myček spotřebuje kolem sto dvaceti litrů vody na auto, když myjete doma na dvorku, je to ještě víc než třikrát tolik. Parní myčka potřebuje k umytí auta pouhé čtyři litry – a to navíc neprodukuje odpadní vodu. Dost možná, že tady je budoucnost mytí aut.

Všichni známe ty u nás nejběžnější – auto stojí a kolem něj jezdí „portál“ s tryskami, kartáči a sušákem. Dalším rozšířeným typem jsou myčky tunelové, kde auto projíždí jednotlivými stanovišti. Ty se však v poslední době mohou potýkat s až příliš bdělými moderními systémy dnešních aut – viz box. Běžné jsou rovněž samoobslužné myčky: zajedete do kóje a pomocí hadice a vysokotlakého rozprašovače, v nichž se střídá voda, saponát a vosk, si auto sami myjete.

Zajímavou alternativou jsou chemické myčky, které nepoužívají vodu, ale vůz čistí pomocí chemických přípravků. Vznikly v Austrálii a jejich příznivci tvrdí, že jsou šetrnější k životnímu prostředí. Parní myčky využívají tlakový proud páry a kartáče z mikrovláken. Původ mají v Jižní Koreji a v Asii a na Blízkém Východě jsou populární pro své nízké náklady, ekologičnost a hygienické výhody.

Smí tam vůbec?

V poslední době se začíná hodně mluvit o zádrhelích, které provázejí nejmodernější vozy vybavené různými pomocníky a asistenty. Jde třeba o automatické převodovky, které neumožňují mít zařazený neutrál, aniž motor běží; nebo senzory, které aktivují brzdy, když se k autu blíží nějaký objekt (adaptivní tempomaty a bezpečnostní asistenty). Mnoho řidičů neví nebo si neuvědomí, že takové technologie ve svém autě má. Někteří výrobci proto přidávají „myčkový mód“ převodovky, jiní se mytí podrobně věnují v manuálech k vozům.

 

Kartáče nebo látka
Mnohé moderní systémy používají místo kartáčů pruhy látky, které jsou šetrnější k laku karosérie. V porovnání s nylonovými kartáči čistí však hůř – na povrch auta vyvíjejí menší tření, a tak za sebou často nechávají jemný film neumyté špíny. Proti zažité představě však nylonové kartáče poškozují lak jenom tehdy, nejsou-li dostatečně a pravidelně čištěny. Od začátku století se vedle nylonových nebo polyetylenových kartáčů stále častěji používá polyetylenová pěna s uzavřenými póry. Při stejné rychlosti jako polyetylenové kartáče dosahují velmi solidních čisticích výsledků. Navíc nijak nepoškozují nebo neodírají lak.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook