Porsche 911

Doporučujeme, Relax

Klenot ze Zuffenhausenu, část druhá: 1989 až 1998

2 října 2019   Galerie

Poslední aktualizace 2. října 2019 od boomerang

Loni oslavilo půlkulatiny a dnes jezdí už ve své osmé generaci. Ikonické Porsche 911 je bezesporu jedním z nejslavnějších sportovních automobilů historie. Přinášíme druhý díl jeho příběhu.

Třetí generace: ABS a posilovač jako standard

V této generaci, která se vyráběla mezi roky 1989 a 1993 a jež nese interní označení 964, se snoubí tradiční silueta klasického modelu s tou nejlepší technikou té doby. A jedná se rovněž o velkou sázku na budoucnost celé automobilky, která se potýká s ekonomickými potížemi.

Ta sázka vyjde.

Hned první verze ukazují, že nové Porsche 911 stojí na úplné špici: pohon všech kol, který výrobce původně vyvinul pro supersportovní model 959, se na palubě verze Carrera 4 objevuje vůbec poprvé jako sériová výbava. Elektronicky řízené a hydraulicky ovládané rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola předhání svou dobu. Pohon všech kol využívá senzory protiblokovacího systému brzd ABS, který — stejně jako posilovač řízení — se v tomto modelu stává základním prvkem výbavy, nikoli příplatkovou záležitostí.

Přečtěte si první díl seriálu o Porsche 911.

V roce 1989 přichází verze 911 Carrera 2 s poháněnou zadní nápravou. Vedle kupé se představují rovněž verze Cabriolet a Targa. Karoserie, která oproti předchůdcům doznává jen kosmetických úprav v podobě integrovaného nárazníku, skrývá veskrze novou techniku: 85 procent všech dílů 964 je nově vyvinutých.

S objemem 3,6 litru dosahuje plochý vzduchem chlazený šestiválec nových objemových výšin, z nichž automobilu ve verzích Carrera 2 a 4 poskytuje 250 koňských sil. Jednou z technických inovací boxeru je dvojité zapalování typu twin-spark, které Porsche původně vyvinulo pro letecké motory s cílem zvýšit jejich spolehlivost. Dalším vylepšením je zadní výsuvný spojler, díky němuž se v podstatě kompletně podařilo eliminovat aerodynamický vztlak na zadní nápravě. A přichází ještě jedna novinka: adaptivní převodovka Tiptronic umožňující plynulé a hladké řazení bez ztráty výkonu.

Přečtěte si o slavných jménech a ikonických vozech: Bertone.

V roce 1993 přijíždí jubilejní verze oslavující třicetileté výročí modelu 911. Jedna z nejcharakterističtějších verzí generace 964 vzniká v omezeném „nákladu“ pouhých — jak jinak — 911 kusů. Rozprodají se během chvilky. Model, který se pyšní širokými „boky“ vpředu i vzadu kombinuje pohonnou jednotku z verze Carrera 4, karoserii kupé a sedmnáctipalcová kola varianty 911 Turbo, ovšem bez jejího zadního přítlačného křídla. Většina vozů je nalakována exkluzivní metalickou barvou Viola, kožený interiér je vyveden v šedých barvách Rubicon.

Aby exkluzivity nebylo málo, v roce 1993 se představuje verze 911 Speedster se zkráceným čelním sklem, upravenou konstrukcí střechy a charakteristickým vybouleným krytem za předními sedadly. Na základě modelu Carrera 2 Cabriolet vzniká 930 vozů, dalších patnáct exemplářů pak dostává širokou karoserii ve stylu verze Turbo.

Vrcholem modelové řady 911 typu 964 jsou přeplňované verze. Model 911 Turbo nejprve přebírá motor o objemu 3,3 litru od svého předchůdce, jeho výkon však roste na 320 koňských sil. V modelu 911 Turbo S dosahuje dokonce nejvyššího výkonu 381 koní. Na začátku roku 1993 následuje přechod na nový 3,6litrový agregát, který disponuje nejvyšším výkonem 360 koní. Ovšem v říjnu 1993 již klepe na dveře nástupce a ikonu sportovních vozů čeká další krok. Automobilka Porsche vyrobila v letech 1988 až 1994 celkem 63 762 vozidel typu 964.

Generace: typ 964
Ve výrobě: 1988 až 1994
Vyrobeno kusů: 63 762
Motor: plochý vzduchem chlazený nebo přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 3 600 cm3
Nejvyšší výkon: 184 kW (250 k) až 265 kW (360 k)
Nejvyšší točivý moment: 310 až 520 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 6,6 až 4,8 vteřiny
Nejvyšší rychlost: 256 až 280 km/h
Vrcholný model této generace: 911 Turbo 3.6

 

Čtvrtá generace: vrchol a konec vzduchem chlazené éry

Jedna věc je jistá a platí nejen mezi příznivci sportovních aut Porsche: čtvrtá generace „devětsetjedenáctky“ označovaná jako 993 je v celé historii tohoto legendárního sportovního auta jednou z nejžádanějších a nejobdivovanějších. Ač v podstatě jediné, co se nezměnilo, je linie střechy, nový model vyráběný od roku 1993 ohromuje nevšedně vzrušující interpretací původního designu modelu 911. Přirozené a nenásilné přechody mezi konkávními a konvexními plochami, integrované nárazníky, plynule navazující okna a široká zadní partie se skloněným světelným panelem dokážou chytit u srdce snad každého fanouška sportovních vozů. Dokonce i přední blatníky – jejichž plošší provedení umožňují nové „polyelipsoidní“ světlomety – si velmi brzy získávají kladné obecné přijetí.

Že má model 993 mezi sportovními automobily výsadní postavení i po technické stránce, potvrzuje řadou technických řešení – například zcela nově vyvinutým hliníkovým podvozkem LSA, který kombinuje lehkou konstrukci, stabilitu a mrštnost. Dodnes je víceprvkové zavěšení považováno za vrcholný vývojový stupeň zadní nápravy typu „Weissach“, která se zapsala do historie díky svým samořídicím vlastnostem. Výsledek? Ještě lepší jízdní dynamika a vyšší komfort odpružení.

Připomeňte si další letošní výročí: Bentley slaví stovku.

Nová generace určuje měřítka také v oblasti pohonu. Porsche 911 Turbo se sériově dodávaným pohonem všech kol má v roce 1995 k dispozici hned dvě turbodmychadla. Výsledný výkon činí 408 koní. Vedle toho stojí dvakrát přeplňovaný motor o objemu 3,6 litru, který si připisuje poněkud jiné prvenství: dosahuje nejnižších emisí výfukových plynů ze všech v té době sériově vyráběných motorů. Není to ale žádný louda: v zádi modelu 911 GT2 s pohonem zadních kol – jehož vzniká limitovaná stokusová edice – dosahuje výkonu až 450 koňských sil.

Místo nuly jednička
Víte, jak vlastně legendární Porsche přišlo ke svému neméně slavnému číselnému označení? Tak trochu z nouze. Nebýt totiž automobilky Peugeot, slavné sportovní vozy by asi dodnes měly o jednu jedničku méně.Porsche 911 oslavilo premiéru na frankfurtském autosalonu v září 1963, ale ještě nedlouho předtím se počítalo s číselnou kombinací 901. Jenže už krátce po oznámení nového modelu dostává německý výrobce dopis od Peugeotu. Ten má totiž označení všech svých modelů s nulou uprostřed chráněno patentem.Byla to komplikace: design emblému 901 už byl navržen, a dokonce byly nachystány formy na jeho výrobu. Připraveny byly i prospekty, brožury, plakáty. Nic z toho se ale do světa dostat nesmělo. Aby se automobilka vyhnula soudu, její šéfdesignér Ferdinand Alexander Porsche navrhl jednoduchou změnu: místo nuly bude jednička. Už vyrobené exempláře Porsche 901 zůstaly automobilce, sloužily k vývoji a oficiálně se nikdy neprodávaly. Pár jich ale přece jen uniklo – ví se o vozu s pořadovým číslem 37, který ve své sbírce má úpravce vozů Porsche Alois Ruf.

Tento spor o nulu je dnes již legendární, co třeba ale nevíte, je, že na samém začátku byla možná provokace ze strany Porscheho. Ten prý označení chystaného modelu 901 zvolil schválně jako pomstu francouzské automobilce – Jean Pierre Peugeot se svým synem a zetěm údajně stáli za dvouletým uvězněním zakladatele německé značky Ferdinanda Porscheho ve Francii ve druhé polovině čtyřicátých let.

Ze začátku výroby je typ 993 k mání jen jako kupé a kabriolet. Targa debutuje až v roce 1995, zato však s novým konceptem. Místo odnímatelného střešního panelu má velkoplošnou skleněnou střechu, kterou lze elektricky odsunout pod zadní okno. Do sériové výroby navíc putuje ještě jedna karosářská verze: Carrera 4S s pohonem všech kol – o něco později následovaná variantou Carrera S – v sobě spojuje širokou karoserii a podvozek modelu 911 Turbo. Chybí jediné: rozměrný zadní spoiler.

A ještě jedno jubileum: 25 let modelů Audi RS.

Dalším důvodem, proč je modelová řada 993 mezi sběrateli a fanoušky tak žádaná, je plochý šestiválec boxer. Je to poslední agregát pro model 911, který ještě sází na klasické chlazení vzduchem. Motor se dvěma ventily na válec a dvojitým zapalováním zpočátku dosahuje nejvyššího výkonu 272 koní, ale od roku 1995 jich nabízí už 285. Na přání lze mít i variantu s výkonem rovných 300 koní. Nová je rovněž manuální převodovka, jež dostala šestý převodový stupeň pro jízdu vpřed, aby smysluplně pokryla rozsah rychlostí přesahující teď už hranici 270 km/h, aniž by byla hnací síla motoru utlumena dlouhými převody. Řazení převodovky je navíc ještě preciznější.

Sázka na jednu kartu se nakonec Zuffenhausenským vyplatila. Se čtvrtou generací kultovního sportovního vozu končí v roce 1998 éra vzduchem chlazených motorů v jedinečné historii této modelové řady. Po 35 letech tím začíná nová epocha nevídaných úspěchů jak pro „devětsetjedenáctku“, tak pro Porsche. Celkem z pásů v letech 1993 až 1998 sjelo 68 881 vozů typu 993.

Generace: typ 993
Ve výrobě: 1993 až 1998
Vyrobeno kusů: 68 881
Motor: plochý vzduchem chlazený nebo přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 3 600 až 3 746 cm3
Nejvyšší výkon: 200 kW (272 k) až 331 kW (450 k)
Nejvyšší točivý moment: 330 až 585 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 6,6 až 4,1 vteřiny
Nejvyšší rychlost: 265 až 300 km/h
Vrcholný model této generace: 911 GT2

 

 

 

, , , ,



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Anti SPAM *

Buďme v kontaktu

Sledujte VVAutomotive na síti LinkedIn a na Facebooku – buďte v kontaktu s profesionály z oboru. Odebírejte aktuální informace a rozšiřte komunitu odborníků.

LinkedIn Facebook