Zetor, Pininfarina

Doporučujeme, Horizonty

Když se Pininfarina pustí do traktoru

25 listopadu 2015   Galerie

Letošní rok je pro brněnský Zetor plný novinek. Vedle představení nové modelové řady Crystal se na veletrhu v Hannoveru pochlubil jedním designovým skvostem. Kabát mu nešil nikdo menší než Pininfarina.

Koncept traktoru je předzvěstí nového designového jazyka firmy. Do nového hávu ušitého legendární italskou karosářskou společností, která „obléká“ například také vozy Ferrari, by se v budoucnu měly odít všechny modely traktorů z jihu Moravy.

O tom, jak spolupráce s Italy probíhala a jaké jsou další plány a výhledy, jsme si během semináře VVA povídali s technickým ředitelem  společnosti ZETOR TRACTORS, a. s., Davidem Kollhammerem.

Jak vznikl nápad spolupráce se studiem Pininfarina? Bylo obtížné ho získat?

Ta myšlenka měla vcelku pragmatický základ. Dnes už traktor není pouhý pracovní stroj, při jeho koupi už rozhodují i emoce a estetika. Traduje se, že v určitých zemích chodí se zemědělci a farmáři traktory kupovat i manželky. A protože sledujeme konkurenci, která na tohle samozřejmě také myslí, bylo nasnadě, že se musíme snažit své výrobky nějak zatraktivnit.

Jak to tedy probíhalo?

Postup byl standardní: vypsali jsme poptávkové řízení, kterého se zúčastnilo asi deset firem. Do druhého kola postoupily tři, s nimiž už jsme měli úvodní jednání nad jejich skicami. No a pak proběhlo hlasování napříč celou firmou a vítězem se stala Pininfarina.

Jak znělo zadání? Specificky na tenhle konkrétní velký traktor?

Ne, v zadání byl nový design všech modelových řad našich traktorů. Ale je jasné, že konkrétní designový jazyk vypadá trochu jinak na velkém a jinak na malém stroji. Proto jsme při hodnocení posuzovali celé portfolio. Rozhodnutí udělat tu studii na velkém traktoru pak padlo hlavně proto, abychom ten nový styl zdůraznili. Na velkém to prostě vypadá působivěji.

Kde fyzicky ten traktor vznikal?

Vyráběli to celé v Itálii.

David Kollhammer, ZetorJak práce probíhaly? Jezdili jste do Itálie často?

Vznikl tým, který se na projektu aktivně podílel. Napřed se vybíralo z osmi variant designu. Zvolili jsme jednu, která se pak začala rozpracovávat i technicky v konstrukčním programu tak, aby to bylo reálně použitelné. Během této fáze jsme několikrát navštívili Itálii a tým z Pininfariny několikrát přijel do Brna.

Jak plánujete koncept využít?

Hodně záleží, jak to přijmou zákazníci, traktorová branže je dost těžko odhadnutelná. Na jednu stranu chtějí změnu, na druhé straně je množství konzervativních klientů. Ale rádi bychom tento designový styl postupně nasazovali na všechny nově nabíhající modely.

Využije spolupráci nějak také Pininfarina? Je to pro ně taky prestižní?

Nemůžeme tady hovořit za společnost Pininfarina. Jisté je to, že společně toto téma komunikujeme. ZETORU od Pininfariny věnovali na svém webu a sociálních sítích prostor a šéfdesigner Fabio Filippini se zúčastnil i oficiálního představení designového směru na Agritechnice v Hannoveru.

Co se vám osobně na tom konceptu líbí?

Je to velmi svěží, neotřelý design, který dokáže zaujmout na první pohled. Jako inženýr, který to bude vyrábět a zavádět do výroby, tam vidím také nejeden technický oříšek. Ale celkově jde o to, abychom našim zákazníkům nabídli kvalitní traktory, které se jim budou líbit i vizuálně.

Stojí to vlastně za to, u takhle absolutně praktické věci, pracovního nástroje, dělat podobné kompromisy? Mít líbivý design, byť to přinese třeba komplikace při výrobě? Vyplatí se to?

Určitě. Design se prostě do traktorů dostává. Ty stroje za posledních deset, dvacet let udělaly neskutečný vývojový skok. Nejen co se vnějšího vzhledu týká, ale především v interiéru, v ovládání. Vždyť ti lidé v kabině tráví většinu dne. I konkurence jde tímhle směrem a my nemůžeme zůstat pozadu.

Jaké jsou první reakce?

Velice pozitivní. Na Facebooku se denně objevují stovky příspěvků a kladných ohlasů. Koncept také vzbudil velký zájem médií, takže v tomhle ohledu si nemůžeme stěžovat. Jak říkají mí kolegové, splnilo to účel dráždidla.

, , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook