traktor na poli

Technologie

Když se práší za i před kočárem

16 května 2016  

Víte, co je arizonský prach? A jak se využívá v automobilové zkušebně? Že jakékoliv technice prach dvakrát nesvědčí, je známá věc. Podívali jsme se na to, jak se k tomu staví výrobci automobilů.

Koncem loňského léta jsme nakousli velmi zajímavé téma – zkoušky krytí, prachotěsnost a vodotěsnost. Popsali jsme, jak se to má s příslušnými normami, vysvětlili, co jsou IP kódy, a podrobněji se podívali na zkoušky odolnosti proti vodě.

Dnes nás totéž čeká s prachem. S arizonským prachem. Na pomoc jsme si přizvali vedoucího odborné skupiny hořické společnosti Swell Jaroslava Kopřivu.

Proč zrovna arizonský prach? Koncem třicátých let minulého století si v arizonském údolí Salt River jako první uvědomili, že místní prach ucpává vzduchové filtry tamních zemědělských strojů, a proto začali prach více zkoumat. Tehdy zvířený prach ručně odchytávali za jedoucími traktory a kombajny do celt a plachet. Proto se tento druh jemného prachu jmenuje arizonský.

„Dnes už se za kombajny a traktory venku neběhá. Složení a struktura prachu jsou jasně definované a připravuje se v kulových mlýnech,“ usmívá se Kopřiva. „Následně se vypaluje v pecích, aby se úplně vysušil a pak se dal v testovací komoře dobře rozvířit.“

Zrnko nejjemnějšího arizonského prachu je menší než deset mikrometrů. Pro představu: průměrná tloušťka lidského vlasu je 42 až 95 mikrometrů. Prach definuje norma ISO 12103-1 ve čtyřech stupních jemnosti označovaných A1 až A4:

  • A1 Ultrafine: velikost zrna do 10 µm,
  • A2 Fine: 0–80 µm,
  • A3 Medium: také 0–80 µm, ale s menším podílem nejmenších prachových zrn A1,
  • A4 Coarse: do 120 µm.

„Pro testování dílů v automotive se používá především arizonský prach o jemnosti A2,“ říká Kopřiva. „Stejně tak je tomu v naší zkušebně.“ Druhů prachu se ale používá víc, kromě arizonského třeba mastkový. Oba mají své specifické vlastnosti.  Arizonský je ale typický tím, že je abrazivní. Proto  se používá  především ke zkouškám pohyblivých částí. Ve Swellu tak testují například pedály. Zkoušený díl se umístí do prachové komory, která se uzavře, a pokud se jedná o test stupně IP6X dle normy ČSN EN 60529, připojí se k testovanému dílu vývěva a uvnitř se vytvoří podtlak. Poté se prach po dobu šesti vteřin rozvíří a nechá se patnáct minut usedat. To celé se opakuje dvacetkrát.

„Následně kontrolujeme průnik prachu dovnitř dílu. Často tak například testujeme těsnost konektorů. Zde přichází na řadu mastek – je totiž vodivý a může dělat neplechu. Pedály se naopak testují s arizonským prachem. Někdy jsou v komoře jen tak zavěšené, někdy máme požadavek, aby se pedál během zkoušky sešlapával. Tehdy stavíme různá cyklovací zařízení, které pedály uvnitř prachové komory stlačují, popisuje Kopřiva.

Dalším druhem zkoušek je takzvaný „splash water test“, kdy se používá arizonský prach rozmíchaný ve vodě. Simuluje se tak průjezd kaluží. „Nejčastěji takto zkoušíme světlomety. Představte si, že jedete v zimě, reflektor svítí, je rozpálený, a auto projede kaluží s ledovou vodou. A toto simulujeme v naší splash water komoře – zkoušené díly temperujeme až na sto čtyřicet stupňů Celsia (většinou však kolem stovky) a poté například jednou za hodinu se na testovaný díl šplíchne ledová voda, která se chladí v nádrži. V jedné dávce jsou tři až čtyři litry ledové vody s arizonským prachem. Tento cyklus se stokrát i vícekrát opakuje,“ popisuje Kopřiva.

Při této zkoušce se vyhodnocuje jak průnik prachu s vodou dovnitř dílu, tak  to, jestli materiál tepelným šokem nepopraskal.

Asi vás napadne, jestli se testuje i poškrabatelnost – typicky když auto stojí venku, pak zaprší a na laku a čelním skle se vytvoří abrazivní kaše. Odpověď zní ano, testuje – psali jsme o tom v článku o komorách simulujících myčky. Tam se používá jiný druh prachu: křemičitý.

Nejvíc se testují světlomety, dále také některé díly z motorového prostoru, především ty umístěné na spodní části vozu, které ohrožuje stříkající voda. „Měli jsme tu také jednu zajímavost, zkoušeli jsme klíčky pro Bentley. Možná, že aristokratům a jejich šoférům klíče víc padají do louží,“ směje se na závěr našeho povídání Kopřiva.

, , , , , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook