konstruktér zkušebních přípravků

Born this way

Když vibruje ofukovač

22 října 2015   Galerie

V úvodním povídání s konstruktérem zkušebních přípravků jsme se dozvěděli, co jeho práce obnáší. Dnes si s Martinem Mihulkou povídáme o tom, co ho nejvíc baví a jaký je jeho denní chleba.

Co je na vaší práci příjemné?

Spousta projektů a vymýšlení. Sice můžeme čerpat ze zkušeností s předchozími zakázkami, jak jsem ale říkal, báječná je ta rozmanitost. Každý nový přípravek je další originál. Neustále se učíme a zjišťujeme, co všechno ještě neumíme a nevíme.

A je to vždy pozitivní? Co je naopak obtížné?

Náročná je občas práce s lidmi, známe to všichni. A je to práce hlavou a hlavě člověk neporučí. Mám někdy dny, kdy to prostě nejde – a pak během pěti minut najdu perfektní řešení něčeho, s čím jsem se pral několik dnů. Ale i tohle je vlastně zajímavé.

Jak konkrétně přípravky vypadají?

Přípravky slouží k upnutí testovaných dílů. Vždy se dělají s ohledem na danou zkoušku. Když třeba měříme světlomet na 3D souřadnicovém stroji, potřebujeme přípravek, na nějž můžeme ten vzorek světlometu opakovatelně a bez deformace upnout. Je to nějaká základní deska, z níž „rostou“ nožičky. Na těch jsou takzvané tvarovky, na které dosedá zkoušený díl.

Jak se přípravky liší podle zkoušek?

Když například děláme vibrační zkoušky, musí být přípravek takový, aby se na něj testovaný díl uchycoval stejným způsobem, jakým je uchycený v autě. Ovšem nesmí tam vnášet další vlivy – do určitých frekvencí, které definuje zákazník, se nesmí sám od sebe rozechvět. A u těch přípravků pro 3D měření se klade důraz na to, aby přípravek byl stabilní a zároveň lehký.

Jste přítomen také u zkoušek?

Ne vždy, ale většinou. Je totiž žádoucí, aby konstruktér alespoň v začátcích u testů byl. Nebo si i zkoušky na přípravcích udělal, protože jenom tak získá zkušenosti, aby jeho příští přípravek byl ještě lepší (smích).

Kolik jednotlivých přípravků vyrobíte?

Záleží na požadavcích zákazníků, vibrační průměrně tak čtyři různé druhy za měsíc. Jde také o to, jak jsou náročné na vývoj a potřebu výpočetních simulací – když testujeme plastové díly, třeba ofukovač, kde jsou vibrace měkké, je přípravek jednoduchý a vydrží dlouho. Můžeme se ale také dostat do fáze sériových přípravků, které má zákazník u sebe a zkouší na nich své sériové výrobky. Tady jsou nároky vyšší, hlavně na snadnou obsluhu přípravku (montáž vzorku) a většinou se vyrábí více kusů přípravků. Pak jsou speciality kolem 1 kHz a výš, to  jsou většinou motorové části automobilu. A největší „perlička“ jsou testy s takhle vysokými frekvencemi a zároveň při vysokých teplotách. Takových přípravků se dělá málo, kolem deseti za rok.

Co konkrétně vám prochází rukama?

Vedle světlometů nebo ofukovačů testujeme například součásti turbodmychadel, loketní opěrky, teplotní čidla, olejové senzory, různé plastové součásti a podobně.

Máme také poptávku na vibrační zkoušky celé přístrojové desky. K tomu jsme se zatím nedostali. Už jsme ale dělali vibrační zkoušky celých smontovaných nárazníků, předních i zadních.

Martin Mihulka

Narodil se v roce 1982 ve Vrchlabí. Vystudoval SPŠ v Jičíně obor Strojírenství, potom ČVUT v Praze, fakultu strojní, obor Spalovací motory. Při studiu začal dráhu konstruktéra ve firmě KOBIT Jičín, ve Swellu je od roku 2008. Je svobodný, bezdětný. Ve volném čase staví rodinný domek nebo tvoří v dílně či se projede na motorce. Přes zimu se věnuje myslivosti a zbraním.

, , , ,



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.